Interviuri

Armele supravietuirii in televiziune

10 nov. 2013 9 min

Armele supravietuirii in televiziune

Reading Time: 9 minute

Discovery a inventat in urma cu multi ani un nou gen de televiziune: programele pe teme de supravietuire. In timp, modelul a evoluat, a fost imbunatatit si se bucura in prezent de un succes extraordinar gratie personajelor alese, locurilor iesite din comun, montajelor originale si tehnicilor de filmare la care Discovery a apelat inaintea oricarui alt canal de documentare din industrie.
 

Despre cea mai longeviva serie de supravietuire difuzata vreodata pe Discovery Channel, “Tehnici esentiale de supravietuire, cu Bear Grylls”, dar si despre performantele companiei in regiune, portofoliul de programe si viitorul televiziunii am discutat cu Paul Welling, Senior Vice President, Head of Channels, Discovery Networks CEEMEA, responsabil de dezvoltarea strategica si cresterea brandurilor Discovery in Rusia, Ucraina, Polonia, Romania, Europa Centrala si de Est si Europa de Sud-Est, Africa, Turcia si Orientul Mijlociu.

Numarul de abonati care au acces la Discovery Channel in regiunea CEEMEA a crescut spectaculos de la 10 milioane in 2010 la 47 de milioane in 2013. Este o crestere care arata potentialul regiunii in care Romania este cea mai importanta piata din Europa de Sud-Est.

 

Care a fost evolutia portofoliului de canale Discovery Channel in regiunea CEEMEA in ultimii doi ani?

Daca analizam cresterea pe care am inregistrat-o in regiunea Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Africa (CEEMEA) din perspectiva canalelor, imi vine in minte un singur exemplu care spune totul: numarul de abonati care au acces la Discovery Channel in regiunea CEEMEA a crescut de la 10 milioane in  2010 la 47 de milioane in 2013. Este un lucru uimitor, care demonstreaza dimensiunile reale si ritmul de crestere in aceasta regiune. Desigur, noi cautam permanent sa facem mai multe si sa fim prezenti acolo unde publicul ne doreste.

 

Pe anumite piete, ca de exemplu in Orientul Mijlociu, am achizitionat canale libere la retransmisie, in alte piete am lansat noi feed-uri dedicate, in timp ce in alte tari am decis sa lansam mai multe canale HD. Toate acestea nu fac decat sa demonstreze ca analizam fiecare piata separat si gasim solutii de dezvoltare dedicate pentru fiecare tara in parte. Daca vorbim despre HD, de exemplu, in Romania tocmai am lansat anul acesta un nou canal, Discovery Turbo Xtra HD, disponibil acum pe Orange TV, fiindca am vazut o nisa care nu era acoperita si am constatat ca exista un interes din ce in ce mai crescut pentru continut si servicii de calitate.

 

Ce rol joaca piata romaneasca in contextul businessului Discovery Networks CEEMEA?

Romania este cea mai importanta piata din Europa de Sud-Est si una dintre cele mai importante din regiunea CEEMEA. Echipa noastra de la Bucuresti supervizeaza operatiunile noastre de pe alte 9 piete, printre care Bulgaria, Serbia si Croatia. Cred ca suntem singura companie media internationala din regiune care are o echipa atat de mare pe aceasta piata si isi coordoneaza operatiunile pentru intreaga regiune din Bucuresti. Decizia de a face acest lucru ii apartine lui Kasia Kieli, President & Managing Director CEEMEA, si, printre altele, a fost bazata pe faptul ca aici avem o echipa foarte capabila, condusa de Vlad Tudosie, Country Manager.

 

Care sunt principalele tendinte in ceea ce priveste vizionarea programelor de televiziune in Romania?

