Ce a mai ramas din Leasing

<p> <strong>Acum, cand segmentele financiare sunt marcate de scaderi sau de stagnari, leasingul nu mai este o optiune pentru multe companii, care si-au regandit strategiile. Un domeniu cu mult potential a ajuns sa traga din greu pentru revenire.</strong></p> <p>  </p> <p> Un miliard de euro pe an. Atat a pierdut in medie piata de leasing, care, acum patru ani, se ridica la aproape 5 miliarde de euro, iar anul trecut ajunsese la 1,1 miliarde de euro, potrivit datelor de la Asociatia Societatilor Financiare – ALB Romania, care reprezinta 91% din piata de leasing financiar. Piata a scazut anul trecut cu 14% fata de nivelul din 2009, cand a fost de 1,3 miliarde de euro. In 2009, scaderea a fost dramatica, de 73%.</p> <p>  </p> <p> Ca urmare a ceea ce se intampla pe segmentul automobilelor, leasingul auto, care detine cea mai mare pondere in totalul finantarilor, a coborat in 2010 cu 12%. In schimb, segmentul leasingului operational – spune Bogdan Apahidean, director general la LeasePlan Romania – a inregistrat crestere in toti acesti ani (crestere de 25% in 2009 fata de 2008, respectiv de 15% in 2010 fata de 2009), atat datorita faptului ca se afla intr-o faza de inceput, cat si datorita avantajelor specifice: reducere de costuri, eliminarea eforturilor administrative legate de gestionarea parcului auto. Leasingul a fost unul din domeniile cele mai afectate de evolutiile economice din ultimii ani, scaderea pietei fata de anul de varf 2007 fiind printre cele mai abrupte. “Cauza acestei evolutii a fost ca industriile care reprezinta pietele clasice de desfacere pentru leasing – automotive, transport, constructii – au fost la randul lor puternic afectate”, afirma Antoaneta Curteanu, CEO la UniCredit Leasing Corporation si presedinte al ALB.</p> <p>  </p> <p> Impactul negativ datorat scaderii vanzarilor a fost amplificat si de cresterea finantarilor neperformante, provizioanele fiind inca o problema importanta pentru firmele de leasing. “Scaderea puterii de cumparare, lipsa unor proiecte investitionale de anvergura, cresterea TVA, precum si avatarurile legislative legate de taxa de poluare, OUG 50/2010, modificarile fiscale, recuperarea bunurilor finantate de la clientii rau platnici au fost tot atatia factori care au avut un impact negativ asupra pietei de leasing pe timp de criza”, a sumarizat Bogdan Speteanu, CEO la BCR Leasing, problemele leasingului. Din perspectiva companiilor de leasing, businessul s-a schimbat insa nu neaparat in sens negativ. Cu lectia invatata, au adoptat in 2010 strategii de iesire din criza in care se regasesc mai multe locuri comune: prudenta si selectivitatea in acordarea finantarilor, extinderea canalelor de distributie, in special in cazul subsidiarelor bancare, mai buna valorizare a clientilor proprii, derularea de promotii in parteneriat cu dealerii si echilibrarea portofoliului in sensul cresterii ponderii finantarilor catre sectoare de productie (echipamente) versus consum (autoturisme personale).</p> <p>  </p> <p> <strong>AGONIA EXTAZULUI</strong></p> <p> Leasingul a cunoscut momente de varf in perioada de boom, dar a si cazut extrem de mult odata cu intrarea Romaniei in criza. Inca din 2009, societatile de leasing s-au concentrat pe trei directii: adaptarea la contextul economic volatil, o capacitate mai buna de recuperare si vanzare a bunurilor recuperate si o mai buna capacitate de reesalonare a finantarilor pentru clientii cu probleme de plata.Pentru revenirea pietei, sunt necesare masuri de stimulare a economiei: sprijinirea intreprinzatorilor din domeniul productiei, deblocarea sau initierea unor proiecte de dezvoltare a infrastructurii, stimularea intreprinzatorilor din agricultura, turism, precum si plata datoriilor catre/de catre stat. Apoi, sunt necesare masuri si clarificari legislative care sa sprijine dezvoltarea leasingului. Bogdan Speteanu spune ca ideal ar fi sa existe un dialog real intre autoritati si reprezentantii firmelor de leasing.</p> <p>  </p> <p> <strong>LA AUTO INAPOI</strong></p> <p> Cea mai mare scadere a fost cea de pe segmentul masinilor, care erau in momentul de varf cele mai tranzactionate produse ale ofertelor de leasing. Desi piata auto a cunoscut o contract ie semnificativa , leasingul auto a reprezentat circa 63% din contractele nou incheiate, in timp ce echipamentele au adunat 21%, iar imobiliarul circa 16%. Din cauza dimensiunii reduse a cererii, ponderea masinilor in total piata s-a diminuat in raport cu anii de boom economic (63% in 2010 fata de 70% in 2008). Primele luni ale anului au aratat semne de revenire a pietei de leasing in zona automobilelor, potrivit lui Kurt Leitner, CEO al grupului Porsche Finance Group Romania, ceea ce duce la o mai multa stabilitate alaturi de o tendinta pozitiva. “Ca volum, leasingul financiar este in continuare produsul de top in portofoliul nostru, reprezentand in prezent 80% din total, comparativ cu 87% pondere la sfarsitul lui martie 2010. Scaderea de 7% a fost cauzata de cresterea celorlalte produse ale noastre, leasingul operational ajungand la o cota de 7%, iar creditul auto la 13%”, a mai spus Kurt Leitner.</p> <p>  </p> <p> Cifrele pentru primul trimestru din 2011 sunt pozitive. Valoarea bunurilor finantate de Porsche Finance Group Romania prin noi contracte a fost de aproximativ 23,7 milioane euro, cu aproximativ 43% mai mare comparativ cu 2010. Antoaneta Curteanu estimeaza ca ponderea segmentului auto va scadea la 60%, fata de aproximativ doua treimi in 2010, si din cauza cresterii taxei auto care a intrat in vigoare la inceputul lui 2011. “Restul finantarilor vor fi directionate in zona de echipamente si in zona leasingului imobiliar. Preconizam o crestere in sectoarele industriale diversificate, sectorul medical privat si, nu in ultimul rand, in agricultura”, a spus Curteanu. Leasingul poate reprezenta o solutie eficienta de finantare a unor investitii productive si aceasta caracteristica, folosita creativ, poate fi o sursa de crestere. UniCredit Leasing a reusit in 2011 sa ofere primele finantari pentru proiecte din zona de productie de energie eoliana. In privinta echipamentelor, in ultimii trei ani, ponderile finantarilor se mentin in limite apropiate (22,6% in 2008, 19% in 2009 si 21% in 2010) in totalul finantarilor pe piata de leasing, insa valoarea finantarilor s-a situat in 2010 la cel mai scazut nivel din ultimii cinci ani, reflectand dimensiunile reduse ale investitiilor din industrie. La nivelul intregii piete, potrivit lui Bogdan Speteanu, valoarea echipamentelor finantate in 2010 a fost de 238 milioane euro, fata de 256 milioane in 2009 si 1,08 miliarde de euro inainte de recesiune. In privinta leasingului imobiliar, cel mai tranzactionat produs la nivelul pietei a continuat sa fie “sale & lease back”, debuseu de continuare a afacerilor pentru intreprinzatorii care pot valorifica astfel imobilele sau terenurile aflate in proprietate. Dimensiunea pietei este insa mica, 171 milioane euro in 2010.</p> <p>  </p> <p> <strong>SPERANTE DE VIITOR</strong></p> <p> Pentru 2011, este prognozata o crestere de aproximativ 10 – 15% a pietei de leasing, sustinuta de o crestere economica de pana la 2,5%. Se asteapta si cresterea lichiditatii, marcata prin intensificarea actiunilor unor jucatori care in ultimii ani au fost mai putin prezenti. Pe segmentul leasingului operational, Bogdan Apahidean se asteapta ca ponderea acestuia sa creasca pana la 30-40% din piata de leasing, iar pentru acest an el estimeaza o crestere de 20% pentru operational. Cresterea economica va da in mod clar semnalul revenirii pietei.</p>