Antreprenoriatul social în vremuri cu creșteri economice rapide

Antreprenoriatul social, un mod de a dezvolta proiecte, echipe și de a face business privind dincolo de profit și având drept obiectiv rezolvarea unor probleme de ordin social, crește și la noi în intensitate și mai ales la nivel calitativ. Explicațiile sunt numeroase: tinerii încep să înțeleagă tot mult rolul implicării sociale datorită asociațiilor studențești în care cresc în perioada studenției, corporatiștii experimentați își folosesc expertiza acumulată în dezvoltarea unor proiecte sociale, multinaționalele au mai multe programe de responsabilitate sociale îndreptate către sfera antreprenoriatului.  

de Claudiu Vrînceanu

În esență, antreprenorii sociali ajută societățile să se adapteze, iar dezvoltarea este percepută de acești întreprinzători ca o construcție a capacității de adaptare a societății. Antreprenorii sociali sunt capabili mai degrabă să rezolve probleme prin testarea și producerea unor soluții alternative. 

Avem, de asemenea, tot mai multe informații despre antreprenoriatul social românesc. Proporția medie a populației adulte cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani angajate într-o activitate antreprenorială socială este de 2,5% (mai mult de 1 din 40 de adulți), situație similară cu cea din Franța ori Italia, potrivit unui studiu realizat de Fondul Monetar Internațional.

În acest context pozitiv, mă aștept la mai multe tendințe care se vor contura în antreprenoriatul social românesc.

Mai multe organizații care să “conecteze” antreprenorii sociali

Antreprenorii sociali, în esență, sunt “conectori” care caută să fie în permanentă legătură cu organizații care au ca viziune creșterea unui ecosistem sănătos. Vestea bună este că în următorul an ne putem aștepta la nume noi de organizații, platforme sau rețele care încurajează întreprinzătorii și inovatorii sociali, așa cum a fost intrarea recentă a organizației globale Ashoka în ecosistemul antreprenorial autohton.

Proiecte de antreprenoriat social pentru corporatiști

În corporațiile din România sunt mulți profesioniști caracterizați de spirit antreprenorial. Mă aștept ca acești viitori foști angajați să își folosească ideile pentru a revoluționa un anumit sector. Ei își vor aplica ideile și expertiza acumulate fie pentru a rezolva probleme serioase cu care se confruntă momentan societatea, fie pentru a satisface o nevoie identificată pe piața liberă. Estimez, de asemenea, că vor lua naștere mai multe organizații care să crească echipe și proiecte antreprenoriale formate din întreprinzători cu experiență anteri­oară în corporații.

Proiecte noi pentru educație

O altă tendință firească va fi în următorul an apariția unor noi proiecte de antreprenoriat social care să susțină educația, mai precis să-i implice pe profesori. Oportunitatea este imensă, iar un studiu realizat de Open-I Research și SuperTeach confirmă această nevoie: peste 60% dintre profesori consideră că sistemul de învățământ în sine este principalul factor demotivant, însă, în același timp, 18% dintre profesori consideră că ar fi motivați dacă s-ar implica în ceva care să contribuie la schimbarea sistemului educațional. 

Astfel, într-o perioadă de creștere rapidă a economiei, antreprenoriatul social poate fi soluția pentru cei care au curajul să pornească afaceri ce nu urmăresc neapărat profitul, ci mai ales generarea de “valoare socială”, adică rezolvarea problemelor comunităților din care fac parte.

Claudiu Vrînceanu este implicat în mai multe proiecte ale Fundației Romanian Business Leaders și a fost în perioada 2015-2017 secretar de stat în cadrul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, cu atribuții în investiții străine, IMM-uri, ajutoare de stat, turism și relația cu mediul de business. El a fost timp de 10 ani redactor-șef și project manager al Wall-Street.ro. Cu o experiență în online și în media de business, el a încheiat în 2015 cursurile programului de EMBA al Maastricht School of Management. În octombrie, a lansat împreună cu antreprenorul Razvan Pascu proiectul VP Connections, butic de consultanță în business specializat în atragerea de investitori și comunicare strategică.