Când este un lider cu adevărat lider?

Am întâlnit de-a lungul anilor mai mulți lideri de business, din diverse medii și domenii de activitate și mereu m-am întrebat „ce face un lider să fie cu adevărat lider?”. Am avut șansa să să intervievez manageri din diverse domenii, atât de pe la noi, cât și din afara țării. Mă preocupă subiectul și pentru că leadershipul este un mare deziderat al universului de business și un concept uneori supralicitat ori prost înțeles. Cine nu a auzit de companie lider, de brand lider sau, pur și simplu, lider de busines – concepte folosite uneori cu o lejeritate dezarmantă?

Nu pot să spun că am găsit o definiție care să fie cât de cât completă, dar am învățat să îmi dau seama când am de-a face cu un lider.

Un lider nu se autoproclamă lider. Niciodată. Devine lider și, mai mult decât atât, un lider este lider numai când cei din jur îl percep ca atare.

Un lider nu impune respect, ci îl câștigă, dar niciodată peste noapte, ci doar în timp, punând cărămidă peste cărămidă.

Un lider nu minte, nu se laudă, nu epatează. Cei mai senzaționali oameni pe care i-am întâlnit uimesc prin onestitate, naturalețe și modestie.

Un lider nu ține să impresioneze, și totuși o face.

Un lider este original, autentic, nu face eforturi să proiecteze o anumită imagine.

Un lider are fler și curaj, dar își măsoară riscurile.

Un lider știe că nu le știe pe toate și de aceea nu se oprește niciodată din învățat.

Și, nu în ultimul rând, un lider, oricât de sus a urcat în ierarhie, nu uită de unde a pornit. Un lider veritabil este mai întâi om, apoi CEO, manager, antreprenor, director sau orice altceva scrie pe cartea lui de vizită.