Cât de mare poate fi o schimbare mică

O afacere poate rezolva probleme sociale ale locuitorilor comunităților din România? Iar dacă reușește, poate rezista pe piața actuală? Printre români există antreprenori care sunt dispuși să își investească timpul, energia și o parte din suflet pentru a face business nu doar pentru profitul lor, dar și pentru binele celor din jur?

de Mona Nicolici

Cu aceste întrebări în minte am lansat, în 2013, alături de Fundația NESsT, cea mai mare competiție de afaceri sociale din România momentului respectiv – Fabricat în Țara lui Andrei. Am pornit la drum cu un obiectiv curajos: să contribuim la rezolvarea de probleme sociale din comunități românești mici și mijlocii prin crearea de locuri de muncă. Eram înarmați cu mult entuziasm și o arhitectură de proiect complexă. Am gândit Fabricat în Țara lui Andrei ca pe o competiție care, în primul rând, educa participanții în spiritul antreprenoriatului social, apoi le oferea finanțare pentru a pune pe picioare o afacere, din care să câștige toți cei implicați: antreprenorii, angajații și comunitatea locală.

Patru ani mai târziu, mă bucură să văd că antreprenoriatul social crește, că tot mai mulți antreprenori devin conștienți de beneficiile pe care un business social le aduce și caută propriile lor soluții la problemele comunităților locale din care fac parte.

Ce s-a întâmplat cu Fabricat în Țara lui Andrei? Compe­tiția de afaceri sociale a OMV Petrom a strâns peste 600 de idei de business social și a premiat 20 dintre ele cu peste 700.000 de euro în finanțări și 2.000 de ore de consultanță. Câștigătorii au creat peste 60 de locuri de muncă în comunități defavorizate. Alte 90 de persoane au beneficiat de venituri suplimentare și instruire profesională. În fiecare dintre comunitățile vizate, afacerile sociale au creat modele de dezvoltare sustenabilă și au demonstrat că #SePoate.

Mai departe de rezultate, Fabricat în Țara lui Andrei ne-a oferit lecții importante și ne-a dat răspunsuri la întrebările de mai sus. Da, afacerile sociale pot contribui la dezvoltarea comunităților românești. Da, pot rezista pe termen lung. Chiar dacă pe parcurs unele au mai pierdut din dimensiunea socială, lucrul cel mai important pe care l-am învățat este că merită să oferi sprijin celor cu un vis mai mare decât binele lor. Că un atelier de mobilă din lemn recuperat, o afacere de colectare a plantelor medicinale și aromatice, un atelier de jucării după desenele copiilor, o fabrică de materiale de construcții sau una de dulcețuri și murături, deși pot părea mici, pot avea un impact neprețuit în viețile angajaților, beneficiarilor, furnizorilor și comunității locale unde își desfășoară activitatea. Șansele de reușită nu sunt niciodată 100%, dar merită.

Așadar, după peste patru ani de susținere a antrepre­noriatului social, știu că o schimbare mică în modelul de business al unei afaceri poate genera un lanț de impact care să schimbe viețile a sute sau chiar mii de oameni. Iar celor care se pregătesc să facă primii pași pe acest drum le spun doar atât: să nu încetați niciodată să credeți în puterea lui #SePoate!

Mona Nicolici este Managerul Departamentului Sustenabilitate al OMV Petrom România. Din 2007, coordonează proiectele de responsabilitate socială ale OMV Petrom, și platforma Țara lui Andrei, principala platformă de implicare în comunitate. A gestionat, din 2007 până în prezent, alocarea a peste 49 milioane euro din partea OMV Petrom pentru dezvoltarea comunităților din România. Și-a început cariera în televiziune și, timp de 11 ani, a fost redactor, producător, realizator și prezentator al celor mai importante jurnale de știri din România.