In Romania, la fel ca in alte tari din regiune, oamenii se uita la televizor mai mult decat oricand. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale studiului “TV Everywhere” pe care l-am realizat anul acesta in zece tari din Europa Centrala si de Est, inclusiv in Romania, despre noi obiceiuri de vizionare ale telespectatorilor in era digitala. Modul traditional de vizionare este imbogatit prin noi comportamente ale publicului. Potrivit studiului, publicul, in frunte cu tinerii si cei care adopta primii noile tendinte, este din ce in ce mai interesat de noi servicii TV care completeaza comportamentele de vizionare existente. Oamenii vor sa poata viziona programe TV oricand si oriunde. Noi am identificat  acest comportament pe care l-am denumit “Multi-screen living”. Desi altadata era o activitate de nisa, adresata pasionatilor in tehnologie, vizionarea programelor TV online, pe tablete sau pe alte dispozitive devine un comportament tot mai raspandit, iar telespectatorii navigheaza pe internet in timp ce urmaresc programe TV. De pilda, 64% dintre respondentii romani au urmarit cel putin o data un program TV online, in timp ce in Ungaria procentul este mai mic de jumatate (27%). Un criteriu foarte important in definirea unui alt tip de comportament care este din ce in ce mai raspandit este ideea de a folosi timpul la maximum – iar vizionarea de programe TV nu face exceptie. In timp ce majoritatea telespectatorilor continua sa se uite la televizor dupa programul publicat de ghidurile TV, exista o tendinta de crestere a cererii de a viziona continut TV in afara programului, atunci cand iti convine, in cel mai potrivit moment in functie de stilul tau de viata. Comparand timpul petrecut de oameni in fata televizorului, studiile recente arata ca romanii se situeaza pe primul loc in Europa, petrecand zilnic aproximativ 6 ore in fata televizorului, in timp ce grecii si spaniolii peste 4 ore. O alta schimbare culturala majora se refera la explozia retelelor de socializare si nevoia din ce in ce mai mare de interactiune. Ca urmare, recomandarile expertilor sau “peer-to-peer”, capitalul social si cultural au devenit elemente esentiale pentru noua generatie. In concluzie, industria TV trece printr-o perioada extraordinara, iar telespectatorii se bucura de o libertate tot mai mare, interactionand cu continutul TV prin intermediul diverselor dispozitive si al retelelor de socializare.

 

Care este profilul telespectatorului roman de Discovery Channel in comparatie cu cel al telespectatorului din alte tari?

John Hendricks a lansat Discovery Channel in 1985, propunandu-si sa satisfaca curiozitatea telespectatorilor si sa le schimbe viata, oferindu-le continut de nonfictiune de cea mai buna calitate. In ciuda faptului ca pietele pe care suntem prezenti sunt atat de diverse, filosofia si modul de abordare al Discovery Channel sunt similare pretutindeni. Mai mult, publicul tinta al canalului nostru este aproape acelasi peste tot: barbati tineri cu varsta intre 25 si 49 de ani, cu educatie superioara, care locuiesc in mediul urban. Acesta este publicul tinta, insa asta nu inseamna ca femeile nu se bucura la fel de mult sa urmareasca Discovery Channel. De fapt, publicul nostru este definit mai degraba de caracteristici psihografice decat demografice. Prin urmare, as spune ca telespectatorul Discovery Channel este o persoana curioasa sa afle mai multe despre lume, dornica sa isi largeasca orizontul de cunoastere, care are hobby-uri interesante si este genul de prieten la care apelezi ca sa afli mai multe despre un anumit subiect.

 

Ce rol joaca in cadrul Discovery Networks continutul produs la nivel local?

Discovery este o companie internationala, cu programe internationale, adaptate la nevoile telespectatorilor din fiecare tara. Prima intrebare pe care ne-o punem atunci cand ne gandim ce sa includem in grila de programe este daca un anumit program este interesant pentru telespectatorii nostri, iar a doua este daca programul reflecta brandul Discovery. A produce continut la nivel local este una dintre modalitatile prin care le aratam oamenilor implicarea noastra, ca ii ascultam si ca le respectam dorintele. In Romania, avem o relatie foarte apropiata cu telespectatorii nostri, motiv pentru care am incercat intotdeauna ca programele realizate la nivel local sa fie relevante pentru ei. De pilda, vedete cunoscute in intreaga lume, precum Bear Grylls, au venit in Romania si au filmat episoade din programe celebre, precum “Tehnici esentiale de supravietuire”. Anul acesta, Ed Stafford, unul dintre noii nostri experti in supravietuire, a filmat un episod dintr-o emisiune care va fi difuzata pe Discovery Channel anul viitor. Un alt program pe care l-am filmat in Romania a fost seria “Politisti de elita”, despre fortele de politie din Romania, Rusia si Polonia, difuzat pe Discovery Channel in peste 100 de tari.

 

Cum tine pasul Discovery Networks cu noutatile din domeniul tehnologic?

Discovery este compania media numarul 1 in lume in productia de programe documentare, iar unul dintre principalii factori care ne-au ajutat sa ne mentinem aceasta pozitie este faptul ca intotdeauna am inovat la capitolul tehnologie. Noi am fost prima companie media care a lansat un canal HD, cu multi ani in urma. Ulterior, a aparut tehnologia 3D, iar noi am fost inca o data pionieri si am lansat un canal in colaborare cu Sony si iMax, in SUA. Cat despre progresele impuse de tehnologiile actuale, sa ne gandim de exemplu la VOD. Cu un an in urma, aveam 12 operatori in EMEA care preluau programe VOD de la noi, iar astazi avem peste 30 si estimam ca pana la finalul lui 2013 vom avea peste 60 de asemenea operatori. Colaboram indeaproape cu partenerii de distributie ca sa ne asiguram ca toate canalele noastre sunt acolo unde le doresc telespectatorii, oricand le doresc. Mai mult, am vazut potentialul retelelor de socializare cand inca erau la inceput si le folosim intens pentru a completa experienta de vizionare a telespectatorilor nostri. In special in Romania paginile de Facebook ale Discovery Channel, TLC si Animal Planet se bucura de un succes urias, adunand peste un milion de fani. In prezent, Discovery Channel este canalul international din Romania cu cel mai mare numar de fani pe Facebook.

 

Cum va imaginati viitorul televiziunii, tinand cont de amploarea tot mai mare pe care o au sursele online de continut video?

Exista o vorba la noi: daca nu-ti plac schimbarile, nu numai ca ai gresit compania, ci ai gresit si industria! Nu putem nega faptul ca industria TV trece prin cea mai dinamica perioada de la aparitia sa. Progresele  tehnologice cresc numarul de optiuni disponibile pentru telespectatori, iar experienta de vizionare in sine se deruleaza intr-un ritm pe care nu l-am mai trait niciodata pana acum. Conform studiului “TV Everywhere”, am identificat un trend tot mai puternic catre vizionarea online de continut TV live, folosind servicii de tip catch-up, vizionand programe TV pe un al doilea ecran si interactionand cu continutul TV si prietenii prin intermediul retelelor de socializare. Peste doua treimi (68%) dintre cei chestionati cauta informatii pe internet despre programele TV in timp ce le urmaresc, iar 58% cauta informatii despre canalul pe care il urmaresc. Peste jumatate (52%) navigheaza pe bloguri sau citesc review-uri, cautand informatii despre programul pe care il vizioneaza. Peste o treime (34%) interactioneaza prin intermediul Facebook, Twitter, bloguri sau forumuri si “discuta despre programul pe care il urmaresc online”. Este destul de dificil sa anticipez ce se va intampla, ce noi tehnologii vor aparea si ce impact vor avea asupra consumatorilor. Cu toate acestea, exista un element in toata ecuatia asta care nu se va schimba cu siguranta, si anume nevoia consumatorilor pentru continut de calitate. Si, din fericire, cu asta ne ocupam noi si o facem foarte bine.

 

Cate programe pe teme de supravietuire are Discovery in portofoliu?

Exact cate trebuie. Programele pe teme de supravietuire sunt difuzate in principal pe Discovery Channel, plus alte cateva pe Discovery World. Avem in jur de 6 asemenea programe luna aceasta pe Discovery Channel, incluzand “Bear Grylls: Evadare din infern”, “Bear Grylls: Scapa cu viata!”, “Supravietuire extrema cu Ed Stafford” sau “2 nebuni pe 4 roti”. Fiecare vine cu o alta perspectiva si abordeaza ideea de supravietuire dintr-un punct de vedere total diferit.

 

Cum a evoluat de-a lungul timpului conceptul acestor programe?

Noi am inventat acest gen in urma cu multi ani, insa de atunci a tot evoluat. L-am imbunatatit si l-am extins fiindca supravietuirea este un subiect care merge foarte bine la genul nostru de public. De pilda, cea mai longeviva si mai vestita serie de supravietuire difuzata vreodata pe Discovery Channel este “Tehnici esentiale de supravietuire, cu Bear Grylls”. Conceptul e simplu: un expert in tehnici de supravietuire este dus in medii ostile de pe intreaga planeta, demonstrand cum isi poate croi drum inapoi spre civilizatie. Poate credeti ca este singura modalitate de a aborda un program pe teme de supravietuire, insa de-a lungul anilor am  descoperit numeroase modalitati inventive de a discuta despre acest subiect. “Un barbat si o femeie in salbaticie” este un program in care un soldat si sotia lui incearca sa supravietuiasca impreuna intr-un asemenea mediu, incercand in acelasi timp sa pastreze o relatie de cuplu buna. “Supravietuire extrema cu Ed Stafford” aduce un format complet diferit, in care personajul principal ramane absolut singur pe o insula pustie, neavand la el nimic altceva in afara de camera de filmat. “2 nebuni pe 4 roti” este o combinatie de genuri – “supravietuire” si “turbo” – in care doua personaje diferite incearca sa lucreze in echipa si sa se intoarca in lumea civilizata cu masina lor.

 

Cum va explicati succesul acestor programe de-a lungul timpului?

Cred ca supravietuirea in sine nu s-ar fi bucurat de un succes atat de mare daca nu am fi avut personaje interesante, locatii uimitoare, un montaj original si tehnici de filmare la care Discovery a apelat inaintea oricarui alt canal de documentare din industrie. Ganditi-va putin – Discovery a fost primul canal de documentare care a iesit din “sala de clasa” si s-a aventurat in salbaticie. A fost primul canal care nu s-a multumit doar sa discute despre tehnici de supravietuire in salbaticie, ci le-a si demonstrat efectiv, folosind imagini palpitante. O alta inovatie a fost faptul ca am apelat la oameni adevarati, personaje ca Bear Grylls, experti in supravietuire, oameni cu pregatire militara, care stiau foarte bine ce inseamna tehnicile de supravietuire si nu se temeau sa se “murdareasca” in fata camerei de filmat. In concluzie, succesul acestui gen se bazeaza pe mai multe elemente, insa mai presus de orice cred ca se bazeaza pe acelasi lucru care face din Discovery un canal cu adevarat extraordinar: combinatia de informatie si divertisment.

 

Care sunt cele mai noi programe pe canalele Discovery din grila de toamna-iarna?

Bear Grylls revine la Discovery – cu doua emisiuni noi. Prima, care a inceput in octombrie, se numeste “Bear Grylls: Evadare din infern”. In ea, Bear recreeaza si discuta cazuri reale de oameni care au supravietuit in conditii speciale – pentru a afla cum a fost posibil acest lucru si ce putem invata noi, spectatorii, din el. In noiembrie, avem “Bear Grylls: Scapa cu viata!”, un concurs de supravietuire, in care Bear este gazda si punctul central al aventurii. Tot un program despre supraviet uire, din alta perspectiva, este cel gazduit de Ed Stafford, primul om care a strabatut pe jos lungimea fluviului Amazon. De data asta, Ed isi propune o noua provocare: sa supravietuiasca dezbracat si absolut singur pe o insula pustie din Fiji timp de 60 de zile. Prietenii nostri Gary si Bill revin cu un nou sezon din “2 nebuni pe 4 roti”. Pentru amatorii de cifre, in medie vom avea cate 10  programe noi in fiecare luna a acestei toamne, acoperind genuri diferite, de la supravietuire pana la stiinta si de la magie pana la inginerie. Pe TLC continuam sa difuzam programele care si-au castigat deja simpatia publicului de la noi, de la “Honey Boo Boo” la “Probleme stanjenitoare”. Dar cea mai importanta veste a acestei toamne este ca vom difuza in exclusivitate trei emisiuni ale lui Oprah Winfrey. Incepand din octombrie, telespectatorii pot urmari interviuri cu vedete de la Hollywood, precum Jay-Z, Beyoncé, Jane Fonda, sau cu oameni care au influentat cumva evolutia omenirii, precum dr. Condoleezza Rice sau Steven Spielberg, in cadrul emisiunilor “In dialog cu Oprah” si “Oprah: Master Class”. Din noiembrie, amatorii de discutii despre spiritualitate si implinire personala au ocazia sa o vada pe Oprah in programul “O emisiune pentru suflet”.

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: