BlaBla la drum, dar împărțim costurile cursei

BlaBlaCar este cea mai mare companie din lume care oferă servicii de ridesharing: „Ai un loc liber în mașină? Merg și eu cu tine… și împărțim costurile“. Verena Butt d’Espous, Head of Corporate Communications la BlablaCar, ne-a relatat povestea unui business pornit ca startup în 2006 și care acum valorează 2 miliarde de dolari, cu peste 600 de angajați și o comunitate de 40 de milioane de membri.

SHARE-UL ESTE UNA DIN REȚETELE DE SUCCES ALE VREMURILOR NOASTRE. De la share-uit informația în online (Google, Facebook etc.) am trecut la „share“ de stâlpi și antene telecom (network sharing), de locuințe (Airbnb), de… mașini și transport (Uber, Bla­BlaCar).
Spre deosebire de (multe) alte businessuri cu prezență globală, povestea BlaBlaCar nu a început într-un garaj. Cu prilejul vacanței de Crăciun, Frédéric Mazzella părăsea Parisul pentru a petrece sărbătorile alături de familie, în altă regiune a Franței. Nu a mai găsit bilete la tren, așa că a rugat-o sora lui să facă o schimbare de traseu și să îl ia și pe el. Pe autostradă a remarcat cum foarte multe mașini aveau locuri goale, nu puține fiind și cele doar cu șofer. Punând în balanță trenurile pline și mașinile cu atâtea locuri disponibile, nu a mai fost decât un pas până la planul unui business. Care a devenit rapid o obsesie pentru el: cum să evaluezi, să indexezi cumva, eventual pe o platformă software/online, locurile libere din mașini. Suntem la momentul decembrie 2003, dar cum Frédéric Mazzella mai avea atunci și un alt serviciu, lucrurile s-au mișcat destul de încet la început. Așa că firma a început practic să funcționeze abia în 2006. Era o perioadă când Facebook făcea primii pași în afara spațiilor universitare, nu se putea vorbi de social media în termenii de astăzi. Nici măcar iPhone-ul nu apăruse atunci (primul iPhone a fost prezentat de Steve Jobs în ianuarie 2007, lansarea comercială petrecându-se în luna iunie a acelui an – n.red.), mobilitatea oferită de smartphone-uri, cu ecosistemele pe care le cunoaștem azi, nu făcea parte din peisajul vremii. „Așa că se poate spune că platforma BlaBlaCar a fost creată prea devreme, a mai fost nevoie de timp pentru a înțelege care erau nevoile reale ale oamenilor, pentru a dezvolta produsul potrivit. Cu toate astea, s-a investit și multă pasiune, perseverență, încet-încet s-a dezvoltat și ecosistemul social media, smartphone-urile au devenit omniprezente… Și ca să înțelegem corect istoria companiei, businessul a început din 2006, dar abia în 2011 am atins un milion de membri în comunitatea BlaBlaCar. A fost un prag esențial, a devenit viral și a fost nevoie de câțiva ani pentru a atinge acest nivel“, spune Verena Butt d’Espous, director de comunicare.

RIDESHARING, CARPOOLING
Stăm de vorbă în sediul central al companiei, din Paris, o clădire de birouri unde alături de câteva sute de angajați ai BlaBlaCar sunt prezente și alte companii. Între ele, biroul local al Facebook.
Cu studii și la Londra, Verena l-a cunoscut pe fondatorul companiei în Marea Britanie, dar abia din 2014 s-a alăturat companiei. An în care a ajuns și în România, pentru o serie de evenimente culturale care se desfășurau la Cluj, iar din 2015 există și BlaBlaCar România, an care a însemnat și extinderea în India, Serbia, Croația, Ungaria și Mexic. În documentarea despre BlaBlaCar găsesc și eticheta ridesharing, dar și aceea de carpooling, așa că îi mărturisesc interlocutoarei nedumerirea mea. „Termenul de ridesharing a fost folosit încă de la începutul businessului nostru. Dar în timp au apărut pe piața mai multe companii cu businessuri asemănătoare, așa cum este și Uber. În mod evident, sunt diferențe între noi. Dacă în ridesharing poate fi vorba și de un serviciu la cerere, la carpooling vorbim de un șofer care alege în ce direcție merge.“ Și totuși, compania nu are o flotă (auto), dar obține un profit din transportul auto și are o extindere globală.
„BlaBlaCar ia un procent de 15% din ceea ce plătește pasage­rul unei curse. Dacă locul liber dintr-o mașină este de 20 sau 15 euro, vezi pe aplicație prețul +15%. Noi primim acest procent, iar tu primești suma pe care ai cerut-o. Acesta este modelul nostru business. Desigur, trebuie să te fi înscris în platforma noastră, iar asta cere și un profil cât mai onest. Iar încrederea între membrii comunității este esențială. Un aspect la care continuăm să lucrăm. Pe lângă fotografia de profil și câteva date biografice, trebuie adăugate link-uri ale conturilor de LinkedIn/Facebook: noi verificăm toate datele. În timp, la profil se adaugă și evaluările, după experiențele din curse.“

BLABLACAR  ÎN ROMANIA

În jur de 2.000-2.500 curse pleacă din București și vin înspre București într-o perioadă de 2-3 săptămâni.

Cele mai circulate rute: București – Constanța (în timpul verii), București – Brașov (în timpul iernii); București – Cluj Napoca și București – Sibiu.

Sunt și membri care folosesc BlaBlaCar ca să meargă în străinătate: în special înspre Germania, Austria, Ungaria și Republica Moldova.

Prețuri estimative pentru curse: București – Constanța în jur de 25-35 de lei, București – Cluj în jur de 50-60 de lei etc.