Avantajele brandurilor din asocierile cu arta

Anastasia Elaeva, Head of Corporate Communications, Grayling Rusia

Având în vedere exigențele consumatorilor aflate în creştere, tot mai multe branduri apelează la sfera culturală pentru a se repoziționa şi pentru a crea o legătură mai profundă cu publicul-ţintă.

În primul rând, arta are o influență importantă asupra poziționării brandurilor. Spre exemplu, studiile arată că utilizarea artelor vizuale creează percepția unui produs de bună calitate, acestea fiind asociate cu moștenirea culturală, luxul și buna reputație.

De asemenea, brandurile pot recurge la artă pentru a-și prezenta povestea într-un mod neconvențional. Încredințată unui artist talentat, povestea unui brand poate căpăta noi valențe.

Nu în ultimul rând, colaborările cu artiștii contemporani pot sugera ancorarea brandului în prezent, asigurându-i un capital valorous de simpatie din partea generației tinere.

Succesul presupune strategie

Parteneriatele creative de succes necesită o implicare puternică, atât ca timp şi efort, cât şi ca buget. În contextul în care consumatorii sunt tot mai bine informaţi şi mai exigenţi, colaborări izolate precum expunerea unei imagini artistice pe un produs sau a logo-ului unui brand la un eveniment cultural sponsorizat ar putea face mai mult rău decât bine. O astfel de abordare superficială ar putea fi interpretată ca o lipsă de înţelegere a comunităţii artistice şi o incapacitate de a comunica într-un mod mai profund. Inutil să adăugăm că, pentru a aduce beneficii reale, un parteneriat creativ necesită o strategie de PR cuprinzătoare şi bine planificată.

Interes în creștere pentru artă

Inițiativele brandurilor de a se asocia cu artiști, muzee, orchestre sau teatre are la bază interesul în creștere pe care îl demonstrează consumatorii față de artă. Datele despre prezenţa publicului în expoziţii şi muzee, furnizate de sondajele anuale ale publicaţiei The Art Newspaper, arată că numărul de vizitatori ai celor mai frecventate 10 muzee din lume a crescut cu 35% în perioada 2010-2016.

Conexiuni artistice tot mai puternice

Multe branduri de lux sunt deja de mai multă vreme susţinătoare ale artei, însă în ultimii ani programele lor au fost regândite şi organizate sistematic şi mai amplu. Aceste branduri nu se mai mulţumesc doar cu rolurile de colecţionari şi sponsori, ci îşi creează acum propriile spații culturale, generând conţinut legat de artă şi comandând noi lucrări şi expoziţii având în centru valorile brandului. Acestor branduri cu experienţă în lumea artei li se adaugă acum cele care se adresează publicului larg şi cele din domeniul tehnologiei.

În acest context, Grayling lansează Brands & The Arts, un raport în care explică factorii care fac să funcţioneze aceste parteneriate creative, între companii și mediul artistic.

„În momentul de faţă, branduri din toate domeniile şi toate segmentele de preţ se implică în parteneriate creative, însă în continuare se comunică prea puţin pe această temă. Raportul nostru oferă repere şi exemple de cele mai bune practici, atât pentru brandurile care deja se implică în parteneriate de artă, cât şi pentru cele care acum iau în considerare această abordare”, explică Anastasia Elaeva, Head of Corporate Communications, Grayling Rusia, autoarea raportului.

Raportul poate fi descărcat integral, în mod gratuit de pe site-ul agenției de Comunicare.