Ce greseli trebuie sa evite antreprenorii

<p> Cum se poate adapta cineva la un mediu imprevizibil, lipsit de etica si fara initiative locale de incurajare si educare a spiritului antreprenorial? Fara a avea pretentia ca are toate solutiile, Bucharest School of Management din cadrul ASE isi propune sa ajute antreprenorii prin lansarea proiectului "Antreprenor pentru Viitor – Program de Dezvoltare a Competentelor Antreprenoriale", destinat sprijinirii antreprenorilor romani afectati de recesiunea economica si de scaderea afacerilor.</p> <p>  </p> <p> Prin intermediul proiectului, va fi oferit acces la servicii integrate de sprijin in afaceri, inclusiv formare manageriala pentru un numar de 200 de intreprinzatori aflati in dificultate economica. In plus, proiectul faciliteaza accesul la finantare semnificativa pentru 20 de intreprinzatori din cei 200 inclusi in program, prin implementarea de scheme pilot de finantare, precum si asistenta in derularea proiectelor.</p> <p>  </p> <p> Pentru a derula corespunzator acest proiect, BSM a incercat sa afle care sunt caracteristicile definitorii ale mediului antreprenorial romanesc. In acest sens, a fost derulat un studiu la nivel national, in doua etape (cantitativa si calitativa), pe un esantion de 500 de antreprenori, cu firme avand intre 2 si 9 angajati si o cifra de afaceri de pana un milion de euro, care activeaza fie in domeniul serviciilor profesionale, fie in productie, constructii sau comert.</p> <p>  </p> <p> Cum este mai bine sa inveti din greselile altuia decat pe propria piele, una dintre cele mai interesante parti ale acestui studiu este cea cu referire la perceptiile despre esec in afaceri. Astfel, la nivel contextual, printre cele mai frecvente cauze este mentionata in primul rand conjunctura actuala a pietei, descrisa in termeni precum "A venit criza", "A cazut piata". Toate acestea se transpun in scaderea cererii si interesului pentru produs sau serviciu, dar si prin neseriozitatea colaboratorilor sau a potentialilor parteneri de afaceri ("Primeam cereri, dadeam detalii, dar apoi nu se mai concretizau, nu ma mai contactau", declara antreprenorii intervievati). Un alt factor de esec este considerat a fi asocierea cu rude si prieteni, fapt ce duce frecvent la neintelegeri. La nivel personal, cele mai frecvente mentionari ale esecului fac referire la deficientele in organizarea si planificarea afacerii – lipsa unei strategii de business bine definite si gestionarea deficitara a capitalului material si uman. Un alt factor de esec este si neglijarea actiunilor de promovare a afacerii.</p> <p>  </p> <p> Relatiile deficitare cu angajatii ("Unii au venit, au invatat si au plecat, cu altii m-am chinuit si nu am reusit") sunt o alta cauza a esecului garantat in business. Planificarea incorecta a bugetului ("Singurul regret pe care il am e ca am cheltuit peste masura"; "Stiam cam ce cheltuieli o sa am  cu societatea comerciala, insa au aparut si unele de care nici nu banuiam") si neconsiderarea unei marje financiare de siguranta sunt alti doi factori care nu fac decat sa duca o afacere la pierzanie.</p> <p>  </p> <p> Daca la toate acestea se adauga o lipsa de informare sau o cunoastere insuficienta a domeniului, atunci clar sansele de reusita sunt minime. Necunoasterea suficienta a pietei sau domeniului si lipsa de experienta duc la fixarea unor obiective nerealiste si la incapacitatea de a evalua obiectiv situatiile.</p> <p>  </p> <p> Partenerii BSM-ASE Bucuresti in acest proiect sunt Daedalus Consulting, Cognitrom (Cluj-Napoca), Clubul Întreprinzatorului Roman (Cluj-Napoca).<br /> <br /> <strong>5 CAUZE ALE ESECULUI IN AFACERI</strong><br /> 1. Conjunctura actuala a pietei<br /> 2. Neseriozitatea colaboratorilor sau a potentialilor parteneri de afaceri<br /> 3. Deficiente in organizarea si planificarea afacerii<br /> 4. Gestionarea deficitara a capitalului uman<br /> 5. Lipsa de informare si cunoasterea insuficienta a domeniului/pietei<br />  </p>