Batalia spitalelor private

Ultima achizitie legata de numele lui Wargha Enayati a declansat alarma in randul operatorilor de servicii medicale. Din 2011, companiile se vor intrece in deschiderea de spitale private, ce vor absorbi investitii de peste o suta de milioane de euro.
Orele 3:00 diminea ta. La sediul firmei de avocatura Kinstellar, situat pe bulevardul Nicolae Iorga din capitala, luminile sunt inca aprinse. Au trecut deja 18 ore de cand cei prezenti in incapere avocati, consultanti, top manageri – s-au intalnit pentru a printa si semna hartiile ce urmeaza sa parafeze una din cele mai importante tranzactii de pe piata serviciilor medicale din Romania, dar discutia naste intrebari de ultim moment. Se stie doar ca diavolului ii place sa se ascunda printre detalii. Noi controverse apar cu fiecare runda de semnaturi, iar protocolul trebuie reluat. Vorbim despre lucruri foarte sensibile care trebuiesc lamurite si care deriva din complexitatea tranzactiei, una fara precedent daca tinem cont ca la masa negocierilor se afla, pe langa doi operatori medicali de calibru, Centrul Medical Unirea si Euroclinic, reprezentanti ai fondului de investit ii Adevent International, dar si ai grupului financiar Eureko, fiecare dintre ei flancat de vigilenta neobosita a consilierilor juridici. De data aceasta au ramas cu totii blocati “rau de tot” – dupa cum isi aminteste Wargha Enayati, fondatorul CMU – asupra unui aspect legat de colaborarea de dupa tranzactie a partilor implicate.

Sute de detalii au fost deja agreate in ultimele sase luni de cand au fost demarate negocierile, dar elemente noi ies la suprafata in ultima secunda. “Asa se intampla la orice tranzactie”, subliniaza Enayati, care nu se afla la prima experienta de acest gen si care intelege foarte bine miza unui joc de zeci de milioane de euro, in care contractul final trebuie sa fie unul “beton”. S-au mai scurs doua ore, timp in care alte 2.000 de documente au fost semnate la propriu, doar ca de data asta lucrurile par sa fie in sfarsit batute in cuie. Avocatii isi arunca o ultima privire asupra teancului de hartii. Este ora 6:00 dimineata. Acum pot merge linistiti la culcare, pentru ca tranzactia a fost incheiata. Euroclinic are un nou proprietar.

“Sunt foarte ocupat zilele astea”, spune intr-o romana usor stalcita Wargha Enayati, in timp ce traverseaza grabit culoarele spatioase ale centrului de Diagnostic si Tratament CMU din Baneasa, indreptandu-se catre biroul sau aflat la etajul doi. In decorul presarat cu pete de culoare roz si mov, cativa pacienti asteapta linistiti sa fie preluati de catre o asistenta si condusi in cabinetul de consultatii. Pe peretii albi stau inscrip tionate din loc in loc cateva citate din religia Baha’i – credinta monoteista fondata in secolul al XIX-lea in Persia, al carei adept este Wargha Enayati, medicul german venit in Romania in plin regim comunist cu gandul de a “schimba ceva” intr-o tara gri, lipsita pe atunci de hartie igienica si ciocolata. De fapt, tocmai credinta a fost cea care l-a adus in tara noastra, din dorinta de a afla mai multe despre Regina Maria, primul cap incoronat care a fost Baha’i.

Ceea ce trebuia sa fie o calatorie de cunoastere s-a convertit intr-un nou inceput, dupa un an in care a studiat limba romana la Suceava, urmat de multi altii in care a facut medicina la Cluj. Centrul Medical Unirea a inceput mai mult ca un hobby, dupa cateva tentative de a castiga bani din imobiliare – la care spune ca a renuntat intre timp, de cand a mai crescut, dar businessul a devenit serios in momentul in care Enayati a ajuns medicul Ambasadei Germane. La inceput, a deservit ambasadele din Bucuresti, apoi strainii din firmele multinationale, iar dupa o perioada in care numarul de pacienti crescuse substantial, a hotarat sa deschida prima policlinica, pe Bulevardul Unirii. Intre timp, lucrurile au evoluat catre un business de peste 16 milioane de euro anul trecut si multe perspective de dezvoltare, in lumina ultimelor evenimente. “Decizia de a prelua Euroclinic exista de cativa ani, dar ea s-a materializat tocmai acum”, incepe Wargha Enayati sa explice rationamentul din spatele recentei achizitii. De precizat ca CMU a fost in stransa legatura cu Euroclinic de cativa ani, printr-o colaborare profesionala in care cei doi fosti competitori s-au ajutat reciproc in rezolvarea unor cazuri dificile, care au circulat dintr-o parte in alta, fara resentimente sau orgolii.

