Brandologul de serviciu

Cui i-e frică de el are și de ce? Nu e lucru simplu să decantezi ce e aur de ce e aoleu, mai ales că ambele strălucesc, sub soarele puternic al media, cam la fel.

Personal brandingul a devenit un topic foarte hot. Unii îl văd ca pe o sursă de easy money. Alții ca pe un zorzon cu pompon. Alții ca pe “must have”-ul la modă, îndeajuns de fancy încât să fie dorit, îndeajuns de difuz încât să nu știi ce, unde, cât și cum măsori pentru a cuantifica progres substanțial, așa că “mai bine lăsăm activitatea asta pentru un etern Q4”. În fine, peisajul disciplinei e azi unul extrem de divers și, recunosc, dacă m-aș afla într-un univers paralel în care MEALCHEMY.COM n-ar fi fost inventat, căutând, eu însămi, acest gen de serviciu, ar fi greu să aleg din marea de mâini care se agită frenetic și strigă “Pick me, pick me”, promițând, absolut toate, Tărâmul Făgăduinței. Așa se face c-am articulat o listă profund subiectivă cu posibile criterii pe care le-aș lua în calcul atunci când mi-aș alege consultantul. 

Text de Teodora Migdalovici 

Încrederea, dublată de discreție

Când ești în postura de CEO, deții o mulțime de informații care ar merita să rămână confidențiale. Pe unele va fi nevoie să le împărtășești cu consultantul tău. Fie că sunt secrete de business, fie că sunt topicuri spinoase, care merită abordate dintr‑un unghi inteligent înainte de a ajunge în spațiul public, natură “clasificată” a acestor date le face extrem de valoroase. Cui le împărtășești și cum sunt ele gestionate mai departe decantează reușita de pericol. Ce-l recomandă, așadar, pe consultant, ca fiind o persoană discretă? Este cineva din anturajul de elită care-l poate confirma? Dincolo de criteriile de competență, caracterul rămâne cheia. 

Expunerea

Când îți alegi consultantul, uită-te la cum arată viața lui profesională. Trăiește exclusiv din “cursuri” de personal bran­ding, a plătit SEO și AdWords ca să apară în topul căutărilor pe net? Îți oferă serviciile pe LinkedIn, în urma unei analize pe care ți-a făcut-o pro bono, ca un expert contabil? Plasează din poignet un discount de client nou? Are un blog cu 10 puncte unde pe un rând face apologia percepției și pe celălalt a autenticității? Vorbește în limba de lemn a mediului corporatist optzecist? Are fotografii năclăite, pixelate și cu ținută neglijentă? E, dimpotrivă, de o apretare morcovită sau de o suficiență agresivă, ambele estompând nesiguranța? Citează important din “Personal Branding for Dummies”? S-ar putea ca universul său de inspirație / cunoaștere să se oprească la prima pagină din Google, îmbrățișând mai mult ideea de a fi coach, decât putința de a livra. Așa că întreabă-te cât de des călătorește, care îi sunt destinațiile, cât studiază, unde, de ce și care îi sunt rezultatele. Câte limbi străine vorbește, dacă poate migra cu naturalețe de la artă vizuală la muzici, la stil, la diplomație, la business, la spiritualitate.  E genul care recunoaște că sunt lucruri pe care nu le cunoaște, dar – foarte important – știe unde să le găsească, dacă trebuie? Întreabă-te cât de mult este expus unor medii frecventate de performeri străini. Află de unde își ia inspirația și ce îi recomanda competența, explorează care îi este background-ul, cum l-au crescut părinții și ce note avea la matematică în liceu. Glumesc acum, dar aproape totul contează. Un consultant în personal branding este inclusiv terapeut. Ca la terapeut și ca la medic, este esențial pe mâna cui te dai. 

