Interviuri Companii

Arhitecții luminii naturale

22 iun. 2017 8 min

Arhitecții luminii naturale

Reading Time: 8 minute

Noemi Ritea velux 1 e1498136893515A transformat podurile întunecate din România în mansarde luminoase și aerisite. A început în ’97, la Brașov, iar acum Velux are proiecte în întreaga țară. A mizat pe flexibilitate, a învățat lecțiile crizei și a căpătat agilitatea necesară adaptării unor clienți care vor produse avangardiste și, în același timp, eficiente energetic.

Piața locală a ferestrelor de mansardă s-a maturizat, iar românii sunt din ce în ce mai pretențioși. Sunt atenți la ce cumpără, pasionați de gadgeturi și în ton cu tendințele, spune Noemi Ritea, directorul general al Velux România, care estimează o creștere de 10% a afacerilor companiei.

Cum a evoluat piața locală a ferestrelor de mansardă în ultimii ani? Dar așteptările clienților?

Putem să vorbim despre maturizarea pieței. Trendul a fost în permanență unul ascen­dent, iar noi am diversificat permanent gama de produse pentru a răspunde cerințelor clienților, care ne solicitau produse cât mai avangardiste. Mă refer aici la soluția noastră Balcon Cabrio sau la alte ferestre și produse inteligente. Vorbim despre un client matur, atent la ce cumpără, pasionat de gadgeturi, în ton cu tendințele și care pune preț pe eficiență energetică. Pe de altă parte, în special după criză, piața și-a schimbat structura, iar noi am venit în întâmpinarea tuturor tipurilor de clienți, cu produse performante energetic, accesibile pentru toate bugetele și cerințele, gama noastră fiind structurată în ferestre Stan­dard, Standard Plus și Premium.

Afacerile Velux România au ajuns anul trecut la 5 milioane de euro. Ce obiective v-ați propus pentru 2017?

Am avut o iarnă prelungită și foarte geroasă, iar acest aspect s-a reflectat în vânzările din primul trimestru. Cu toate acestea, rezultatele de la începutul acestui an sunt comparabile cu cele din 2016, când am înregistrat cea mai semnificativă creștere după criză. Pentru 2017, obiectivele noastre sunt strâns legate de recenta lansare pe piață a ferestrelor de mansardă cu geam termoizolant din trei foi de sticlă. Suntem încre­zători că vor urma fluxuri de cumpărare datorită creșterii cererii din piață pentru aceste produse, cu atât mai mult cu cât noi le oferim la un preț foarte accesibil. Când fac această afirmație, mă bazez foarte mult pe un studiu recent (Healthy Homes Barometer 2016) con­form căruia oamenii care își doresc eficiență energetică și un climat interior mai bun recurg la renovarea locuinței, și implicit a podului, pentru a-și extinde spațiul de locuit și pentru a-l termoizola. Pentru anul acesta, ne așteptăm la o creștere a cifrei de afaceri cu 10%, pe care sperăm să o realizăm dacă situația economică și politică externă va fi stabilă și nu ne va influența. Aș mai adăuga că acest context macroeconomic ne determină să fim în alertă și totodată flexibili, pentru că orice se poate întâmpla.

VELUX descCât de importantă este inovația în acest domeniu de activitate?

Inovația este, cu siguranță, atributul care ne definește de-a lungul istoriei: de la inventarea primei ferestre de mansardă de către fondatorul companiei, Villum Kahn Ramussen, în 1942, denumită Velux (VE de la ventilație și LUX – cuvântul la­tin pentru lumină), până la cele mai recente produse inovatoare lansate pe piață – ferestre inteligente cu senzor de ploaie sau feres­tre cu geam termoizolant din trei foi de sticlă. Grupul Velux a lansat recent un parteneriat cu compania Netatmo, companie franceză specializată în soluții revoluționare pentru case inteligente. Mai concret, prin intermediul unei aplicații, ferestrele și rulourile vor putea fi programate astfel încât să funcționeze automat, asigurând un climat interior optim, aer proaspăt și protecție. Soluția, care poartă numele de Velux Active®, va fi disponibilă cel mai probabil din această toamnă și îi va ajuta pe utilizatori să aibă grijă de sănătatea lor de la distanță. Putem spune că am revoluționat conceptul de fereastră de mansardă și că am devenit cunoscuți pentru abilitatea noastră de a dezvolta produse inteligente, care definesc standardele industriei. Avem în spate peste 75 de ani de dezvoltare de produs, care ne-au consacrat ca fiind cel mai inovator brand de pe piață, brand care generează permanent noi și mai bune modalități de îndeplinire a viziunii actuale de locuire sustenabilă.

Sunteți CEO al Velux România din 2012. Care au fost cele mai importante decizii pe care le-ați luat?

Mă gândesc la anul 2014, un an extrem de important pentru noi, în care am introdus pe piață noua generație de ferestre de mansardă. Aceasta a însemnat schimbarea tuturor produselor din piață și aducerea celor noi, fapt care a implicat pentru noi acțiuni de planificare care au durat mai mult de un an. Chiar și după lansarea noilor produse a trebuit să facem multe activități de training privind noile produse pentru partenerii noștri – distribuitori, montatori și arhitecți. Cu această ocazie, am reînnoit imaginea noastră pe piața din România și am continuat să rămânem lideri incontestabili pe piața ferestrelor de mansardă. Fiind lider de piață, suntem foarte activi și vigilenți. Încercăm să fim mereu înaintea tuturor și avem tot timpul foarte multe proiecte de viitor la care lucrăm. Strategia noastră implică o planificare foarte bună: pregătim din timp planurile, bugetele și activitățile pentru anul următor, astfel încât să putem analiza foarte bine care sunt acele activități care vor răspunde cerințelor pieței, care sunt acele proiecte care ne vor ajuta să ne dezvoltăm cel mai mult. Am învățat să fim flexibili, pentru că lucrurile se pot schimba rapid din punctul de vedere al contextului economic și politic, și nu ne permitem să nu reevaluăm poziția, dacă situația o cere. Posibilitățile viitoare de creștere pentru Velux România vor depinde, desigur, de creșterea economică a diferi­telor piețe în care vindem produsele noastre.

Care sunt riscurile principale pe această piață?

Există și incertitudini pe care nu trebuie să le uităm. Avem Brexitul, apoi acordul Schengen aflat sub presiune și, prin urmare, li­bera circulație, care este foarte importantă pentru o companie internațională precum Velux. Într-o lume a tuturor posibilităților și a incertitudinii, este important să fim agili. Am încetat să mai facem planuri pentru viitorul îndepărtat – în schimb, avem nevoie de o structură de afaceri agilă și de o cultură dinamică, astfel încât să putem exploata rapid oportunitățile și să răspundem amenințărilor. Suntem, în același timp, foarte eficienți când vine vorba de productivitate, dar și orientați spre noi provocări. O altă decizie se referă la modul nostru de comunicare. Vindem ferestre de mansardă și accesorii pentru ferestre, dar nu asta este ceea ce cumpără clienții noștri. Ferestrele de mansardă aduc în orice încăpere lumină naturală și aer curat. Și asta este e­xact ceea ce se obține cu ferestrele Velux – o casă sănătoasă pentru o viață sănătoasă. Am transpus aceste idei în modul nostru de comunicare și am căutat să inspirăm oamenii cu proiecte de case demonstrative, frumoase și totodată sănătoase. Grupul Velux este unul dintre inițiatorii Active House Alliance, o asociație care pledează pentru clădirile durabile, care, din punctul nostru de vedere, sunt Casele Active. Sunt acele clădiri care produc mai multă energie decât consumă și reprezintă o viziune holistică a trei factori esențiali – echilibrul energetic, climatul interior și mediul înconjurător – vizând un stil de viață sănătos, responsabil și confortabil.

Înclinație spre valori

Când ai 20 de ani de activitate într-un mediu de business dificil precum cel din România și ești lider de piață, trebuie să ai o strategie cât mai flexibilă. Dar dincolo de strategie sunt oamenii, iar secretul dezvoltării companiei este pasiunea echipei.

velux echipa

Când Velux a venit în România, nu exista o cultură a locuirii la mansardă. „Practic, am pornit de la zero: am început să promovăm proiecte cu mansarde frumoase din alte țări, apoi, treptat, mansardele din România”, spune Noemi Ritea, directorul general al Velux România. Următorul pas a fost construirea unei rețele de distribuitori parteneri, deoarece produsele
Velux se vând doar prin intermediul distribuitorilor, și, concomitent, o rețea de montatori parteneri. Nu a fost ușor, dar poziția de lider recompensează eforturile și investițiile în crea­rea și îmbunătățirea pieței locale.