Tocmai aceasta relatie dezvoltata in timp a fost cea care a starnit interesul pentru gasirea unei solutii concrete de colaborare, dupa mai multe incercari de a gasi varianta potrivita. De ce tocmai acum? “Pentru ca acum am gasit si resursele financiare necesare”, explica Enayati referindu- se desigur la venirea Adent International in actionariatul CMU, la inceputul anului 2010.

CELE DOUA CACIULI
Pe scurt, ecuatia preluarii operatorului de servicii medicale de catre Advent a aratat in felul urmator: pana la momentul incheierii tranzact iei, actionariatul CMU s-a impartit intre fondul de investitii 3i, care detinea 49% din titluri, si servicii medicale Wargha Enayati, care avea pachetul majoritar de 51%. Din februarie, fondul de investitii a preluat 80% din CMU, restul actiunilor ramanand in posesia antreprenorului. “Eu sunt acum cu doua caciuli – una de actionar si alta de angajat”, rezuma Enayati statutul sau actual, adaugand ca a inteles foarte bine consecintele acestei decizii. Stie unde ii sunt limitele, isi respecta actionarul majoritar si incearca sa se adapteze la nevoile si gandirea sa, chiar daca uneori este diferita de a lui. In astfel de situatii isi expune punctul de vedere, iar daca el nu este agreat si decizia finala este alta, in secunda doi nu ezita sa devina excutant, un soldat care spune “Sa traiti!”.

Acesta este si secretul din spatele relatiei armonioase pe care o are cu cei de la Advent, a caror experienta pe piata serviciilor medicale nu este de neglijat. Advent International investeste de peste 25 de ani in domeniul medical, perioada in care a derulat mai bine de 30 de astfel de investitii in diverse subramuri ale industriei de sanatate, inclusiv farmaceutice, servicii medicale si de ingrijire sau echipamente medicale. Numai in Europa putem aminti Labormed, Terapia, Casa Reha, Median sau Craegmore.

Odata intrat in actionariatul unei companii, un fond de investitii nu aduce cu el doar putere financiara, ci si o consolidare a businessului la toate nivelurile. “Contributia Advent nu se reduce doar la resurse financiare, ci furnizam expertiza in domeniu, aducem rigoare si disciplina in managementul companiei, facilitam accesul la piete si jucatori noi, precum si la consultanti”, a declarat pentru revista Biz Sebastian Tcaciuc, director al Advent International. El sustine ca fondul pe care il reprezinta a inceput sa coopereze cu din ce in ce mai multi profesionisti de elita implicati in diverse subramuri ale industriei de sanatate, motiv pentru care va continua seria capitaliza rilor pe baza acestor competente si abordarea unor noi oportunitati, fie ca vorbim despre achizitii independente sau fuziuni ulterioare in cadrul unor companii din por tofoliu. Un exemplu in acest sens a fost chiar achizitia Euroclinic, aflata in atentia Advent de foarte mult timp, fiind primul spital privat din Romania. A contat aici insa si recomandarea lui Enayati, care, dupa cum insusi recunoaste, a fost nevoit de multe ori in cele sase luni de negocieri sa gaseasca o solutie de mijloc astfel incat nimeni sa nu se simta pacalit.

RAZBOIUL BRANDURILOR. CINE RAMANE?
In momentul in care Advent International a pornit la “vanatoare”, a selectat din start companii compatibile cu structura CMU din punctul de vedere al strategiei de dezvoltare, organizarii operationale si culturii corporatiste. “Euroclinic si CMU sunt strategic complementare”, explica Tcaciuc logica ultimei achizitii. Alaturate, evolutiile celor doi operatori se completeaza in detaliu. De o parte a mesei se situeaza CMU, care vine cu o baza puternica de abonamente si cu o retea deja extinsa la 20 de policlinici, la care s-au adaugat recent o maternitate, un spital de chirurgie, un centru modern de imagistica si o banca de celule stem, iar de cealalta parte, Euroclinic, care in cei cinci ani de functionare a reusit sa-si consolideze o reputatie crescuta din punctul de vedere al calitatii serviciilor si al retelei de doctori, mai cu seama pe servicii spitalicesti, pozitionandu-se explicit in avangarda serviciilor medicale de complexitate ridicata. In plus, Euroclinic si-a
adaugat de curand in portofoliu un laborator si trei policlinici.

Doua branduri puternice a caror soarta va fi decisa in urmatoarea jumatate de an. “Va fi o perioada de dublu branding, iar apoi vom hotari daca vom inghiti numele Euroclinic sau il vom tine sub o forma sau alta in CMU”, explica Enayati, adaugand ca o agentie de branding, al carei nume nu vrea sa il dezvaluie, va incerca sa rezolve dilema. Cele doua entitati vor incepe insa fuzionarea imediat ce vor primi avizul Consiliului Concurent ei, asteptat in urmatoarele doua luni. Wargha Enayati spune ca singurele schimbari care vor interveni in urma fuziunii vor fi de ordin administrativ, toti cei 260 de angajati ai Euroclinic urmand a fi preluati de catre CMU. “Noi nu am cumparat cladiri, am cumparat un sistem medical bazat pe oameni, oameni care conduc institutia, profesori de calibru”, indica antreprenorul cel mai mare activ insusit prin preluarea Euroclinic. El sustine ca angajatii spitalului au primit cu mult entuziasm vestea achizitiei, in special dupa ce a mers personal si le-a explicat cum vor decurge lucrurile. Fuziunea reprezinta si un pas catre eficientizarea activitatii ambelor companii, prin posibilitatea viitoare de utilizare comuna a resurselor disponibile, ca de exemplu centrul de imagistica. Aducerea in discutie a cuvantului eficienta ascunde printre randuri unul din obiectivele importante ale businessului nou format si anume consolidarea profitului.

O CURBA DE TIP “J”
“Euroclinic este profitabil momentan”, raspunde fara ezitare Enayati, la fel si CMU, cu precizarea ca intr-adevar profitul este “putin mai mic” decat anul trecut. Asta pentru ca ambii operatori se afla momentan in ceea ce economistii numesc “J curve” – sintagma folosita pentru a ilustra tendinta istorica a unei companii de a genera pierderi in primii ani ai unei investitii si profituri ulterioare odata cu maturizarea portofoliului companiei. Acest aspect si-a pus puternic amprenta asupra pretului de vanzare a Euroclinic Hospital & Medical Centers.

Desi nedezvaluita, valoarea tranzactiei a fost estimata la circa 30 de milioane de euro de catre surse din Mediafax, cifra ce nu a fost confirmata de fondatorul CMU, ca urmare a clauzelor de confidentialitate incluse in contract. Referindu-se la valoarea tranzactiei, Wargha Enayati sustine ca este vorba de “o valoare foarte mare” la care s-a ajuns dupa ce in calcul au fost luati parametri precum EBITDA, cifra de afaceri a Euroclinic si activul achi zitionat, acest din urma element fiind cel care a contat cel mai mult in situatia de fata, ca urmare a perspectivelor promitatoare vizavi de evolutia companiei. Altfel spus, desi Euroclinicul resimte acum efortul investitional realizat in 2008-2009 prin deschiderea celor trei centre medicale cu servicii de ambulator din capitala, perspectivele de castig sunt mai mult decat favorabile. “Pentru un fond de investitii, preluarea unui spital care a trecut de faza initiala de dezvoltare si caruia ii pot fi aduse mici imbunatatiri si un surplus de pacienti inseamna o crestere rapida a profitabilitat ii, deci parcurgerea mai multor etape intr-un timp foarte scurt”, este de parere Catalin Popa, directorul general al Euroclinic. In opinia lui, prospectul fuziunii intre cele doua institutii creeaza oportunitatea migrarii competentelor dezvoltate individual catre o platforma comuna, ceea ce va aduce grupului rezultat un avantaj competitiv greu de egalat. In cifre, aceasta fuziune se va traduce prin 23 de policlinici si 3 spitale, gestiunea a 250 de nasteri si peste 300 de interventii chirurgicale lunar, cu ajutorul unei echipe de peste 1.000 de medici. Sau, pe scurt, o cifra de afaceri totala estimata la 32 de milioane de euro pentru anul acesta, ceea ce va aduce CMU pe locul doi in clasamentul operatorilor de servicii medicale private de la noi, inaintea Medicover.

Planurile de dezvoltare insa abia incep, iar lucruri “mari” urmeaza sa se intample anul viitor, lucruri care dupa spusele lui Enayati ar putea aduce CMU in pozitia de lider de piata la jumatatea lui 2011. Principalii sai competitori sunt insa de alta parere. “Este exclus ca aceasta fuziune sa aduca CMU in pozitia de lider in viitorul apropiat”, a declarat pentru revista Biz Mihail Marcu, proprietarul MedLife, companie ce ocupa primul loc pe piata serviciilor medicale. Mai mult, el apreciaza ca ecartul intre MedLife si urmatorii clasati, Medicover si CMU, se va mari in acest an de la 10 la 12-14 milioane euro, iar diferentele vor deveni mult mai mari daca CMU se va margini in a ajunge la o cifra de afaceri de 50-55 milioane de euro in urmatorii ani.

MedLife se afla momentan in plina derulare a unui program de investitii de 20 de milioane euro alocati pentru urmatorii trei ani, o buna parte din aceasta suma fiind aportul International Finance Corporation (IFC), divizia de investitii a Bancii Mondiale, care detine un pachet minoritar de actiuni. In plus, potrivit spuselor lui Marcu, operatorul este in continuare interesat de achizitii la nivel local, dupa ce primul pas a fost facut vara aceasta, cand MedLife a preluat un jucator important din Brasov – Policlinica de Diagnostic Rapid – printr-o tranzactie de peste 3 milioane euro. “In mod cert vor urma si altele”, puncteaza Mihail Marcu strategia viitoare de dezvoltare a companiei pe care o conduce.

SPITALE, SPITALE, SPITALE
Ramane de vazut daca CMU va reusi sa detroneze MedLife anul viitor, insa exista cel putin un aspect asupra caruia Marcu nu poate ficontrazis: preluarea Euroclinic va obliga Medicover sa accelereze investitiile in viitorulapropiat. “In anul 2011, Medicover va investi intr-un centru de imagistica si va deschide primul dintre cele doua spitale pe care leare in vedere in planul de investitii pe termen scurt”, a declarat pentru revista Biz Laurentiu Trocan, director comercial la Medicover Romania, refuzand sa raspunda intrebarilor legate de implicatiile fuziunii CMU – Euroclinic asupra pietei de profil. Noul spital Medicover Romania va avea o capacitate de
aproximativ 100 de paturi si se va axa in principal pe chirurgie, ginecologie, maternitate si pediatrie. Spitalul va ocupa o suprafata de aproximativ 5.000 de metri patrati si va fi localizat in zona centrala a orasului Bucuresti. Iar seria investitiilor Medicover pe plan local va continua si in 2012. In cursa pentru extindere, cel mai agresiv jucator se anunta pana in momentul de fata tot Centrul Medical Unirea, care, dupa venirea Advent International, a plecat la drum cu un buget de investitii de minimum 30 de milioane de euro alocati pentru urmatorii doi ani. Unde vor merge cea mai mare parte a banilor? “Spitale, spitale, spitale”, raspunde Wargha Enayati, dezvaluind in premiera pentru revista Biz proiectele pe care compania le are in plan pe termen mediu.

Este vorba despre trei spitale noi ce urmeaza a fi inaugurate in Brasov (cel mai mare complex medical din tara), Cluj (spital multifunctional) si Bucuresti (de ortopedie) pana in 2012, urmate de alte achizitii punctuale la nivel national. Odata cu preluarea spitalului Euroclinic, focusul CMU a incetat sa mai fie piata din capitala, motiv pentru care extinderea viitoare va merge catre celelalte orase din tara. Wargha Enayati crede ca in urmatorii ani in Bucuresti vom asista la o explozie de spitale private, pentru ca “e la moda acum si toata lumea crede ca poate sa scoata bani din spitale”, ceea ce ar putea conduce la o situatie similara cu cea petrecuta in piata de imobiliare. Ar fi insa un detaliu important ce trebuie luat in calcul. “In cazul unui spital exista riscul sa nu devina profitabil niciodata”, spune scurt Enayati, explicand ca exista tipuri de spitale care pot falimenta un business intreg, chiar profitabil pe alocuri, ca de exemplu spitalele de urgenta, care necesita costuri enorme pentru a functiona in primul rand din cauza multiplelor specializari necesare. Ca studiu de caz, el ofera exemplul Spitalului de Chirurgie al CMU, situat in zona Arcului de Triumf din capitala. Unitatea a fost inaugurata in 2004 si a generat pierderi constante in primii patru ani. Ce-i drept, la vremea respectiva initiativa a fost una de pionierat, iar acum situatia nu mai este la fel de “catastrofala”, in primul rand pentru ca oamenii au inceput usor sa foloseasca si spitalele private ca alternativa pentru serviciile medicale de care au nevoie. Cu toate acestea, lucrurile se misca greu in continuare. Dar daca drumul catre profitabilitate este atat de anevoios, care este logica expansiunii in aceasta directie? “Asa ne putem creste baza de abonamente”, ofera Enayati explicatia. In urma con structiei de spitale, castigurile vor veni prin urmare nu din onorariile pentru consultatiile independente (fee for service), ci din majorarea numarului de abonamente, in special a celor de pe segmentul corporate, care genereaza momentan jumatate din cifra de afaceri a companiei. De precizat ca in ultimii ani a existat o adevarata batalie printre clinicile private pentru contractele corporate ale companiilor, deoarece veniturile obtinute sunt sigure, iar o parte dintre serviciile incluse in abonamente nu sunt solicitate, desi sunt platite. Pentru anul in curs, CMU a anuntat ca se asteapta la 100.000 de abonamente premium (fara medicina muncii). Operatorul are contracte cu Dacia Renault, Tiriac Holdings, Interbrands, Pfizer, Vodafone, Raiffeisen Bank, Coca-Cola, P&G, Banca Transilvania, UniCredit Tiriac Bank, Heineken, dar si cu altii. Desi ocoleste o estimare clara a cresterii numarului de abonamente in urma deschiderii noilor spitale, Enayati subliniaza totusi ca investitia va fi una profitabila, mai ales ca nu vorbim despre spitale generale, precum cele de stat, cu zeci de chirurgi, ci de unitati specializate care vor ajuta businessul sa respire. In plus, CMU dispune de un sistem care poate eficientiza un spital si o retea care il poate “hrani”, permitand amortizarea investitiei intr-un timp mai redus.

DESPRE SCHIMBARE
Odata cu dezvoltarea CMU, compania va avea nevoie inclusiv de personal, pentru ca in final in industria de sanatate doctorul este bunul cel mai de valoare. Wargha Enayati nu se plange insa ca nu ar putea gasi specialistii cautati, pentru ca 2010 este primul an din istoria companiei cand are mult mai multe cereri de angajare decat necesar, inclusiv la nivel inalt, adica profesori conferentiari.

Tot mai multi medici romani au inceput sa se reorienteze catre mediul privat, unde nu doar conditiile de munca sunt considerabil mai bune, ci si cele de salarizare. La CMU, de exemplu, salariul unui doctor incepe de la 1.000 de euro si poate ajunge pana la 15.000 de euro, in cazul doctorilor de calibru. Sume ireale pentru sistemul de sanatate de stat, imbolnavit de o politica de administrare total incoerenta si o structura organizatorica descentralizata in care nimeni nu-si asuma responsabilitatea, indiferent ca vorbim despre Casa de Asigurari, municipalitate, Ministerul Sana tatii, Directia de Sanatate sau Sanepidul. O nebuloasa care lasa mereu portite pentru constructia cate unui nou spital provizoriu autorizat pentru cateva decenii. In Romania erau anul trecut 435 de spitale de stat, potrivit Ministerului Sanatatii, cam de zece ori mai multe decat cele din mediul privat. Situatia nu se va schimba cu siguranta in viitorul apropiat, dar cel putin balanta va atarna ceva mai greu in favoarea spitalelor private ca urmare a accelerarii investitiilor in acest sens de catre marii jucatori. De insanatosirea sistemului romanesc de sanatate nici nu poate fi vorba, pentru ca asta ar insemna schimbarea omului, iar “oamenii corecti isi pierd scaunul”, conchide Enayati.

CENTRUL MEDICAL UNIREA
CMU va deschide in doua luni la Brasov un complex medical, ce va include un spital de patru ori mai mare decat Spitalul Regina Maria. Proiectul va fi dezvoltat in parteneriat cu niste investitori locali – Spitalul Sf. Constantin – si va include un spital de chirurgie care va avea tehnologie high-end de oncologie si de neurochirurgie, un spital de obstetrica-ginecologie, Cristina Maria, pentru Brasov, un centru de imagistica, o policlinica si un laborator. Investitia va depasi 10 milioane de euro. In Cluj va fi construit un spital multifunctional ce va fi inaugurat in 2012, in urma unei investitii de 7 milioane de euro, in timp ce in Bucuresti va fi construit un spital de ortopedie, deschis pe final de 2012, in urma unei investitii de 10 milioane de euro. Aceste investitii depasesc bugetul initial agreat cu Advent International pentru doi ani de dezvoltare, care va fi extins catre nivelul de circa 40 de milioane de euro. Cifra de afaceri in 2010: 32 milioane de euro (impreuna cu Euroclinic), din care CMU va genera 21 milioane de euro. Cresterea fata de 2009: aproape 100%. Cota de piata in prezent: sub 5% la nivelul intregii tari dintr-o piata estimata la peste 400 de milioane de euro. Numar de angajati: 1.000.

MEDLIFE
Planurile de extindere ale MedLife vizeaza atat Bucurestiul, cat si restul tarii, aspect care va deveni mai vizibil incepand cu anul viitor. Din 2011, MedLife isi va continua dezvoltarea in ambele directii: deschiderea a patru spitale, doua in Bucuresti – dintre care unul cu unitate de primiri urgente –, unul in Brasov si altul in Cluj. Compania va inaugura alte trei hiperclinici, in zonele Titan si Obor, precum si una in Cluj. Extinderea MedLife va merge in paralel cu cea a lantului de farmacii PharmaLife, care a ajuns deja la patru unitati si care, incepand cu anul viitor, va deschide primele farmacii la nivel local, in Brasov, Cluj si Constanta. Cifra de afaceri in 2010 (estimare): 38 milioane euro, fara achizitiile aflate in negociere si PharmaLife. Cresterea fata de 2009: 46%. Cota de piata: 7% la nivelul intregii tari. Numar de angajati: 1.400.

MEDICOVER
In anul 2012, Medicover a planificat deschiderea unui al doilea spital, cu o capacitate de 150 de paturi. Construit pe baza unui proiect international, acesta va acoperi o gama larga de servicii medicale. Spitalul este localizat in zona de nord a Bucurestiului, va avea o arie utila de 15.000 mp si va include sectii de chirurgie, ortopedie, urologie, ginecologie, obstetrica, medicala, cardiologie, pediatrie. Investitia este estimata la 40 de milioane de euro. In plus, Medicover a realizat anul acesta o serie de investitii in echipamente si tehnologie medicala, ca de exemplu achizitionarea unui mamograf in valoare de peste 400.000 de euro, reinnoirea echipamentelor de ecografie, atat in Bucuresti (prin achizitionarea celui mai nou model de ecograf destinat ginecologiei, in Clinica Victoria), cat si in clinicile din regiuni (achizitia a doua ecografe este in curs de finalizare in trimestrul al patrulea al acestui an). Cifra de afaceri in 2010: 29-30 milioane de euro. Cresterea fata de 2009: 11%. Cota de piata in prezent: 30% din piata de abonamente. Numar de angajati: 800.

TRATAMENTUL ADVENT
“La momentul exitului, vom avea un operator national de servicii spitalicesti si de ambulatoriu cu o pozitie puternica in piata”, spune Sebastian Tcaciuc despre planurile Advent cu privire la viitorul CMU. Cum descrie el reteta aplicata? Advent a preluat 80% din CMU cu intentia clara de a dezvolta compania atat organic, cat si prin achizitii, pentru a deveni liderul pietei de servicii medicale din Romania. In acest context, dupa finalizarea achizitiei Euroclinic, vom avea o baza solida de pornire pentru activitatea de abonamente corporate: o retea de 23 de policlinici, trei spitale in Bucuresti, 10 sali de operatii si de nasteri, centru de imagistica avansata, banca de celule stem cu stocare locala, laborator de analize ultramodern. In paralel cu preluarea Euroclinic, am dezvoltat o noua clinica in Dorobanti, care include prima unitate de pediatrie cu paturi si un centru de excelenta in diabet si am demarat investitia intr-o clinica de largi dimensiuni dotata cu un al doilea centru de imagistica in Sun Plaza. Nu intentionam sa ne oprim aici, nici cu achizitiile, nici cu investitiile greenfield, estimate sa se deruleze pe o perioada de 4-5 ani. Inca este mult prea devreme sa speculam in legatura cu strategia de exit.”

 

ZESTREA EUROCLINIC
Portofoliul Euroclinic include un spital, 3 policlinici si un laborator de clinica, toate localizate in capitala Spitalul Euroclinic ofera servicii unice de specialitate, precum chirurgie pelvica reconstructiva, chirurgie hepatica, neurochirurgie, chirurgie vasculara, chirurgia tiroidei, chirurgia gleznei si a piciorului, chirurgia bariatrica si chirurgie estetica, cat si ajutor pentru probleme contemporane precum managementul stresului si al depresiei sau programe specializate pentru copii De la deschidere si pana acum, la Euroclinic au fost realizate peste 4.500 de interventii chirurgicale si 3.150 de nasteri. Cea mai lunga operatie efectuata a durat 21 de ore, pentru un neurinom acustic, iar cea mai mare tumora operata a fost de 9,6 kg Echipa de management a Euroclinic este condusa de Catalin Popa, director general, si Bogdan Pana, directorul operational.

MANAGERII LUI WARGHA
Echipa de management condusa de Wargha Enayati a ramas neschimbata in urma venirii Advent Intrenational in actionariatul CMU. Printre cei care au un cuvant de spus in companie se numara Sergiu Negut (Deputy CEO) si Alexandru Popescu (director comercial), care continua sa conduca operatiunile companiei, impreuna cu persoanele cheie care s-au alaturat ulterior echipei, si anume Adrian Stroilescu (director dezvoltare), Radu Ignatescu (CFO), Fady Chreih (director aliante strategice) si Crina Ilie (Director HR). Sergiu Negut este absolvent al Universitatii Politehnice Bucuresti, al Academiei de Studii Economice si al programului MBA NSEAD (Franta). Incepand cu anul 1994 a lucrat in comertul cu otel, fiind pe rand junior trader, trader, country manager la reprezentanta unei firme singaporeze, Windmill. Din anul 2001 a fondat si condus o firma de consultanta, optimizand costurile de aprovizionare pentru mari utilizatori de otel din regiune. Din anul 2006 s-a intors in Romania si s-a alaturat echipei Centrului Medical Unirea, unde ocupa in prezent functia de director general adjunct. Negut crede ca fuziunea CMU – Euroclinic nu este o oportunitate doar pentru investitor sau pentru cresterea celor doua companii, ci in general pentru dezvoltarea serviciilor medicale de calitate in Romania, pentru medici si pacienti deopotriva. “Acolo unde medicii, pacientii si companiile dobandesc oportunitati impreuna, indraznesc sa vad un bine mai mare, pentru societate”, spune Sergiu Negut.