Adrenalina inceputurilor

Orlando Szasz a renuntat la conducerea companiei pe care a fondat-o, dar a ramas ancorat in lumea afacerilor. De doi ani este business angel, postura ce-i ofera sansa mai multor inceputuri.

Primul client al afacerii Renania pe care Orlando Szasz o fondat-o impreuna cu fratele sau in 1996, pe vremea cand inca se afla pe bancile facultatii, se chema Primacom. In biroul proprietarului acestei companii a scris prima factura, pe genunchi. A fost una dintre putinele situatii cand “a facut lucrurile pe genunchi”.

De atunci nu si-a mai permis acest lux. Asta pentru ca ii place sa faca lucrurile ca la carte, cu rigoare si integritate, si pentru ca si-a dorit sa creasca un business solid. In mai putin de sapte ani de la infiintare, Renania a ajuns una dintre cele mai mari companii in Romania in domeniul importului si distributiei de echipamente si sisteme pentru securitate si sanatate in munca, cu o cifra de afaceri de peste 21 de milioane de euro in 2011.

Din 2012, Orlando Szasz s-a retras din functia de CEO al companiei Renania, ramanand doar presedinte al Consiliului de Administratie, si a recrutat un nou CEO in persoana Florentinei Taudor. Nu s-a retras si din mediul de business. Dupa aproape 17 ani petrecuti la conducerea companiei, a constatat ca firma avea nevoie de un alt tip de management si de un nou impuls pentru a-si folosi la maximum potentialul, iar el ca antreprenor avea nevoie de noi inceputuri. Ii place foarte mult sa construiasca de unde si atractia aparte pe care o manifesta pentru businessurile de tip start-up si noua postura in care se regaseste de ceva timp – cea de business angel – care-i ofera provocari pe masura, dar si cele mai mari satisfactii si cea mai mare doza de adrenalina.

In calitate de business angel, Orlando Szasz se declara deschis catre absolut orice domeniu, cu trei conditii: sa fie un business decent, legal si sa porneasca de la o idee ingenioasa. Dincolo de ingeniozitatea propunerii de business, o importanta majora o ocupa abilitatea implementarii acesteia in contextul realitatilor cotidiene. Totodata conteaza ca antreprenorul in care investeste sa aiba principii, o atitudine de invingator, sa stie sa aplice in practica de zi cu zi toate aspectele derivate din propunerea de afacere si sa evalueze corect riscurile asociate propriilor actiuni. Sunt valori pe care el insusi si le-a insusit cand si-a construit businessul, prin urmare e firesc sa aiba aceleasi asteptari de la potentialii parteneri. Nu in ultimul rand, disponibilitatea de a investi depinde de calitatea oamenilor alaturi de care ar fi facuta investitia. “N-as face parteneriate cu persoane lipsite de coloana vertebrala si n-as investi in idei lipsite de coerenta”, puncteaza Orlando Szasz, antreprenorul care, la mijlocul anilor ’90 cand  incepea businessul, avea de infruntat toate prejudecatile furnizorilor vestici vizavi de firmele din Romania. Zece ani mai tarziu ajungea in situatia ca un furnizor din Olanda sa-i spuna ca, solicitand un raport de bonitate cu privire la compania Renania, a primit dezlegare pentru cea mai mare limita de credit acceptata vreodata de ei pentru un client din Europa de Est.

Daca la inceput calatoriile au constituit doar un imperativ de business, pentru antreprenorul Orlando Szasz, pasionat de Formula 1, orologerie si arta, in timp acestea au devenit un hobby si o sursa de inspiratie. Dupa un voiaj-expeditie la Polul Nord si dupa ce in mai putin de sase luni a fost prezent pe trei continente pe circuite de Formula 1, Orlando Szasz se afla deja pe lista primilor 350 de cetateni ai planetei care vor zbura in spatiu cu Virgin Galactic, compania lui Sir Richard Branson.