Antrenament romanesc la export

<p> <strong>Daca la fotbal sezonul transferurilor s-a incheiat, in training pare ca abia a inceput. Doar ca e vorba de transferul de know how al companiilor romanesti de profil catre pietele externe.</strong></p> <p>  </p> <p> Companiile vara nu dorm, cel putin nu furnizorul local de training si servicii de consultanta Ascendis. La finele lunii trecute, compania a anuntat extinderea in capitala Republicii Moldova, Chisinau, unde si-a deschis prima filiala din afara granitelor. Extinderea spre statul vecin nu este una intamplatoare, limba si cultura comune fiind elemente care favorizeaza patrunderea pe o piata cu potential mare de crestere, mai ales in perspectiva integrarii in Uniunea Europeana a statului vecin. Mai mult, in ultimii sase ani, compania Ascendis a derulat o serie de proiecte punctuale in Chisinau impreuna cu clienti din tara, dar si cu parteneri de afaceri de pe piata locala. De aceea, nici asteptarile furnizorului nu sunt mici.</p> <p>  </p> <p> In primul an de activitate, furnizorul de training roman estimeaza ca subsidiara va atinge o cifra de afaceri de 500.000 de euro, iar pana la finele anului viitor portofoliul de pe piata din Moldova va cuprinde 20 de clienti. “Lumea afacerilor din Republica Moldova este in continua expansiune”, spune Costea Dumitrescu, fondator al Ascendis. “Din ce in ce mai multe companii sunt infiintate sau se afla in curs de dezvoltare in aceasta zona, fie afaceri locale, fie filiale ale unor multinationale. Acest proces de tranzitie nu este unul usor, iar nevoia de invatare si dezvoltare profesionala ocupa un loc important pe lista de prioritati a oricarui manager”, adauga Dumitrescu. Si cum cel mai important factor atunci  cand “antrenezi” angajatii dintr-un mediu de business strain este ancorarea in realitatile locale, echipa Ascendis din Republica Moldova va fi formata din experti de pe piata locala (momentan trei traineri din Moldova, la care potrivit companiei se vor mai adauga inca trei pana la sfarsitul acestui an), dar si din traineri cu cunostinte de pe piata romaneasca. Cu pasi mici, dar siguri, “antrenamentul” romanesc destinat mediului de afaceri cucereste noi piete.</p> <p>  </p> <p> <strong>PRIMII PASI LA VECINI</strong></p> <p> Criza a lovit din plin piata locala de training, iar companiile nu au stat prea mult pe ganduri si au redus sau chiar au sistat bugetele dedicate dezvoltarii personale a angajatilor. Actualmente, valoarea anuala a pietei de training este estimata de specialistii din industrie intre 20 si 25 de milioane de euro. In Bulgaria, piata de training atinge o valoare de 8 milioane de euro pe an, in timp ce in Serbia urca la 6 milioane de euro, iar in Republica Moldova se situeaza la mai putin de 2 milioane de euro pe an, dar toate sunt tari cu o populatie mult mai mica decat a Romaniei.</p> <p>  </p> <p> In Romania, 39,5% dintre companiile care au participat la studiul “HR Outlook 2011” realizat de HR-Club au precizat ca au alocat in ultimul trimestru al anului trecut o suma mai mare de 200  de euro pentru programe de training. Mai mult, tot potrivit raportului realizat de asociatia profesionistilor in resurse umane, in ultimul trimestru al anului trecut 32,4% dintre respondenti au precizat ca bugetul destinat  dezvoltarii profesionale a salariatilor a fost mai mic decat cel estimat initial si numai 13,2% au declarat ca bugetul a depasit estimarile. “Situatia in Bulgaria este destul de asemanatoare, cu o variatie de 10% in minus, in timp ce in Serbia inregistram valori de aproximativ 300 de euro pe an pentru manageri si doar 150 de euro pe an pentru alte pozitii, iar in Republica Moldova investitia in programe de formare a managerilor este de doar 230 de euro pe an, iar suma alocata dezvoltarii altor membri ai echipelor, sub 100 de euro/ an”, spune Adela Cristea, Managing Partner la firma de training si consultanta Ascent Group, companie care si-a inceput extinderea inca din anul 2006 prin expansiunea in Chisinau.</p> <p>  </p> <p> Actualmente, compania are birouri proprii deschise in patre state, dintre care Republica Moldova, Bulgaria, Serbia si o reprezentanta comerciala in Cipru. Cu toate ca mediul de business trece printr-o etapa de globalizare, in acelasi timp furnizorii locali de training care mizeaza pe cartea expansiunii sunt nevoiti sa adapteze si sa personalizeze programele oferite realitatilor economice locale. “Companiile mari prefera sa deruleze programe de training unitare in toate tarile in care sunt prezente, asa ca sunt interesate sa identifice furnizori de servicii cu acoperire regionala, dar totodata care sa aiba o expertiza locala consistenta”, spune Adela Cristea. Mai exact, se cauta companii care au acoperire in mai multe tari din aceeasi regiune, dar in acelasi timp au o prezenta locala consistenta si un know how care sa le permita sa particularizeze aceste programe de training globale la nevoile, specificul si constrangerile din pietele locale. Rezultatele nu s-au lasat prea mult asteptate, astfel ca, in 2011, Ascent Group a inregistrat o cifra de afaceri de 1,7 milioane de euro, din care 500.000 de euro au venit de peste hotare. Pentru finele anului 2012 compania estimeaza ca va ajunge la 2,6 milioane de euro, dintre care 2,1 milioane de euro de pe piata locala.</p> <p>  </p> <p> <strong>OFENSIVA SPRE VEST</strong></p> <p> Anul 2012 poate fi considerat, cel putin de la debutul recesiunii, cel mai bun an in termeni de expansiune a companiilor romanesti pe piete europene mature. Una dintre organizatiile care au urmat drumul “exportului” este si CODECS, care in luna mai a deschis primele doua centre internationale: in Grecia si in Austria. Extinderea face parte dintr-un plan conturat de furnizorul roman in urma cu doi ani. Centrul din Viena este situat in Oberlaa, la periferia capitalei austriece, in timp ce CODECS Management Training Center Grecia este situat in insula Aegina si se bucura de ambianta calma din cadrul hotelului Blue Fountain. “Planuim ca pe viitor sa mai deschidem alte centre si sa dezvoltam cat mai eficient aceasta retea internationala, dar inca suntem in faza de cercetare pentru a descoperi zonele  cu cel mai mare potential”, spune Radu Dan Mihaescu, presedinte si director general la CODECS, care estimeaza ca la finele anului 2012 va inregistra o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro in Romania si 50.000 de euro pentru activitatea internationala. Dar patrunderea unei companii romanesti se poate traduce si prin aparitia provocarilor. Una dintre acestea, identificata de presedintele si directorul general al CODECS, este faptul ca organizatia nu este una “de-a lor”, mai ales in cazul in care furnizeaza servicii intr-un stat puternic nationalist, precum Franta, de exemplu.</p> <p>  </p> <p> “Apoi, este scepticismul cu care e privita orice incercare straina – in cazul in care nu esti o companie internationala recunoscuta deja – de a intra pe o piata noua”, mai spune Radu Mihaescu. Pentru furnizorul de training Trend Consult Group, planul de extindere a demarat in anul 2008, cand a optat pentru Viena, iar doi ani mai tarziu compania a patruns si pe piata din Polonia, prin deschiderea operatiunilor in Varsovia. Unul dintre obiectivele procesului de extindere este ca grupul devine partener regional pentru companiile cu prezenta in Europa Centrala si de Est, care doresc sa isi instruiasca unitar propriile echipe. Prin parteneriate cu Eagle's Flight si Huthwaite International, Trend Consult Group poate folosi intreaga retea de licentiati europeni ai acestor companii, lucru ce permite grupului sa deruleze programe transnationale in conditii avantajoase.</p> <p>  </p> <p> “Pe piata de training din Austria, o tara nu tocmai tanara in ceea ce priveste domeniul resurselor umane, exista un fenomen care va strabate Romania peste 10 ani”, spune Adrian Florea, Managing Partner la Trend Consult Group. “Firmele de training sunt mult mai mature, iar cele platite pentru valoarea schimbarilor pe care le pot aduce intr-o organizatie nu sunt firme de training ci de consultanta, care fac si training, insa, pentru proiectele de consultanta”, adauga Adrian Florea. Acesta estimeaza ca cifra de afaceri din acest an a companiei pe care o conduce va atinge in Romania nivelul de anul trecut, adica aproximativ 900.000 de euro, in timp ce pe pietele secundare nu va depasi 100.000 de euro.</p> <p>  </p> <p> <strong>UN RAU NECESAR</strong></p> <p> Intr-o zi obisnuita de munca, dimineata printre calatori sunt destul de multi oameni imbracati la patru ace, care se indreapta spre serviciu. Sa fie un semn ca economia romaneasca merge ca pe roate? Cine merge cu metroul observa ca se citesc multe carti si nu putine sunt cele de dezvoltare profesionala si personala. “In Romania si Bulgaria efectul crizei a fost destul de sever si s-a facut simtit imediat, avand ca rezultat o scadere drastica a pietei de training, respectiv o inghetare a bugetelor de training pana la desfiintarea completa a acestora in cazul unor companii. In cele mai multe cazuri, acestea s-au orientat pe programe de training interne sau au blocat complet programe de formare, o revenire a pietei simtindu-se abia incepand cu 2011”, spune Adela Cristea, de la Ascent Group.</p> <p>  </p> <p> Studiul “Evaluarea cererii de programe de training la nivelul companiilor”, realizat de Rentrop & Straton, arata ca anul trecut, pentru companiile care nu ar apela la societati specializate de training, printre principalele motive se afla lipsa resurselor financiare (39,5%), lipsa increderii in serviciile oferite (19,7%), existenta unui compartiment propriu de formare profesionala (17,3%), temerea ca personalul instruit ar putea migra la concurenti (13,6%) sau fluctuatia personalului (9,9%). Cu toate acestea, majoritatea managerilor respondenti la studiu (93,4%) au recunoscut importanta investitiei in programe organizate de furnizori de training. Dintre acestia, 54,3% sunt total de acord cu o astfel de investitie, 39,1% inclina sa fie de acord, in timp ce, la polul opus, numai 0,7% dintre participantii la studiu isi exprima un dezacord total fata de investitia in programe de training. O alta concluzie importanta reliefata de studiu indica faptul ca 43,2% dintre manageri ar trimite la cursuri de formare profesionala pana la cinci angajati, 25,8% ar trimite la training-uri pana la 10 angajati si acest procent scade pana la 3,1%, care reprezinta cantitatea detinatorilor fraielor companiilor care ar plati pentru astfel de program pentru pana la 50 de angajati</p>