Brandingul de servicii, o piata cu potential  

La zece ani de la crearea identitatii Mercury Research, managementul companiei a ajuns la concluzia ca se simtea nevoia de o improspatare, in special pe zona de  rapoarte si prezentari PPT, care sunt practic cea mai importanta carte de vizita a companiei. Rezultatele studiilor sunt prezentate in majoritatea cazurilor in format ppt si, desi continutul era bun, forma nu era uneori suficient de atragatoare. Asa au realizat ca materialele pe care le foloseau aveau nevoie de o imbunatatire la nivel grafic si de structurare a informatiei. Compania la care au apelat pentru procesul de rebranding, care a durat aproape un an si jumatate, este Ampro.

Am profitat de anuntul care marcheaza noua imagine a identitatii Mercury Research pentru a discuta cu Irinel Ionescu, Managing Partner al Ampro, despre ce inseamna un proces de rebranding pentru o companie de servicii.

Irinel Ionescu_1

Irinel Ionescu, Managing Partner al Ampro

Ce a presupus implicarea in proiectul de improspatare a imaginii Mercury Research?

Proiectul de refresh Mercury Research a fost un proiect pe cat de frumos, pe atat de complex: a implicat resurse de strategie, creatie, publishing design, implementarea multor formate din pachetul Microsoft Office. In plus, toate icon-urile folosite au fost desenate “custom” de un ilustrator.

Ce v-a determinat sa acceptati un astfel de proiect?

Pe de-o parte relatia buna si stima fata de Mercury Research in calitate de companie locala independenta, dar si pentru echipa de management a lor; pe de alta parte stim ca astfel de proiecte complexe sunt cele care te ajuta sa iti imbunatatesti procesele de lucru si expertiza intr-o anumita categorie.

Prin ce difera un proiect de rebranding pentru un brand de servicii fata de un brand de produs?

In mare, pasii sunt cam aceiasi, insa un proiect de corporate branding sau de branding de servicii implica o mai mare parte intangibila, la nivel strategic si la nivel de cultura de brand decat un branding de produs.

A fost primul proiect de acest fel pe care l-ati derulat? Care au fost provocarile cu care v-ati confruntat?

Nu a fost primul proiect de acest fel pe care l-am derulat, insa a fost primul din categoria de market research. Cele mai mari provocari au fost implementarile, optimizarile si automatizarile pentru formatele Microsoft Office. Am lucrat si inainte proiecte de branding sau rebranding corporate, cum ar fi rebranding-ul facut pentru compania de prepress Repere, care a si fost premiat la American design awards, rebranding-ul corporate pentru Frigorifer Tulcea, branding-ul unui holding din Cipru.

Care este in Romania potentialul pietei de branding pentru companii din domeniul serviciilor?

Teoretic potentialul este destul de mare in zona de branding de servicii in Romania, insa practic nivelul acestei piete este sub nivelul marii: atat la nivel de educatie (am vazut strategii de brand scrise de firma de PR sau confuzii grave intre platforma de brand si platforma de comunicare), cat si la nivel de fee-uri: partea intangibila inca nu este pe deplin inteleasa si se calculeaza cam la kilogram in multe cazuri. Revenind la intrebare: potential exista, insa cred ca la ora actuala numai vreo 30% din piata de branding din Romania inseamna corporate branding, iar restul product.