Analiza și sinteza

Descoperă dacă poate face zoom in și, cu viteză de SSD, zoom out. Poate consultantul acesta să vadă pădurea de copaci? “Vede” în timp? Știe să proiecteze peste șase luni sau peste doi ani, fără să bată câmpii cu grație? Înțelege contextul și raportarea la el? Înțelege unde ești, dar mai ales unde ai putea ajunge și știe, din toată ființa lui, că are puterea, resursele, răbdarea și competența de a te prezenta celei mai bune versiuni a ta peste un an – doi – trei? Are fler, instinct și un al șaselea simț care îi completează interesant analiza, deja impecabil articulată cerebral? Știe și are puterea de a-ți spune cu civilizată onestitate adevărul, chiar dacă asta, într-un scenariu probabil incomod pentru finanțele lui, poate duce la concediere? O face totuși, pentru că fără adevăr pe masă, decent argumentat, orice construcție se năruie, ca în legenda lui Manole? E încăpățânat în a te ghida către ce știe că e bine pentru tine, cu riscul de a deveni, cel mai probabil, enervant? E îndeajuns de reverențios încât să nu uite că e mereu “despre tine”, nu despre el? Se pricepe să “fie șutul din fund” pentru pasul pe care trebuie să-l faci înainte, știe să te încurajeze și să te aplaude cu aceeași sinceritate de fiecare dată când ai ieșit din zona de confort și ai mai descoperit că poți face ceva admirabil, deși până mai ieri credeai că “Asta sigur nu-i de mine?”.  Stăpânește arta curajului, știe să danseze tangoul cu limită, fără s-o sară? E om ? Atunci e bine.

Semiotica

Pentru un brandolog de elită, totul în jur e un simbol. Respiră, expiră și trăiește printre simboluri. Are o imensă cultură a disciplinei. Știe că trăim într-o societate în care totul se întâmplă cu o viteză incredibilă, în care nivelul de atenție scade anual la om (lăsându-l, desigur, pe peștișorul auriu câștigător detașat al competiției) și că secretul trimiterii de informație prin lume stă, în primul rând, în codarea ei. Ce înseamnă asta? 1. Să știi că o culoare, o formă, o postură, o linie, un rid, o lumină, un caracter de literă, o șuviță, un centimetru, un milimetru, un obiect, un spațiu negativ, un colț, un por, o tăcere, un diez, o metaforă pot face scurtătură, pot elimina zgomot și pot livra mesajul unde, când și cum trebuie, generând memorie și evoluție (nu neapărat în ordinea asta). 2. Să lași teoria de-o parte și să te asiguri că practica nu te omoară, ci te face mai puternic. Un serviciu de personal branding implică viziune de business, retina avizată pentru prezentări pe care pu­blicul le ia acasă și de care își amintește ani după, discernământ în stil și o a naibii de mare atenție la detalii. O obsesie aproape maniacală pentru dânsele. Ele pot să încurce sau să clarifice. Pot să va­lorizeze, să neutralizeze sau doar să te bage în ceață.

Pe post de epilog

Pentru ce e necesar personal brandingul? O amplificare? Armonie cu sine și cu lumea în care te miști? Scurtătură pentru prosperitate? Sau pentru claritate? O proiecție perfectă, o esență memorabilă? Ambele? Glorie pentru o aniversare, un jubileu, o nuntă de argint cu carieră sau glorie, pentru că merit? Wow digital? Doar coerență într-o lume nebună? Și substanță. Un ghidaj permanent întru evoluție, în toate chipurile sale? Vrei să croșetezi elaborat prin tine, pentru că businessul tău are nevoie de “o față umană”? Vrei un ghidaj luminat, de cursă lungă, pentru ca atunci când te uiți în urmă să-ți crească inima, realizând ce expresiv și fără de cusur s-au așezat toate? Pentru fiecare dintre posturi există cel puțin câte un consultant. Aplică grila, cerne tot prin sită deasă și descoperă-l pe cel care ți se potrivește mănușă.

 

Teodora Migdalovici este fondatoarea MEALCHEMY.COM, prima platformă de personal branding din România