Antreprenori

Antreprenorul schimbarii

10 mai 2016 10 min

Antreprenorul schimbarii

Reading Time: 10 minute

Radu Timis-2Schimba des managerii si decide totul in companie. Dar deciziile pe care le-a luat de-a lungul timpului au dus afacerea sa de la un chiosc la un business de 105 milioane de euro. Sunt doar primii 24 de ani ai unui business gandit pe 100 de ani, iar Radu Timis este pregatit ca, atunci cand totul se schimba, sa schimbe totul.

Acum aproape sapte ani, patronul Cris-Tim dadea afara a doua echipa de manageri in doua luni si se intorcea la fraiele companiei pe care o crease. Acum, antreprenorul recunoaste ca, fara managerii care au venit in companie cu o cultura de multinationala, Cris-Tim nu ar fi ajuns unde este in prezent.

„Eu nu studiez zona manageriala, nu citesc carti de economie. Eu citesc carti din zona spiritualitatii. Daca nu as fi intrat in contact si cu aceasta cultura de multinationala, n-as fi avut implementate toate sistemele pe care le am astazi, pentru ca nu aveam cunostintele necesare”, marturiseste Radu Timis.

Adauga insa ca a gresit, pentru ca cei adusi din multinationale nu erau oameni cu spirit antreprenorial. „Vin cu PowerPoint-uri, iti fac prezentari frumoase, stau in sedinte de dimineata pana seara, dar nu isi asuma responsabilitati pentru ca le e frica si coafeaza foarte mult rezultatul. Stabilesti cu ei parametrii – cat este EBITDA, ce rezultate iti asigura in urmatorii patru ani – asa discutam. Dar in patru ani nu te dezvolti deloc, pentru ca ei nu isi asuma nimic, iar competitia trece pe langa tine. Si, de unde erai un antemergator si faceai lucrurile intr-o viteza extraordinara, tu stai pe loc. Asta am patit-o eu, de fapt – am stat pe loc si au fost competitori mari langa mine care a crescut de doua ori cat cresteam eu inainte”, povesteste antreprenorul.

A mers mai departe si a invatat din aceasta experienta. A vazut si partile bune, a vazut si partile rele si si-a dat seama ca nimeni nu cunoaste businessul mai bine decat antreprenorul care l-a fondat. „Ca antreprenor ai o singura sansa – sa fii acolo. Ori vinzi businessul, ori stai la locul de munca si conduci 100%”, spune Radu Timis. Cu toate ca trecuse printr-un sir de schimbari la nivel de management, 2009 a fost anul in care Cris-Tim a inregistrat o cifra de afaceri record in istoria companiei.

Oportunitatile esecurilor

Spune ca angajatii il percep ca pe un om dur si se gandeste ca probabil nu este comod sa lucrezi cu un lider care le stie pe toate. „Am impresia ca le stiu pe toate, poate nu din punct de vedere tehnic, dar din punct de vedere intuitiv”, arata Timis si aduce un argument imbatabil: in 98% din situatii, deciziile sale sunt bune. Crede ca esentiala este rapiditatea cu care iei deciziile, in conditiile in care totul se schimba, si asta le spune si directorilor din companie – sa isi asume responsabilitati si sa ia decizii. Chiar daca nu faci lucrurile perfect si reusesti doar 80% din ce ti-ai propus, important este sa iei decizia imediat, poti apoi dupa o perioada sa o imbunatatesti. Nu trebuie sa iti fie frica sa iei decizii, pentru ca si din greseli inveti. „Esecul asa cum il gandesc multi nu exista pentru mine. Exista usi care se inchid, concomitent cu altele care se deschid. Exista lectii de viata, exista lectii de business. Fiecare greseala este o oportunitate pentru o evaluare si pentru o autoevaluare. Cea mai mare greseala pe care o poate face un antreprenor este sa se lase doborat de esec, sa nu invete nimic din experienta respectiva. Nu exista niciun business de succes, la nivel mondial chiar, care sa nu aiba in memoria celulara antreprenoriala cel putin un esec care sa fi condus la ceva pozitiv de invatat”, spune Timis.

Este convins ca in cei 24 de ani de business, secretul reusitei a fost tocmai intuitia si rapiditatea cu care a luat decizii si s-a adaptat la schim­barile din piata. Dupa ce anul trecut a avut o cifra de afaceri de peste

105 milioane de euro, grupul Cris-Tim a inregistrat in trimestrul I din 2016 o crestere de 20%. „Doi ani consecutivi am avut crestere cu 20% a cifrei de afaceri si anul acesta ne propusesem sa crestem cu 9-10%. Din fericire, in primele trei luni am crescut tot cu 20%”, spune Timis. Este urmarea fireasca a imbunatatirii a tot ce inseamna standarde, proceduri si trasabilitate. „Am luat masuri din punctul de vedere al tehnologiei, al managementului calitatii, al managementului logisticii. Am venit cu warehouse management, pe care l-am dus pana la ultima rotita, sisteme de trasabilitate si am schimbat toata flota auto”, arata Timis, adaugand ca sistemul de management al flotei si noile tehnologii implementate permit urmarirea costurilor produselor de la pretul de reteta din fabrica pana la orice magazin din tara, incluzand costurile de logistica, vanzare sau discountul agentului. Antreprenorul arata ca aceste lucruri fac diferenta in profitabilitate, pentru ca regula spune ca 20% din vanzari aduc profit, 60% din vanzari sunt pe 0 si 20% din vanzari sunt pe minus. „Daca reusesti ca cele 60% de pe 0 sa le muti pe plus si cele de pe minus sa le duci macar pe 0, atunci se schimba datele problemei”, explica Timis.

Masini cris-timUn grup, sase directii

Modul holistic de a privi viata l-a aplicat si in afaceri, astfel ca Radu Timis si-a dezvoltat businessul pe sase directii. Cris-Tim se identifica, practic, cu productia si comercializarea de mezeluri, iar „motorul” acestui proces complex este fabrica Recunostinta, din Filipestii de Padure, judetul Prahova, insa mezelurilor li s-au adaugat lactatele, cateringul, ferma si divizia de constructii. „Partea de constructii a businessului a pornit de la faptul ca trebuia sa construim fabricile si sa avem o anumita calitate a constructiilor. Trebuie sa te gandesti si daca in urmatorii 20 de ani vei avea sau nu costuri, pentru ca am gandit de la inceput businessul pentru 100 de ani”, spune Radu Timis.

Fabrica de lapte Mugura rotunjeste ciclul care incepe cu semanarea campurilor, continua cu cresterea vacilor de lapte cu furaje produse pe terenurile EcoFerm si se incheie pe mesele consumatorilor, cu mezeluri, lactate sau produse ready-meal. Dar dincolo de trasabilitate, ferma din Boldesti-Scaieni este un prim pas catre un model de productie integrata. EcoFerm include 800 de hectare de teren agricol, trei balti, podgoria Ceptura cu 31,7 hectare de vita de vie si silozuri de cereale, ferma fiind in curs de certificare ecologica.

„Ne ducem in zona vinului, vrem sa facem unul dintre brandurile de supercalitate in zona vinului. In doi ani se termina certificarea ecologica si vinul va fi bio, toate produsele lactate Mugura vor fi bio si vom face si produse ready-meal in zona bio”, spune Timis, desi este zgarcit cu detaliile cand vine vorba de planurile de viitor. Explicatia este simpla – nu vrea ca pasii sai sa fie cunoscuti de competitori. Dezvaluie insa ca va lansa un nou brand „fabulos, cu multa emotie si produse extraordinar de bune calitativ, care credem ca va avea mare succes; inca nu pot sa va spun, se leaga de amintirile placute din perioada comunista, de ceea ce consumam si a ramas in mintea noastra”.

Sub umbrela Cris-Tim va fi lansat si un nou brand de sucuri naturale, de care se va ocupa fiul omului de afaceri, Stefan Timis. Va fi o linie de sucuri 100% naturale care va folosi tehnologia high pressure prin care se aplica o presiune de 6.000 bari care prelungeste in mod natural termenul de valabilitate al produsului. „Ai termen de garantie de 40 de zile si fructul este la fel de proaspat in a 40-a zi ca in prima. Ai fruct 100% proaspat si ai avantajul ca poti sa aduci fructe exotice, nu pui niciun fel de conservant si isi pastreaza calitatea. Cred ca va avea un succes extraordinar, mai ales ca acum aceste sucuri se importa, nu se produc in Romania. Va fi marca lui, dar sub umbrela Cris-Tim”, povesteste mandru Radu Timis. Fiul cel mare, Radu Timis junior, este de asemenea in business – face mezeluri si are si o firma de importuri. Astfel, antreprenorul este pe punctul de a-si indeplini si dorinta pe care si-a pus-o atunci cand s-a casatorit – aceea de a avea patru baieti, „din care macar patru sa fie in business”.

Cris-Tim-3

Brandul face succesul

Antreprenorul e constient de faptul ca brandul este esential, te dife­ren­tiaza, transmite emotie si incredere, si crede ca cei mai buni ambasadori ai brandului sunt cei care lucreaza in fabrica, pentru ca ei stiu ca respecta toate normele de siguranta alimentara si fac totul „ca la carte” ca sa nu insele asteptarile clientilor. „Diferenta intre noi si alt producator o face brandul si nu vrem sa avem surprize, sa ne dezamagim clientul. Cand esti un brand puternic si un brand care isi respecta promisiunea de calitate, promisiunea legata de relatia dintre pret si calitate si gresesti, cu atat mai mare este dezamagirea”, arata Timis. Spune ca nu orice brand ramane in mintea oamenilor si isi aminteste cu placere de perioada in care a lansat Salam Sasesc si de Luiza Lucuta, fetita sasaita din spotul Cris-Tim. Puterea brandului a fost hotaratoare si cand a decis, in 2011, sa cumpere Matache Macelaru’. „Brandul Matache Macelaru’ era foarte puternic si este greu sa creezi un brand care sa ramana in mentalul colectiv. Lucrurile astea se intampla o data la 20 de ani. Este nevoie de o inspiratie deosebita a creatorului”, spune Timis. Isi aminteste ca atunci cand a aflat ca este de vanzare s-a gandit ca, daca un concurent de-al sau sau un posibil investitor ar cumpara brandul si ar sti ce sa faca cu el, ar avea probleme in piata, asa ca l-a luat, desi a fost foarte scump. Sustine ca, daca s-ar intoarce in timp, decizia ar fi aceeasi, deoarece este convins ca produsele Matache Macelaru’ vor fi pe mesele romanilor si peste 20-30 de ani, chiar daca preferintele de consum ale romanilor se schimba.

Tot brandul este cel care face diferenta in lupta tot mai agresiva cu marcile proprii (private label) ale marilor lanturi de magazine. Desi romanii nu sunt mari cumparatori de produse fabricate sub marca proprie a magazinelor, spre deosebire de vestul Europei, unde unul din doua produse cumparate e realizat sub numele comerciantului, vanzarile de astfel de produse sunt in crestere. Potrivit lui Timis, marcile private ale comerciantilor au in acest moment 20% din cota de piata si estimeaza ca in 5 ani aceasta va creste la 50%. „Producatorii care nu au reusit sa isi faca brand vor avea o mare problema. Singura diferenta intre noi si private label va fi puterea brandului prin care transmiti faptul ca ai produs de calitate, in timp ce private label este doar ieftin”, spune omul de afaceri. Daca brandul transmite incredere si certifica un anumit nivel de calitate, private label este „no name”, un numar de cod. Producatorul nu conteaza, pentru ca el sa poata fi schimbat oricand si sa negocieze un pret cat mai mic pentru produs, explica Timis. Negocierile sunt foarte dure si, desi se stabileste respectarea unei anumite retete, presiunea pe pret poate face ca unii producatori sa nu mai respecte toate normele de siguranta alimentara sau trasabilitatea, iar taierea acestor costuri ar putea face ca produsul sa nu fie foarte sigur. „Diferenta o face brandul si suntem cel mai de incredere brand de carne din Romania. Toate aceste lucruri se fac cu investitii, cu suflet, cu implicare si nu doar a mea personala, ci a intregii echipe”, spune Timis. Crede ca Romania nu a fost pregatita pentru intrarea in Uniunea Europeana, iar antreprenorii romani au fost dezavantajati de concurenta puternica a firmelor europene, care au o eficienta extraordinara. „Cand am intrat in UE, nu am fost pe picior de egalitate cu marii producatori europeni. Ei si-au consolidat deja businessurile, au productivitati extraordinare si preturi foarte bune, pentru ca au un know how deosebit, au ajuns la un nivel de management. Sunt la a treia generatie, nu mai au datorii la banci si au invatat in trei generatii greselile pe care nu mai trebuie sa le repete. Noi inca descoperim lumea… Si toate aceste lucruri ne costa”, arata antreprenorul.

Radu Timis-3Schimbarea ca permanenta

O alta provocare in dezvoltarea businessului au fost schimbarile continue din zona politica, schimbari care se transmiteau si in mediul de afaceri. „Pana sa intram in comunitatea europeana, fiecare zi aducea ceva nou. Businessul nu era predictibil, politicul nu era coerent in decizii. Ministrii Agriculturii se schimbau in fiecare an si la fel si sefii Autoritatii Sanitare Veterinare sau ai Protectiei Consumatorului. Intrarea in UE a facut ca din punct de vedere legislativ macar sa stim ca trebuie sa respectam legile europene”, povesteste Timis.

Cum se dezvolta un business intr-un mediu in continua schimbare? Pas cu pas, cu multa implicare si pasiune si intotdeauna tintind sus. „Am plecat intr-o competitie complet unfair, in care eu am inceput businesul intr-un Gostat, in 300 de metri patrati de magazin pe care l-am facut fabrica si l-am supraetajat. Cand eu am facut primele 500 de kilograme de produs, inca exista Comtimul, marile fabrici ale statului produceau cantitati enorme”, povesteste Timis. Isi aminteste cum inginerul pe care il chemase sa faca un flux tehnologic i-a spus ca demersul este imposibil intr-un spatiu atat de mic, dar si uimirea unor furnizori japonezi cand au auzit ca, dupa un an, productia ajunsese la 7 tone pe zi. „Cel mai important cand incepi o activitate sau iti propui ceva, un business, este sa tintesti sus. Daca nu ai viziune, nu vei ajunge departe”, spune antreprenorul si adauga ca si-a dat seama din anii ’90 ca trebuie sa construiasca o fabrica noua si sa respecte standardele Uniunii Europene. Sigur ca nu a fost usor, dar Timis nu vrea sa scoata in evidenta greutatile construirii unei afaceri. „In business, greutatile sunt precum gravitatia, nu poti scapa de acestea, sunt ca legile fizicii. As dori sa ma refer la ceea ce este important, cu adevarat important. Si fiind important este, de multe ori, obtinut cu greutate. Pentru mine este important sa fiu cel mai bun de pe piata, sa gasesc permanent solutii pentru a avea produse si servicii de top. Nu ma multumesc cu locul al doilea, tot timpul trebuie sa caut acel «wow factor» in tot ceea ce fac”, spune antreprenorul. Considera ca a avut sansa ca nu a fost din industrie. Fiind profesor de sport, a privit lucrurile din afara, nu prin ochii industriasului, asa ca nu a fost ingradit de anumite cutume, reguli, standarde de gandire sau reflexe. Antreprenoriatul este ca sportul – ca sa fii campion, trebuie sa duci o viata de campion, adica sa fii pregatit atat mental, cat si fizic. „Trebuie sa duci viata de campion incepand din zona fizicului, dar si in zona mentalului, a atitudinilor, a modului de viata, cat de holistic traiesti viata. Un antreprenor care ia cel putin 10 emotii puternice direct in plex in fiecare zi, daca nu este puternic, nu poate sa reziste. Si in momentul in care ai cazut mental, cade si fizicul. Si fizicul, si mentalul trebuie sa fie foarte puternice”, spune Timis.

Luptatorul de business

L-am intrebat daca n-a fost tentat, in cei 24 de ani de „lupta”, sa renunte si sa isi gaseasca un loc caldut de angajat, pe un salariu frumos. „Niciodata. Ar fi insemnat ca abandonez lupta. Sunt un luptator si nu ma dau batut. Sigur ca au fost momente grele, dar le-am depasit, si niciodata nu mi-am pus problema sa ma dau batut. Sa stiti ca a nu te da batut nu e o chestie de ambitie, ci de responsabilitate, in primul rand. Cum sa imi gasesc un loc caldut, cum spuneti, cand atatia oameni depind de mine?”, a spus Timis.

Antreprenorul nu este responsabil doar de profit, spune fondatorul Cris-Tim, ci de produs si de consumator, esti responsabil de crearea unor relatii cu partenerii tai si in amonte, si in aval – furnizori si clienti. „Criza ne-a invatat sa facem parteneriate – noi nu avem simpli clienti sau furnizori, trebuie sa fim parteneri. Evolutia speciilor spunea ca supravietuieste specia cea mai puternica. Acum, fizica cuantica spune ca speciile care colaboreaza, care coopereaza si care sunt inteligente supravietuiesc. Viata pe aceasta planeta nu mai este sustenabila in modelele vechi”, spune antreprenorul. Nu mai sta in paradigma trecutului, „cand totul se schimba, schimba tot”, subliniaza Timis, citand titlul celei mai recente carti a lui Neale Donald Walsch, unul dintre autorii sai favoriti. Este si cea mai recenta care pe care a citit-o si pe care o caracterizeaza ca fiind „fabuloasa”. Citeste mult, carti din zona spiritualitatii, are pe birou „Succesul cuantic” si „Atingerea cuantica” si crede ca liderii de succes sunt lideri spirituali si responsabili.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: