Finanțe Stiri

Mediul antreprenorial, mai prietenos pentru afaceri

13 mai 2016 4 min

Mediul antreprenorial, mai prietenos pentru afaceri

Reading Time: 4 minute

Increderea si optimismul oamenilor de afaceri in privinta perspectivelor oferite de mediul antreprenorial romanesc sunt in crestere. Conform editiei a patra a Barometrului antreprenoriatului romanesc, 66% dintre antreprenorii chestionati considera in 2016 ca Romania va oferi un mediu prietenos pentru afaceri in mai putin de 10 ani, fata de 55% din respondentii editiei 2015.

De asemenea, procentul celor mai pesimisti dintre antreprenori a ajuns la doar 5%, dupa o scadere de 14 puncte procentuale. Acestia se asteapta ca Romania sa ofere un mediu prietenos pentru dezvoltarea afacerilorin mai mult de 30 ani.

Barometrul antreprenoriatului romanesc, realizat in acest an de EY Romania in parteneriat cu Raiffeisen Bank, analizeaza raspunsurile a 350 oameni de afaceri. 45% dintre respondenti conduc afaceri cu venituri de peste 10 milioane de EUR, in timp ce alti 45% dintre respondenti se regasesc in intervalul 1-10 milioane EUR. 10% din companii au o cifra de afaceri mai mica de 1 milion EUR.Studiul are la baza un chestionar aplicat in perioada 28 martie – 20 aprilie 2016.

„Evolutiile pozitive pe care le evidentiaza noua editie a Barometrului antreprenoriatului romanesc reprezinta o veste foarte buna pentru intreg mediul de afaceri local. Ca si companie care sustinem dezvoltarea antreprenoriatului in Romania, aceste semnale ne valideaza increderea in directia catre care merge antreprenoriatul romanesc si speram ca aceste evolutii sa se accelereze in urmatorii ani”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.

70% dintre respondenti indica lipsa unui cadru fiscal si legislativ clar, corelat si stabil, dublat de birocratie si atitudinea neconstructiva a reprezentantilor institutiilor statului fata de afacerile private ca reprezentand cel mai mare obstacol in crearea si dezvoltarea unei afaceri in Romania.

Cu toate ca mediul de reglementare si fiscal ramane cel mai important obstacol pentru antreprenori si in 2016, editia din acest an a Barometrului marcheaza o premiera importanta. Pentru prima data in ultimii patru ani antreprenorii percep o tendinta majoritar pozitiva in privinta evolutiei mediului de reglementare si fiscalizare.

Daca in 2014 doar 12% dintre respondenti vedeau o tendinta pozitiva referitoare la acest aspect, iar in 2015 doar 20%, in 2016,51% dintrerespondenti percep o imbunatatire a mediului fiscal si de reglementare. Practic, tendinta s-a inversat fata de editia 2015, cand 49% vedeau o deteriorare a acestui aspect.

Reducerea cotei TVA – cea mai buna masura fiscala introdusa in ultimul an

Majoritatea antreprenorilor (52%) considera reducerea cotei TVA de la 24% la 20%, ca si reducerea cotei TVA pentru alimente, cea mai buna masura fiscala introdusa in ultimul an. La distanta apreciabila urmeaza scaderea impozitului pe dividende de la 16% la 5% (27% dintre respondenti) si reducerea CAS cu 5 puncte procentuale incepand cu ultimul trimestru din 2014 (7% dintre raspunsuri).

Cu totul altfel stau lucrurile in domeniul masurilor care fac viata mai usoara antreprenorilor din punctul de vedere al birocratiei si al efortului de conformare cu legislatiain vigoare. Cei mai multi antreprenori (42%) spun ca nu a existat nicio masura semnificativa in aceasta zona de mare interes pentru antreprenori. Doar 6% dintre respondenti au indicat o oarecare imbunatatire a sistemului public administrativ si masuri de debirocratizare.

Antreprenorii indica scaderea impozitarii muncii pentru angajati si angajatori ca fiind masura care i-ar ajuta cel mai mult in domeniul reglementarii si impozitarii (31%), urmata de asigurarea stabilitatii mediului de reglementare (26%), simplificarea legislatiei (20%) si reducerea fiscalizarii veniturilor si profiturilor companiilor (15%).

Cei mai multi antreprenori cu experienta dedica 10 ore afacerii lor in fiecare zi, ceea ce indica faptul ca lucreaza cu 21% mai mult decat angajatii cu norma intreaga din Romania si la fel de mult ca antreprenorii romani aflati la inceput de drum. Desi cei mai multi dedica 10 ore propriei afaceri, 20% dintre antreprenori depasesc limita celor zece ore, unii dintre acestia ajungand chiar la 16 ore de munca in fiecare zi.

Acces imbunatatit la finantare

Evolutii pozitive a inregistrat si accesul la finantare. Procentul antreprenorilor care spun ca accesul la finantare s-a imbunatatit in anul 2015 s-a dublat fata de anul 2014, dupa o dublare si in 2014 fata de 2013. Daca in 2014 el se situa la 16% si in 2015 la 30%, in 2016 a devenit majoritar, cu 62% dintre raspunsuri. Aceasta tendinta indica o imbunatatire treptata in ultimii ani a finantarii afacerilor.

In urmatoarele 12 luni, cei mai multi antreprenori se vor orienta catre creditele bancare pentru a-si finanta cresterea (40% dintre respondenti). La mare distanta urmeaza surse de finantare precum creditul furnizor (21%) si fondurile europene (17%). Ajutoarele de stat si fondurile de tip private equity sunt vizate de 3% dintre ei, in timp ce bursa de valori si sistemele alternative de tranzactionare se situeaza la 1% dintre raspunsuri.

“Ne bucuram ca editia din acest an a barometrului reflecta o perceptie pozitiva a antreprenorului matur asupra factorilor care sustin antreprenoriatul. Acest fapt poate constitui o premisa pentru ca pe termen lung si importanta in economie a companiilor medii si mici sa ajunga la maturitate, respectiv sa creasca progresiv catre media europeana. In prezent, acestea au o contributie de aproximativ 45% la PIB in Romania, fata de 60% in UE. Actiunile noastre vor sustine materializarea acestei premise”, a declarat Cristian Sporis, Vicepresedinte pentru Corporate Banking al Raiffeisen Bank.

„Daca am creiona profilul antreprenorului roman matur, asa cum reiese din Barometrul antreprenoriatului romanesc, acesta are peste 40 de ani, conduce o afacere cu o cifra de afaceri de peste 5 milioane EUR, munceste in medie 10 ore pe zi si participa cel putin o data pe saptamana la un eveniment de networking”, adauga Alexandru Lupea, Strategic Growth Markets Leader si Partner, EY Romania.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: