Ce au facut romanii cu banii din scaderea TVA-ului?

Romanii au cumparat tot alimente cu cea mai mare parte a banilor rezultati din reducerea TVA la alimente, restul sumelor fiind directionate catre produse nealimentare, alte cheltuieli sau economisire.

Din suma totala pe care romanii ar fi putut sa o economiseasca in urma unor preturi mai mici, 76% a fost reintrodusa in circuitul cumparaturilor de larg consum, arata studiul Panel de Gospodarii al GfK Romania.

Mai exact, mai mult de jumatate din aceasta suma a fost directionata catre produsele alimentare și bauturile non alcoolice, 17 procente au mers catre zona produselor nealimentare (produse de ingrijire personala și de ingrijire a casei. Restul sumei a ramas in buzunarul romanilor, fie pentru alte cheltuieli, fie pentru economisire.

Comportamentul de cumparare a suferit modificari fata de momentul prim al impactului scaderii preturilor. La inceput, deși tot aproximativ 70% reveneau in FMCG, proportia dintre produsele alimentare și cele nealimentare a fost aproximativ egala (iunie – iulie 2015).

gfktvaStudiul GfK remarca, in special pentru produsele de ingrijirea personala, tendinta de a cumpara produse dintr-un segment de pret superior. Intre timp, acest fenomen s-a diminuat, banii revenind in cea mai mare parte catre bunurile alimentare.

Studiul are la baza date din Panelul de Gospodarii GfK Romania, fiind analizate 3.000 gospodarii, reprezentative la nivel national.