Companii

Când inovația plutește în aer

1 mart. 2018 5 min

Când inovația plutește în aer

Reading Time: 5 minuteyuji yonedaInteligența artificială revoluționează tehnologia în domeniul aerului condiționat. Detaliile acestei revoluții le-am aflat de la Yuji Yoneda, omul care coordonează inovația la Daikin, liderul mondial în domeniu. 

Pe peretele din fața mea sunt împrăștiate aparent la întâmplare componentele unui aparat de aer condiționat. Privesc cu atenție fiecare piesă în parte – de câte ori ai ocazia să vezi ce se află într-un astfel de aparat? Simt, totuși, că-mi scapă ceva. Abia când privesc peretele în ansamblu observ umbra pe care o formează toate obiectele – este silueta unui om în alergare. Nu este o întâmplare, ba chiar este metafora perfectă a felului în care gândesc inovația cei de la Daikin, compania japoneză care a devenit în 2015 liderul global al producătorilor de aparate de aer condiționat. Totul pornește de la atenția pentru detalii, dar este gândit mereu ca parte a unui întreg.

“Avem compresoare, plăci electronice inverter, schimbătoare de căldură extrem de eficiente din punct de vedere energetic. Dar nu le privim doar independent, gândim sistemele de aer condiționat în combinație cu arhitectura, la scara întregii clădiri, chiar și la nivel de fabrici, iar pasul următor va fi la nivel de orașe. Intrăm în era smart city”, spune Yuji Yoneda, director general al Centrului Global Daikin pentru Tehnologie și Inovație (TIC).

Am vizitat centrul din Osaka într-o zi rece, dar însorită, iar lumina naturală era folosită din plin în spațiul interior imens, pentru a reduce consumul de ener­gie. De alt­fel, un panou uriaș arată cum stă clădirea la capitolul eficiență energetică în fiecare moment, pentru că însăși clădirea TIC este folosită ca facilitate experimentală pentru multe sisteme dezvoltate de Daikin. “Avem senzori, ca să colectăm date legate de consumul de energie în timp real. Nu gândim doar sistemul în întregime, putem să mergem până la fiecare cameră sau spațiu să controlăm climatizarea prin sisteme informatice. Putem reduce consumul de energie cu 70% față de o clădire convențională”, spune Yoneda. În plus, spațiile mari, deschi­se, sunt gândite pentru a încuraja colaborarea și a stimula conceptul de “open innovation” (inovație deschisă).

 

Software pentru aer curat

daikinCentrul Daikin pentru Tehnologie și Ino­vație este rezultatul creșterii businessu­lui companiei pe plan global și al nevoii de a avea o locație centrală pentru a coordona evoluțiile tehnologice. “Avem mai multe facilități de cercetare-dezvoltare în toată lumea, dar era nevoie de centralizare pentru noile tehnologii. Acest centru este necesar pentru a ne putea menține poziția de lider global și pentru a putea lansa produse și tehnologii unice”, arată Yoneda. Progresele înregistrate în zona de echipamente trebuie acum dublate de un avans serios în zona de software. Deja, dintre cei 600 de angajați ai TIC, 80 se ocupă de analiza datelor, Internet of Things (IoT) și inteligență artificială (AI). Daikin caută să colaboreze în această zonă cu giganți în domeniu, ca Google sau Amazon, dar lucrează și cu parteneri precum universități, startup-uri sau chiar guvernul japonez.

Mă așteptam ca discuția despre inovație în domeniul aerului condiționat să se concentreze pe zona de echipamente, pe electronica de control, compresoare și filtre. Desigur, aceste teme au apărut în conversație, dar oficialul de la Daikin a vorbit în primul rând despre calitatea aerului și despre reducerea consumului de energie. “Principala noastră preocupare pe viitor este calitatea aerului, în strânsă legătură cu designul spațiului – cum putem să facem aerul cât mai curat și mai plăcut, ca să ajutăm oamenii să fie mai fericiți și mai productivi. De aceea, folosim IoT și AI ca să aducem valoare clienților, prin senzori, analiza datelor și optimizare permanentă”, spune Yuji Yoneda. De exemplu, sistemele de ventilație și aer condiționat proiectate și realizate de Daikin pot preveni răspândirea de boli infecțioase prin gestionarea inteligentă a fluxurilor de aer sau pot modifica microclimatul doar într-o parte a unei camere, unde senzorii detectează o concentrație prea mare de CO2.

 

Localizare globală

daikin1

Daikin este prezentă în peste 150 de țări, inclusiv în România, și are peste 90 de facilități de producție, înregistrând o cifră de afaceri globală de peste 17 mili­arde de dolari. Nu mai puțin de 75% din vânzări sunt realizate în afara Japoniei, de aceea compania are echipe de vânzări dedicate fiecărei țări, pentru a afla care sunt cerințele clienților și caracteristicile clădirilor din statele respective. Astfel, Daikin poate gândi sisteme de aer con­diționat optime pentru fiecare piață în parte. De exemplu, pentru piețele asiatice compania a lansat aparate de aer condiționat cu inverter, foarte eficiente din punctul de vedere al consumului de energie, dar și avantajoase ca preț. Pentru piața europeană, unde încălzirea se face în general cu centrale termice care ard diverși combustibili, Daikin propune pompele de căldură ca o alternativă ecologică și eficientă.

În același timp, compania continuă să inoveze în zona sistemelor de control al climatizării pentru clădiri, cu scopul de a avea clădiri cu impact energetic neutru. O altă inovație realizată la TIC o reprezintă micro-hidrogeneratoarele la costuri scă­zute, care să permită producerea de energie.

Unul dintre atuurile companiei Daikin este că, față de principalii concurenți, compania se concentrează pe sisteme și aparate de aer condiționat. “Ceilalți vin din zona de electrocasnice spre partea de aer condiționat. Ne mai distingem și prin faptul că producem singuri suban­samblurile frigorifice pentru aparatele de aer condiționat, avem și o divizie care se ocupă de filtre, plus echipe de chimiști specializați. Ne concentrăm, deci, pe a îmbunătăți calitatea aerului, acesta e focusul nostru”, conchide Yuji Yoneda.

În România, Daikin este prezentă din 1994 și oferă soluții de climatizare atât pentru segmentul rezidențial, cât și comercial. Compania a echipat de la ansambluri rezidențiale, clădiri de birouri, rețele de hipermarketuri și până la stadioane și hoteluri din întreaga țară. În anul financiar 2016‑2017, subsidiara locală Daikin a înregistrat o cifră de afaceri de 24,3 milioane euro.

daikin2Globalizare necondiționată

Marea expasiune a Daikin la nivel mondial s-a produs după 2005, iar un val de achiziții și alianțe, dublat de investiții masive în facilități de producție moderne, a dus la extinderea amprentei companiei de la 63 la 150 de țări. În aceeași perioadă, numărul facilităților de producție a crescut de la 23 la 90, iar ponderea piețelor din afara Japoniei în vânzările totale a avansat de la 46% la 75%. Din 2015, Daikin este lider global în domeniul aparatelor de aer condiționat.

foto: Sorin Stana

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: