Angajatii fericiti, cu 12% mai productivi

Filosofia manageriala conventionala spune ca daca ii platim suficient de bine pe angajati, acestia vor fi mai productivi. Totusi, studiile recente arata mai degraba o corelatie mult mai stransa intre nivelul de fericirea angajatului si productivitatea la locul de munca. Totodata, starea de spirit a angajatului se transfera imediat si catre conducere, iar relatia de subordonare se transforma intr-una de colaborare.

Aceasta filosofie de a-i face pe angajati sa se simta confortabil, chiar degajati la locul de munca, a fost pentru prima data implementata la companii americane de top, precum Google.

Cultura organizationala a colosului international este unica in lume, radical diferita fata de cultura corporatista, iar spatiile de munca de la Google seamana mai mult cu locuri de joaca decat cu un centru economic caracterizat prin sobrietate si birocratie, dar care produce miliarde de dolari anual. Cu toate aceste facilitati oferite angajatilor (tobogane, sala de relaxare care sa starneasca creativitatea, mese de biliard, bowling, mini-golf, fotolii exotice etc.), gradul de fericire a angajatilor de la Google a crescut la 37%, iar productivitatea acestora a crescut vizibil de la an la an.

 “Vine din spate o generatie de antreprenori cu gandire liberala, care va adopta filosofia organizationala de tip Google si in Romania”, spune Lorand Soares Szasz, unul dintre cei mai cunoscuti traineri din Romania.

Lorand Soares Szasz spune ca Google nu a adoptat aceasta filosofie in mod haotic, ci a existat un plan cu o baza stiintifica foarte bine pusa la punct. In acelasi timp, specialistul afirma ca inca ne confruntam cu mentalitati invechite, in care relația dintre angajat si patron e similara celei dintre soarece si pisica, insa vine din spate o generatie de antreprenori cu gandire liberala, care va adopta cat de curand filosofia implementata de compania Google.

“Sunt companii romanesti care au ințeles deja cat de importanta este o echipa fericita si implinita intr-o afacere prospera. M-am bucurat sa vad antreprenori care isi educa angajații sa se raporteze la business ca la o companie in care sunt acționari (mulți dintre ei chiar devin acționari in timp). E un lucru minunat si nu pot decat sa il admir. Un angajat fericit si cu libertate de decizie si exprimare va fi un angajat care va cauta noi metode de a creste business-ul”, declara Lorand Soares-Szasz.

“E adevarat, inca ne mai luptam cu mentalitați in care relația dintre angajat si patron e similara celei dintre soarece si pisica. Inca sunt patroni care cred ca e normal sa exploateze si angajați care pierd vremea in timpul orelor de munca sau nu isi dau niciun interes. Cred, insa, din ceea ce am observat pana acum, ca vine o generație noua de antreprenori – cu o gandire mai liberala si care, prin educație, deja a ințeles interdependența intre management si echipa. E nevoie de multa educație in sensul acesta. Sa nu uitam ca, inclusiv la Google, in urma 9 ani, un proces de recrutare dura 6 luni. Ca sa angajeze 100 de oameni intr-un an era nevoie de peste 100 de secialisti HR care sa faca asta full-time. Asa cum ei au realizat ca au nevoie de o deschidere mai mare si de flexibilitate in raport cu angajații, sunt convins ca si mediul de afaceri va constientiza acest lucru prin educație”, conchide Lorand Soares Szasz.