Criza a afectat Velux, așa cum a afectat întreg domeniul materialelor de construcții, dar a adus cu ea și o lecție importantă. „Criza ne-a făcut mult mai vigilenți, mai atenți la cerințele clientului, ne-a remodelat comunicarea cu aceștia, ne-a învățat să planificăm mai bine resursele și cheltuielile, cu alte cuvinte, ne-a responsabilizat mai mult. Acela a fost un moment esențial pentru că ne-am schimbat strategia pe termen mediu și lung, pentru a ne adapta crizei”, își amintește Noemi Ritea. Directorul ge­neral al Velux România spune însă că, atunci când se gândește la criză, îi vin în minte momente de care își amintește cu plăcere – bucuria sinceră a fiecărui proiect câștigat cu trudă, eforturile unei echipe unite, campaniile inspirate de vânzări, lansările de noi generații de fe­restre (o generație se schimbă cam la 10 ani) sau a colecției de rulouri Velux semnate de designeri celebri precum Karim Rashid.

Piața este acum în creștere pentru că oamenii au înțeles ce avantaje imense îți oferă spațiul înclinat din punctul de vedere al luminii, al ventilației, iar reprezentanții Velux sunt optimiști. „Suntem de 20 de ani pe piață și vrem să rămânem în business pentru încă foarte mulți ani. Faptul că facem parte din grupul VKR, care este o afacere de familie, este un privilegiu pentru noi. În plus, avem o situație financiară foarte stabilă, fiind o companie care se finanțează din forțe proprii”, spune Noemi Ritea, adăugând că mediul este favorabil inovației în cercetarea luminii naturale și a eficienței energetice.

Când vorbește despre echipa Velux, Noemi Ritea scoate în evidență faptul că mulți dintre angajați sunt în companie de peste 10 ani. Ea însăși este de 15 ani în companie și spune că ingredientele unei cariere reușite sunt atitudinea pozitivă, seriozitatea și responsabilitatea. „Avem o cultură organizațională solidă, care este vie tocmai prin faptul că oamenii care lucrează în organizație respectă valorile acesteia. Acestea fac parte din ADN-ul nostru ca echipă. Ne bucurăm că printre angajați avem persoane cu vechime de 16, 15, 13, 10 ani”, spune Ritea și adaugă că sărbătoresc de fiecare dată când un angajat împlinește 10 ani în cadrul companiei. Și anul acesta au plănuit deja trei petreceri.

Care este secretul? „Punem accent pe dezvoltarea și valorizarea oamenilor: de la oferirea unui spațiu plăcut de muncă până la încurajarea dezvoltării lor personale și profesionale prin proiecte noi în care sunt implicați, prin traininguri. Noi le ofe­rim posibilități de dezvoltare a carierei atât pe verticală, cât și pe orizontală”, subliniază Noemi Ritea.

Accent pe valori

Dinamismul echipei și menta­litatea de învingător sunt atuurile companiei, spune directorul general al Velux și explică că procesul de recrutare este conceput pentru a alege persoane care să rezoneze cu valorile companiei. Acesta este și motivul pentru care procesul de recrutare durează destul de mult, poate uneori este anevoios, deoarece se parcurg mai multe etape de interviuri. „Cultura organizațională este extrem de importantă, este vitală, este inima unei companii; ea face ca o companie să dăinuie în timp, să progreseze, să funcționeze. Noi suntem foarte norocoși și foarte mândri, deoarece avem o Companie Model, din acest punct de vedere”, spune Noemi Ritea.

Obiectivele Companiei Model, formulate de către fondatorul grupului Velux, Villum Kahn Rasmussen, în 1965, se referă la faptul că o companie model lucrează cu produse folositoare pentru societate și își tratează clienții, furnizorii, angajații mai bine decât oricare altă organizație. „Cred că o organizație precum Velux chiar «respiră» prin valorile sale. Ele sunt adânc ancorate în organizația noastră și se răspândesc în tot ce facem. Valorile definesc identitatea companiei noastre, dar și a noastră ca indivizi în cadrul companiei”, spune Noemi Ritea.

Valorile organizației se reflectă și în modul în care colegii relaționează între ei sau cu colaboratorii. „Țelul nostru este să nu promitem niciodată mai mult decât putem, dar să încercăm întotdeauna să oferim mai mult decât promitem. Valo­rile noastre sunt: Dedicație, Respect reciproc, Îmbunătățire permanentă, Inițiativă locală și Sincro­nizare”, adaugă directorul general al Velux. Foarte importantă este și comunicarea internă din companie. Relațiile se dezvoltă în urma comunicării și funcționarea companiei depinde de comunicarea eficientă între indivizi și departamente.

foto: Vali Mirea

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: