Artizanii succesului

Au crezut în visurile lor și au renunțat la siguranța unui loc de muncă pentru a le vedea împlinite. Au crezut în propriile produse și puteri, au riscat, au muncit enorm, iar acum a sosit timpul să culeagă roadele. Faceți cunoștință cu câțiva dintre antreprenorii care au pariat pe piața produselor artizanale și înregistrează acum creșteri exponențiale. De la bere artizanală la pâine și înghețată, până la brânzeturi, ciocolată sau sosuri artizanale, tot mai mulți antreprenori lansează companii care se bat cot la cot cu marile corporații și produc branduri ce cuceresc inimile și frigiderele românilor.

Antreprenoriat la rece

La aproape patru ani de la lansarea brandului Zăganu pe piață, Laurențiu Bănescu și Alexandru Geamănu, fondatorii microberăriei, mizează în continuare pe cartea dezvoltării și au deschis o berărie.

Dacă îi veți întreba pe Alexandru Geamănu și Laurențiu Bănescu care este berea lor preferată, vă vor răspunde fără să stea deloc pe gânduri. Răspunsul oferit de cei doi s-ar putea să vă ia un pic prin suprindere, mai ales că acesta este un brand încă tânăr: Zăganu. Cu toate acestea, alegerea celor doi nu ar trebui să vă mire absolut deloc. Zăganu este pionierul berii artizanale din țară și a aniversat patru ani de la vânzarea primei beri, la începutul lunii octombrie.

Deși este un brand încă tânăr, Zăganu a avut o evoluție spectaculoasă și se bucură de o istorie bogată, plină de momente semnificative. Unul dintre acestea a avut loc chiar în anul 2013, când Alexandru Geamănu și Laurențiu Bănescu, au preluat și au renovat o veche fabrică de bere, amplasată în județul Prahova, în Măneciu-Ungureni. Cei doi au renunțat la cariere în domeniul publicității și respectiv în branding și marketing la o multinațională din domeniul berii în favoarea antreprenoriatului. Și nu regretă nicio secundă alegerea luată.

Foto: Vali Mirea

La mai bine de patru ani de atunci, cei doi antreprenori mai scriu un capitol important în istoria berii artizanale locale. Fondatorii Fabricii de Bere Bună, cea care produce berea Zăganu, au deschis de curând pe Calea Victoriei primul bar de bere artizanală din țară. “Era în planurile noastre încă de la început să deschidem, dar nu am avut resursele necesare și întotdeauna banii pe care i-am avut i-am investit în extinderea capacității și în fabrică. Anul acesta am găsit momentul oportun să deschidem, am găsit locul acesta pe Calea Victoriei, un spațiu mare, generos, care cred că după amenajare reprezintă foarte bine brandul”, spune Laurențiu Bănescu, cofondatorul Zăganu. Aici, în primul craft beer bar, iubitorii de bere vor putea degusta, pe lângă cele cinci beri ale Zăganu (blondă, brună, roșie, IPA și Adonis – un Pale Ale în ediție limitată) și beri de la cei mai mulți producători locali de bere artizanală.

Pe agenda celor doi antreprenori, atunci când vine vorba despre extindere, există două direcții importante: cea a fa­bricii și, mai nou, a barului. Dacă pentru creșterea capacității de producție a fabricii au achiziționat de curând două noi tancuri, antreprenorii plănuiesc înființarea unei Asociații a Producătorilor de Bere Artizanală și nu exclud deschiderea unor noi berării în țară. “Cred că sunt multe avantaje în a avea un bar propriu. Ne ajută să vorbim cu oamenii, să le povestim despre beri, să testăm”, spune Alexandru Geamănu, cofondatorul Zăganu. Acest spuns că este important să ai un loc care te reprezintă, mai ales că fabrica este la 100 km depărtare de capitală și nu este ușor accesibilă. Au primit solicitări de vizită în fabrică, dar în weekend este mai dificil.

„Noi, când am pornit acest business, am simțit că este nevoie să existe din nou fa­brici mici de bere, cu rețete de bere locală, produse în cantitate mică, nepasteurizate. Acum sunt mult mai mulți producători, dar până la urmă există o tendință, nu numai pe bere, ci pe toate produsele, de întoarcere cumva la valorile autentice, locale, făcute de oamenii locului, cu atenție, cu ingrediente bune, fără adaosuri”, explică Alexandru Geamănu. El crede că oamenii vor lucruri pe care nu le găsesc peste tot și acordă o atenție mai sporită la ce cumpără și consumă.

Tradiția sparge gheața

Acum șase ani, Adrian Mengheș a renunțat la un job călduț și a pus bazele Maia Ice Cream, companie care se află în spatele unor proiecte ca Mașina cu Înghețată și Butoiul cu Înghețată, un business ce produce înghețată tradițională românească după o rețetă mai veche de cinci decenii.

Drumul de la o idee până la produsul final nu este niciodată simplu, după cum a aflat și Adrian Mengheș, un tânăr care a renunțat, în urmă cu șase ani, la confortul unui loc de muncă într-o companie multinațională ca să pornească propria afacere, într-un domeniu complet nou. A lansat Mașina cu Înghețată, un mic magazin pe roți care colinda străzile Bucureștiului, iar un an mai târziu, realizând că pierde o serie de evenimente de interior importante, Adrian a venit cu ideea din spatele proiectului Butoiul cu Înghețată. Dar, pentru un fost corporatist într-un domeniu total străin de cel al înghețatei, drumul s-a dovedit a fi unul dificil.

Foto: Vali Mirea

A început căutările rețetei de înghețată la butoi, realizată ca pe vremuri, cu sare și gheață, într-o comună din județul Olt, de unde era mama sa. A extins încet-încet căutările și timp de mai bine de trei ani a colindat satele românești în lung și-n lat, întrebând din poartă în poartă de tainele producției înghețatei la butoi. A dormit de multe ori în mașină, iar când a obosit să meargă din sat în sat, a pus mâna pe telefon și a sunat la primării spunând că lucrează pentru un mare post de televiziune și face un reportaj despre tradiții. Așa a dat peste nea Ion din județul Vâlcea, un bătrân, care avea pe atunci 84 de ani și făcea înghețată la butoi de aproape șase decenii. Bătrânul a fost de acord să îl ajute și să îi dezvăluie tainele producției înghețatei la butoi, iar la final nu a acceptat nicio plată, motivând că cea mai mare răsplată este să știe că cineva duce mai departe tradiția.

La scurt timp după ce a modernizat procesul de producție, ca să respecte normele și a înregistrat brandul, Adrian Mengheș a lansat Butoiul cu Înghețată, un business care propune și produse oarecum atipice fără să se îndepărteze totuși de zona tradițională. De aici, clienții pot alege o înghețată naturală, artizanală realizată după o rețetă tradițională, cu ingrediente inedite. Puteți încerca înghețată de colivă, de dovleac copt cu scorțișoară, cu mere coapte și scorțișoară sau cu arome de alcool. “Am trei copii și trei proiecte. Filip, băiatul meu cel mare, s-a născut în anul 2011, odată cu Mașina de Înghețată. După care, trei ani mai târziu s-a născut Tudor, care a apărut odată cu Butoiul cu Înghețată. Acum am o fetiță, Eva”, spune Adrian Mengheș, fondatorul Maia Ice Cream. Potrivit antreprenorului, următorul pas este cel al expansiunii, proces care deja a demarat cu creșterea echipei și intrarea pe piață cu prăjituri de casă, o soluție pentru scăderile vânzărilor de înghețată din timpul iernii.

Pe agenda lui Adrian Mengheș mai este vânzarea drepturilor de folosință a producției către o fabrică mare de înghețată din afara României, care produce echipamente de înghețată.

“Pe plan local mă gândesc din ce în ce mai mult să accesez fonduri europene și să îmi construiesc un loc al meu, unde să fie totul sub forma unui butoi, pentru că știu că se poate. Să am 17 – 18 butoaie cu sortimente de înghețată, să fie ca un showroom, iar jos să fie partea de producție. Dar ce îmi doresc cel mai mult, visul meu este să ducă mai departe această tradiție copiii mei”, spune Adrian Mengheș. 

De la banking la baking

A renunțat la o carieră în domeniul bancar și a devenit antreprenoare odată cu deschiderea brutăriei artizanale My Maia, iar astăzi Simona Dițescu își câștigă pâinea punând pe mesele românilor produse de panificație și patiserie din maia.

Simona Dițescu a intrat în pâine în antreprenoriat în urmă cu patru ani, total din întâmplare. Pe atunci, a participat la un atelier de făcut pâine cu maia. Nu știa ce înseamnă maiaua naturală, cum poate înlocui drojdia, dar a fost încântată de toată experiența. A fost dragoste la prima vedere. De atunci a început să studieze, să caute tot mai multe cărți, dar și să le coacă pâine prie­tenilor, care erau mereu tot mai încântați.

Cu toate că Simona Dițescu reușea să facă pâine acasă, nu știa totuși “cu ce se mănâncă” producția la un nivel mai mare și, negăsind aici o brutărie artizanală de unde să fure meserie, pașii au purtat-o tocmai până în Londra, o piața mai dezvoltată decât cea locală. De aici și până la nașterea My Maia nu a mai fost decât un pas. “La final de 2014 am deschis brutăria și am început să mă ocup de rețete. Sunt foarte multe cărți, poți să faci nenumărate versiuni”, spune Simona Dițescu, fondatoarea My Maia. “Am pornit de la câteva rețete de bază din niște cărți și am făcut propriile rețete în brutărie, am făcut câteva tipuri de pâini. Încetul cu încetul am început să facem cozonaci cu maia pentru Crăciun. Eu am vrut să merg numai pe ideea de pâine, însă nu funcționează foarte bine din păcate pentru că oamenii sunt obișnuiți să intre undeva și să cumpere de toate”, spune antreprenoarea.

Foto: Vali Mirea

Pe lângă o plajă largă de produse de panificație, la brutăria Simonei Dițescu mai puteți găsi și zacuscă, gemuri și dulcețuri, gogoșari în oțet, roșii cherry în saramură, dar și biscuiți. Pe lângă diversificarea produselor disponibile în magazin, pe agenda antreprenoarei se mai află deschiderea unui nou punct de lucru, amplasat într‑o zonă circulată a Bucureștiului, care să asigure o creștere mai rapidă a brandului creat de fosta angajată în banking.

“Oamenii nu trec pe stradă și intră să cumpere pâine. Aici vin numai cei care știu ce înseamnă pâinea cu maia și care văd pe internet, pe Facebook sau ne văd site-ul. Nu este un produs pentru marea masă, din păcate nu avem nici educație în direcția aceasta. Numărul celor care ne apreciază crește de la lună la lună, dar nu este o creștere exponențială, astfel încât să fie un boom pe piață. Este nevoie de mai multă educație”, spune Simona Dițescu.

Iar antreprenoarea a ales să nu stea degeaba. Astfel, un pas important în educarea publicului este făcut printr-o serie de workshop-uri, realizate de My Maia în colaborare cu Green Your Life, unde aproximativ 12 participanți au ocazia să învețe cum se face îndrăgita pâine cu maia și pot face cu propriile mâini o astfel de pâine. Tot din workshop-urile realizate de cei de la Green Your Life, la brutăria Simonei, cursanții interesați de un stil de viață sănătos au șansa să învețe despre hrana pământului, despre cum să mănânce sănătos, cum să prepare rețete gustoase cu preparate sănătoase și cum se fac preparate din le­gume și fructe crude.

„Mi s-a părut o idee foarte bună pentru că sunt o promotoare a produselor de calitate, făcute cu grijă, încet, sănătoase și fără adaosuri”, spune Simona Dițescu. “În ziua de astăzi multă lume se îndreaptă spre această tendință. Dar este greu pentru un business să facă așa ceva, pentru că businessurile câștigă în general din volum și ca să faci volum cu ceva artizanal trebuie să faci un compromis undeva”, adaugă fondatoarea My Maia.