Asertivitate vs Agresivitate la locul de muncă

Toine Kets, Actinote International / Foto: Vali Mirea

Cu câteva săptămâni în urmă, am avut o întâlnire cu o doamnă foarte experimentată, director de resurse umane. Ea lucrează de mulți ani într-o companie multinațională. În timpul acestei întâlniri, ea și-a arătat îngrijorarea cu privire la procesul de angajare în cadrul companiei ei, dar și în alte multinaționale.

De Toine Kets 

Ea mi-a mărturisit că din ce în ce mai mulți oameni care sunt angajați au tendința sau se manifestă în mod clar agresiv. Agresiv față de colegi, dar și în calitate de lideri față de membrii echipei lor. Am concluzionat că acest trend se observă, totodată, în viețile noastre de zi cu zi. Când ne uităm în jurul nostru, vedem în țări vecine precum Polonia, Ungaria, Turcia și Rusia, lideri care acționează agresiv față de oricine nu este de acord cu ideile sau deciziile lor. În Europa de Vest, vedem, de asemenea, partide populiste puternice care acționează agresiv. Și pe aceeași listă îl putem înscrie și pe președintele actual al SUA.

Dar eu văd, de asemenea, că de multe ori asertivitatea și agresivitatea sunt confundate, astfel încât am întrebat-o dacă ea chiar se referă la agresivitate. Şi am primit ca răspuns un foarte clar ”da”. Şi, la prima vedere, pot înţelege de ce companiile angajează oameni agresivi. Ei se arată de la început extraordinari în îndeplinirea sarcinilor, în luarea deciziilor şi se comportă ca activatori de grup. Ei pun în mișcare oameni și demarează lucruri. Aceștia sunt foarte productivi şi, dacă sunt angajați ca lideri, ei cresc productivitatea echipei în mod foarte vizibil. Aceștia sunt, totodată, pragmatici, caută soluţii simple, care pot fi puse în aplicare cu uşurinţă. Ei vor duce lucrurile la bun sfârșit, ne încape îndoială! Pe de alta parte, nu acceptă dezbaterea şi doresc ca lucrurile să fie făcute exact așa cum vor ei. În cazul lor, este vorba întotdeauna despre o situație de natură ”Eu câștig – tu pierzi”.

Problema începe atunci când ei nu obţin ceea ce au nevoie, iar asta înseamnă loialitate, control, recunoaştere şi rezultate. Dacă nu le obţin îndeajuns, vor deveni toxici pentru organizaţie. Aceștia se schimbă de la agresiv la pasiv-agresiv, şi de aici încep cu adevărat problemele. Deoarece comportamentul şi atitudinea lor se vor răspândi și, în destul de scurt timp, o mare parte a companiei va fi afectată.

Dar cum puteţi recunoaşte comportamentul pasiv-agresiv la locul de muncă? Vă dau câteva exemple. În aparență, persoanele pasiv-agresive sunt persoane săritoare şi care acceptă imediat, dar care în realitate atacă pe nedrept, subminează şi sabotează. Ele ”jură” în mod constant că puteţi avea încredere în ele, în timp ce acţiunile lor arată, în mod repetat, că nu este adevarat. Ele ascund informaţii importante față de ceilalți, pentru a părea ele însele mai importante şi mai valoroase. Aceste persoane se folosesc adesea de sarcasm sau de umor pentru a îi ironiza pe alţii, ascunzându-se astfel în spatele atitudinii de genul “Doar am glumit”.

Când ne uităm la sondajul Gallup referitor la situația de la locul de muncă, vedem că 36% dintre oameni sunt neimplicați activ la locul de muncă. Aceștia sunt oamenii pasiv-agresivi. Nu toți au fost așa de la angajare, cu siguranță nu. Dar ei au devenit pasiv-agresivi din cauza efectului toxic al persoanelor agresive din companie. De asemenea, este un lucru dovedit faptul că există companii care au dat faliment din cauza culturii pasiv-agresive.

Ceea ce vreau eu să subliniez este că poate fi interesant să angajezi oameni agresivi, dar atunci când nu le dai ceea ce au nevoie şi, totodată, nu le facilitezi conexiunea cu oamenii, efectul pozitiv durează numai pe termen scurt. Pe termen mai lung, pierderile pe care le provoacă sunt mult mai mari.

Din contră, putem spune că, în companiile de succes, angajații asertivi şi liderii merg mână în mână. Shanon Anthony Bower descrie diferenţa dintre oamenii asertivi şi agresivi după cum urmează: ”Diferenţa esențială dintre a fi asertiv şi a fi agresiv constă în modul în care cuvintele și comportamentul nostru afectează drepturile şi starea de bine a celorlalți.”

Dar ce comportament poți vedea la o persoană asertivă? Cel mai important lucru pe care îl au aceste persoane este atitudinea de bază de genul ”putem câștiga împreună”. Ideile, opiniile și sentimentele sunt expuse într-o manieră deschisă și sinceră și pot fi discutate în egală măsură elementele pozitive și negative. Oamenii asertivi lucrează cu fapte, nu cu opinii și emoții. Încearcă să găsească un compromis sau o soluție, cu respectarea simultană a tuturor celorlalți. Efectul pozitiv al oamenilor asertivi îl poți observa, totodată, dacă te uiți la echipele lor. Oamenii din echipă câștigă mai multă încredere în ei înșiși deoarece sunt ascultați și se simt parte integrantă a echipei. Echipa are și arată încredere în persoanele asertive și în abilitatea de a emite judecăţi înțelepte. Membrii echipei știu la ce să se aștepte unii de la ceilalți. Și fiecare ”va pune cărțile pe masă” știind că opinia lui va conta. Persoanele asertive se ocupă de situațiile ”câștig-câștig”. Și nu tocmai asta ne dorim cu toții, de fapt? Iar această abordare este în contrast izbitor cu angajatul agresiv, care vrea să câștige cu orice preț. Deci, dacă nu doriţi să aveți dureri de cap pe viitor, ştiți acum pe cine să angajați.

 

Toine Kets este născut în Olanda. A studiat chimia și stiințele sociale (specializarea Managementul Resurselor umane și Psihologie) și a lucrat timp de 12 ani în cadrul companiei Royal Philips Electronics. A urmat cursuri în domeniul terapiei comportamentale rațional-emotive (REBT, la Institutul Albert Ellis din New York), studiile de masterat în cadrul Universității de Afaceri Nyenrode din Olanda și a devenit trainer certificat MBTI (Myers Briggs Type Indicator).

În 2007, Toine a fondat în România compania Actinote International, specializată în leadership și dezvoltarea echipei, coaching, programe de vânzări. În contradicție cu firmele de consultanță tradiționale, idealul său este să lucreze numai cu profesioniști cu înalte abilități într-o organizație-rețea, acest mod de a lucra ducând la obținerea celor mai bune rezultate pentru clienți. Toine folosește și crede în metoda ”vezi – simți – schimbi”. Este fondatorul proiectului Horse Connection, alături de Helga Meurs, instructor de cai, cei doi aducând în România un concept mai puțin întâlnit: programe de coaching cu cai dedicate liderilor. Este trainer internațional și călătorește frecvent în Polonia, Rusia, Ucraina, Serbia, Germania, Balcani.