Afaceri in barca altora

<p> Au 56, respectiv 36 de ani si conduc afaceri din turism. Cu ceva timp in urma erau propriii sefi, iar viata arata un pic altfel. Mircea Vladu (Prestige Tours) si Remus Visan (Paravion) fac fata acum provocarilor venite din partea managementului GED, fondul de investitii care le-a achizitionat afacerile.</p> <p>  </p> <p> Acum, cei doi antreprenori fac parte integranta din Happy Tour, cel mai mare tour-operator de pe piata de turism din Romania, care a integrat sub aripa sa afacerile Paravion (singura agentie 100% online), Prestige Tours (liderul agentiilor tour-operatoare) si Travel House (brandul de lux al grupului). Miscarea facuta de Mircea Vladu acum aproximativ un an a socat multa lume din industrie. Agentia sa, Prestige Tours, era afacere de familie, se afla intre firmele fruntase din domeniu, crestea de la an la an, iar notorietatea sa era foarte buna.</p> <p> De asemenea, dupa 21 de ani pe piata de turism din Romania, Mircea Vladu nu prea mai avea ce invata de la altii, iar banii nu i-au lipsit, avand in vedere ca Prestige Tours era profitabila. Si totusi, exact varsta a fost, se pare, motorul principal al vanzarii. “De la o anumita varsta nu mai vrei sa porti responsabilitatea oamenilor cu care lucrezi. Prestige a avut o crestere sanatoasa, de 10 – 15% in intervalul 2008 – 2011. Si, pana la urma, un business de familie are si el limitele lui”, ne-a declarat Mircea Vladu, acum Deputy Managing Director la Prestige Tours. Fiica este in continuare mana sa dreapta si in noua firma. Sotia domnului Vladu s-a retras, conduce un business de nisa, cu o licenta pe formare profesionala si nu face concurenta firmei Happy Tour Group.</p> <p> Dar discursul lui Vladu s-a schimbat usor fata de momentul vanzarii, care a constat intr-o parte de cash (inca confidential) si o parte (aproape 5%) in actiuni ale Happy Tour. Daca atunci spera sa vina mai repede momentul timpului liber petrecut cu familia, mai ales cu nepotica de sapte ani, pentru Vladu timpul este inca o problema. Ca antreprenor, programul era mai flexibil, iar intalnirile se puteau pune la orele care iti conveneau. Ca manager angajat intr-o companie gen corporatie, trebuie sa respecti procedurile si sa incepi odata cu ceilalti. De asemenea, pe cont propriu deciziile iti apartin in totalitate si le poti lua pe loc, ca manager trebuie sa le supui unor aprobari. “Pana acum aproape toate propunerile mi-au fost acceptate”, spune Vladu fara a se plange. Dovada ca parteneriatul intre actionarul minoritar si managementul grupului este in regula o constituie prelungirea contractului cu inca un an. “Contractul a fost semnat pe un an si expira in curand, dar se prelungeste automat daca ambele parti sunt de acord cu acest lucru”, explica Vladu.</p> <p> Investitorul roman nu se teme de posibila schimbare a sefilor si chiar a actionariatului. Se stie ca un fond de investitii cumpara pentru a vinde mai profitabil intr-un orizont de timp. “De aceea nu am vandut toate actiunile, pentru ca fondul de investitii stie sa faca bani, iar eu stiu sa fac turism”, recunoaste Vladu. El spune ca poate face si alte lucruri, nu numai in turism. “Sunt la varsta cand pot sa ma bucur si de alte lucruri. Am muncit destul de greu si destul de mult si nu ma sperie oricine ar veni”, spune Vladu. Dar nu oricine isi permite sa achizitioneze un grup de talia Happy Tour. Variantele sunt: ori un alt fond de investitii, ori un tour-operator foarte mare din Europa.</p> <p> La nivel personal, Mircea Vladu nu mai detine alte businessuri. Ca persoana fizica termina o investitie imobiliara – apartamente in Bucuresti construite cu scopul de a le vinde, care ii vor asigura o batranete linistita. Viitorul il vede poate mai mult intr-un post de consilier, nu intr-o activitate care sa necesite 10 – 12 ore de munca. “Am vandut foarte multe destinatii, dar de vazut nu am vazut nici 10%”, spune Vladu, care se gandeste serios sa calatoreasca mai des si pe perioade mai lungi de timp.</p> <p> Daca ar fi sa priveasca in urma, cele mai grele momente ale vietii de antreprenor au fost prin 1991 – 1992, cand toata valuta din cont a fost transformata in lei, ca masura a unei decizii luate de prim-ministrul de atunci, Theodor Stolojan. “S-a luat o hotarare ca nicio firma nu mai are voie sa detina valuta in cont. Cand aveai nevoie, trebuia sa faci licitatie, iar inflatia era galopanta. Noi am cumparat din ce in ce mai scump si era sa intram in faliment”, isi aminteste Vladu.</p> <p> Printre cele mai mari satisfactii ar numi faptul ca, in 22 de ani de antreprenoriat, a reusit sa transforme numele firmei in renume, sa aiba cel mai mic procent de reclamatii/nemultumiri de pe piata romaneasca si sa aiba angajati care i-au stat alaturi timp de 12 sau chiar 15 ani. Chiar si integrarea, impreuna cu echipa sa, in noua structura a grupului Happy Tour, Vladu ar enumera-o la momente mai grele dar depasite cu brio. “Nu e usor cu aceste noi proceduri, schimbari de sisteme, de softuri”, explica el.</p> <p>  </p> <p> <strong>A vandut ca sa creasca</strong></p> <p> Pe Remus Visan (36 de ani), Deputy Managing Director la Paravion Tour, alte motive l-au manat in vanzarea catre GED. Alaturi de ceilalti doi actionari ai companiei Millenium Tour (din care facea parte, ca brand, Paravion), a constientizat ca nu mai au resursele sa creasca, sa investeasca pentru a se dezvolta. Agentia, ca si portalul de rezervari online nu fusesera gandite in scop de exit. “Managementul GED ne-a aratat ca turismul se poate face altfel. Acesta a constituit motivul pentru care am fost deschisi spre vanzare. Ne-a placut cui vindem si ce urmeaza sa facem, adica un business de viitor. Exista oportunitati, deschidere spre exterior – acces la know how, exact ce ne lipsea inainte”, marturiseste Visan.</p> <p> inca de pe bancile facultatii, tanarul din Timisoara a muncit in turism. Alaturi de doi prieteni, Daniel Piturlea si Dragos Penca, actualmente actionari si la Orhideea Spa, au infiintat in 1999 agentia Millenium Tour. “Initial, ne-am ocupat de grupuri, dar am fost prima agentie care a avut un hotel in gestiune in Croatia. Pe timpul iernii am avut revelioanele la Praga cu vagoane de dormit, un alt program produs de noi si bine primit de piata”, spune Visan. Pentru ca erau tineri si intreprinzatori, au incercat si internetul, pornind in 2001 – 2002 primul portal: concediu.com. incepand din 2004 au urmarit atent tehnologia din spatele site-urilor. in 2005, dupa prezentarea Amadeus Romania a unei platforme de vanzare online a biletelor de avion, au inceput sa se gandeasca la variante de dezvoltare. “intrebarea noastra catre cei de la Amadeus a fost cum putem sa-i ajungem din urma pe cei mari. Ni s-a spus ca nu se poate, dar putem incerca ceva, cu risc mare”, povesteste managerul Paravion Tour. Actionarii de atunci s-au hotarat sa achizitioneze tehnologia de la Amadeus, cu o investitie peste 5.000 de euro.</p> <p> Dar, pe langa platforma respectiva, mai trebuia investit in constructia site-ului, pregatirea operationala si intr-un buget de marketing. in cateva luni au pus la punct toate acestea si in 2005-2006 au incercat sa cunoasca piata. Au ales numele de Paravion, profitand de renuntarea la acest nume de catre Posta (par avion era un termen folosit pentru trimiterea de colete). “De la inceput am dorit ca Paravion sa vanda bilete 100% online, nu am vrut sa fim o platforma care vinde bilete, si apoi ele sunt prelucrate de agenti care incaseaza banii. 2005 a fost un an favorabil unei astfel de investitii, pentru ca GECAD lansase e-Payment.”</p> <p> in 2007, doar platforma respectiva nu era suficienta, numarul rezervarilor si platilor online fiind inca destul de mic. “Ne-am dat seama ca avem nevoie de un marketing online agresiv si am cautat parteneriate care sa ne ajute sa atingem clientii care vor sa cumpere bilete de avion. Am inceput colaborarea cu Monopoly TV, in reteaua de aeroporturi”, mai spune Visan. Astfel ca, in timp, Paravion a crescut organic, atragand in 2010 atentia fondului de investitii spaniol.</p> <p> “A fost mai obositor cand eram antreprenor. Puteam veni la serviciu cand vroiam, dar nu-mi permiteam asta. Nu-mi puteam lua foarte multe zile libere. Acum sunt mai organizat, e mult mai bine. Antreprenorul este intr-o continua fuga, este responsabil pentru orice si nu mai are timp. Aici (in cadrul Happy Tour Group) totul este pus la punct, nu ma ocup de resurse umane si financiar. Ma pot concentra pe ce trebuie, respectiv segmentele de tehnologie si marketing”, explica Remus Visan. O diferenta vine si din faptul ca inainte era nevoit sa-si reinvesteasca veniturile, iar acum nu mai e nevoie sa investeasca personal.</p> <p> Rezultatele Paravion il fac pe Remus Visan sa fie fericit ca a vandut. Pentru prima parte a anului, tranzactiile online au avut o crestere de 69% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cresterea a fost posibila ca urmare a unei noi investitii de schimbare a tehnologiei din spatele Paravion, care permite clientului sa navigheze mult mai repede pe site. “Din datele culese de pe site s-a dovedit ca s-a marit procesul de decizie. A scazut cu 25-30% timpul petrecut pe site si a crescut ritmul de conversii dupa ce am schimbat tehnologia”, explica managerul. in 2011 au avut loc peste 80.000 de rezervari online, iar pentru anul acesta tinta vizeaza peste 100.000 de rezervari. Investitia Paravion din 2011 a fost de 400.000 de euro, bani pe care fostii actionari nu i-ar fi avut daca ar fi continuat singuri.</p> <p> Remus Visan este un manager din generatia noua, caruia ii place sa calatoreasca (iubeste soarele din Mediterana), sa stea cu familia (are doi copii: o fetita de 5 ani si un baiat de 3 ani), care mizeaza in promovarea Paravion pe social media si pe influenta (in timp) a bloggerilor specializati asupra pietei.</p>