Arta și evenimentele își dau întâlnire la Mezanin

Spațiile de evenimente altfel sunt puține în București. Industriile creative sau zona culturală și artistică au nevoie de locuri speciale, care să răspundă dorințelor lor. Mezanin, cel mai noi astfel de spațiu, a reușit să cucerească deja lumea creativă. Alexandru Aron, cofondator și general manager al Mezanin, explică de ce.

Ce reprezintă Mezanin?

Mezanin este un spațiu alternativ de evenimente și un pa­riu personal. La trei luni după ce am deschis spațiul de co-working Talent Garden (TaG), cu aproape 100 de posturi de lucru, a devenit clar pentru toți cei implicați în firmă că nu funcționează. De ce, e o altă discuție complicată în care nu am să intru acum. În acel moment, discutând cu partenerii mei, am insistat foarte mult să “rupem” din TaG o bucată mare și să o transformăm într-un spațiu de evenimente. Au fost păreri pro și contra, dictate de diferențele de viziune ale fiecăruia despre ce și cum ar trebuie să fie Talent Garden. Până la urmă, majoritatea a decis și, cu riscul unei noi investiții mari în reamenajare, am hotărât să creăm Mezanin și mi-am asumat că o să îl fac să fie profitabil.

 

De ce un spațiu de evenimente?

Mezanin a apărut din necesitate, dar și dintr-o nebunie proprie. Este unul dintre acele rare cazuri în care utilul și plăcutul se întâlnesc și se joacă frumos fără să-și dea în cap. În contextul actual de piață, în România, spațiile de co-wor­king nu se pot susține doar din închirierea de birouri. Mai mult de jumătate din venituri vin din exploatarea spațiului sau a spațiilor de evenimente pe care le ai. E un lucru confirmat și de Mezanin. Imediat după deschidere, a devenit principala sursă de venit pentru firmă și ne-a ajutat să ne echilibrăm financiar. Mai mult – și aici vine partea de nebunie – Mezanin este galeria, spațiul expozițional, spațiul de frumos pe care mi l-am dorit dintotdeauna. Nu sunt nici curator, nici specialist, însă sunt un consumator avid de artă, în special artă contemporană. Iar Mezanin este locul unde, în sfârșit, pot găzdui proiecte de artă în care cred și care îmi plac. În marea majoritate a cazurilor, oferim spațiul gratuit pentru astfel de proiecte. De aceea, alegerea lor este una subiectivă și ne-o asumăm. Dacă ne plac și vrem să ne asociem cu ele și simțim că ne reprezintă, atunci acele proiecte intră. Dacă nu le simțim, atunci nu.

 

Care este abordarea cu acest spațiu, având în vedere neconvenționalul clădirii în care vă aflați, Palatul Universul?

Suntem niște oameni norocoși, dar norocul nu pică din cer, ci și-l face omul cu mâna lui. Pentru că așa s-a întâmplat și la Palatul Universul. În fosta tipografie, în corpul B, oamenii au făcut tot posibilul să aibă în jurul lor oameni ca ei. Ne-am adus unii pe alții. Mulți dintre noi suntem prieteni sau ne știam dinainte de a fi vecini. Așa se face că acum, aici, sunt aproape în exclusivitate businessuri din industriile creative, iar clădirea a devenit în mai puțin de un an, de când s-au mutat în ea primii chiriași, unul dintre cele mai vii, mai vibrante și mai creative locuri din București. Pentru cei care încă nu știu, în clădirea noastră, pe lângă TaG și Mezanin, sunt Apollo 111 (barul și teatrul), Beans & Dots (speciality coffee shop & concept store), FIX me a drink (botanical cocktail bar), Linotip (centru independent coregrafic), StartRec (studio de muzică și înregistrări), Cumulus (una dintre cele mai mari firme de arhitectură), Salonul de Proiecte (spațiu de artă contemporană), Graffiti PR, grupul de agenții BBDO și Tuio (agenție independentă de digital advertising). Înainte de a apărea Mezanin, știam foarte bine că vrem și că trebuie să se integreze în acest univers al Universului, că trebuie să fie un spațiu și un brand cool, urban, creativ, special. Și o face. Dovadă sunt multele ocazii din aceste ultime cinci luni când, împreună cu unul sau mai mulți dintre vecinii noștri, am găzduit împreună același eveniment. Experiența pe care publicul o are este una unitară și anume, indiferent de modul în care au fost amenajate, de sus până jos, spațiile exprimă spun o aceeași poveste. Și dacă tot am ajuns să vorbim despre ceea ce exprimă și despre amenajarea în definirea Mezanin ca brand și ca spațiu, Zest Collective și Acme Industries au avut un rol esențial în acest proces. Arhitectele Ina, Irina și Ioana de la Zest ne-au ajutat cu realizarea spațiului, iar Paramon de la Acme a creat identitatea vizuală pentru Mezanin.

 

Ce evenimente ați avut anul acesta în spațiu?

Nici măcar nu putem vorbi despre un an întreg, având în vedere că Mezanin a fost gata la final de mai. Primul eveniment pe care l-am găzduit a fost expoziția Diploma Selected din cadrul Show Off Romanian Design Week. Aceasta a fost de altfel și prima ocazie când, împreună cu vecinii noștri de la Fix, Apollo și Linotip, am găzduit împreună același eveniment. Expoziții, party-uri, spectacole din cadrul Show Off RDW s-au întâmplat în acele zile în toate spațiile din clădire. De atunci și până în prezent, am avut în spațiu peste 60 de evenimente corporate, seminarii, conferințe de presă, workshop-uri, training-uri, întâlniri, prezentări. Am găzduit șapte expoziții sau proiecte artistice, am organizat seri caritabile, proiecții de film, un concert, câteva petreceri, trei târguri, lansări de colecții de modă. Și, ca un fapt amuzant, am primit și o cerere de organizare a unei nunți, pentru septembrie 2018, pe care am declinat-o politicos.

 

Ce înseamnă pentru București un asemenea spațiu?

Dacă ne referim la întreagă clădire, Bucureștiul are de anul acesta un nou loc de întâlnire pentru oamenii deschiși și creativi. Corpul B din Palatul Universul este genul de loc unde îți poți petrece fără să te plictisești o zi întreagă. Începi la teatru dimineața, urci la cafenea, te oprești la expoziție, cumperi ceva special din concept store, mănânci în bar și îți termini ziua cu un spectacol de dans contemporan și niște supercocteiluri. Mai mult, poți întâlni oameni interesanți, exact genul acela de oameni care ți-ar plăcea să-ți fie prieteni. Dacă ne referim la Mezanin, cred că este o apariție firească în București. În afară de noi, mai sunt alte câteva spații alternative de evenimente, prea puține, din păcate. Și spun din păcate pentru că este nevoie de astfel de locuri. Mulți oameni s-au săturat de mochetă, scaunele cu pernuță, mâncarea și cafeaua hotelurilor, atmosfera lor grea și lipsită de personalitate și caută alte spații pentru evenimentele lor. Diferite, vii, cool.

 

Care sunt planurile legate de Mezanin?

Urmează în viitorul apropiat o serie de investiții în infrastructura de eveniment, în așa fel încât să avem cât mai multe dintre lucrurile necesare in-house. În paralel vom continuă ce am început. Vom oferi spațiul gratuit către proiecte – nu doar de artă – în care credem, care ne plac și îl vom promova ca spațiu alternativ de evenimente. Cel mai probabil, începând cu anul următor vom începe la Mezanin o serie de evenimente proprii din sfera noastră de interes – creativitate, design, artă, industrii creative.

 

Cum îl finanțați?

Din fericire, în acest moment, spațiul se susține singur. Deși a trecut mai puțin de jumătate de an de la deschidere, reușim să acoperim toate cheltuielile și să facem și niște mici investiții. Sigur, este loc întotdeauna de un mai bine către care tindem. Pentru că dincolo de imaginea lui de spațiu creativ și boem, Mezanin este un business, care trebuie să genereze profit. În măsura în care implementarea planurilor viitoare o va dicta, luăm în calcul mai multe modalități de finanțare: instituții financiar-bancare sau nonbancare, sponsori, noi parteneri.

 

Care ar fi planul de dezvoltare pentru următorii ani?

Hai să discutăm despre asta peste un an. Deocamdată suntem în faza în care principalul scop este acela de a consolida businessul și de a-l crește sănătos. Vrem să învățăm ce merge, ce nu merge, ce și cum trebuie făcut ca să meargă și să punem la punct o serie de proceduri care să ne ajute să creștem.

Credit foto: © Cătălin Georgescu pentru ”24/7 Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”