Management Opinii

Ce lectii sa inveti de la fostii manageri?

30 apr. 2015 3 min

Ce lectii sa inveti de la fostii manageri?

Reading Time: 3 minute

Stilul de management este, de multe ori, suma experientelor pe care CEO-ul le-a avut ca angajat. Managerii pe care i-a avut l-au inspirat, l-au motivat sau l-au determinat sa-si faca o strategie la polul extrem, mizand pe alte valori, obiective si atitudini fata de angajati.

De Corina Diaconu

Desigur orice incercare a angajatului de a-l determina pe manager sa-si schimbe atitudinea nepotrivita este sortita esecului atat timp cat CEO-ul nu vrea sa devina lider. Singurul lucru pe care angajatul il poate face este sa nu adopte aceleasi strategii blamate din postura de manager.

Din interviurile cu managerii am facut o sinteza a lectiilor invatate din postura lor de angajati:

  1. Fii prezent la birou si participa la toate evenimentele de cunoastere a echipei. La fostele job-uri sigur ai avut si manageri care veneau foarte rar la birou si atunci cand ajungeau mai mult incurcau treaba. Nu ai agreat o astfel de reactie, prin urmare ai mai mult de castigat daca esti un manager si, mai ales, un leader vizibil, comunicativ si mereu prezent la sedintele cu angajatii.
  2. Inlocuieste laudele cu participarea la faza de executie. Nu de putine ori ai auzit managerul laudandu-se clientilor cu munca pe care o face, insa rezultatele erau ale echipei din care faceai parte. Desigur, ai asistat si la situatii in care managerul nu cunostea toate datele problemei si pentru a nu crea o impresie mai putin placuta clientului se interesa ce trebuie sa spuna. Ca manager, incearca sa cunosti business-ul din interior, participand la fazele de executie pentru ca astfel vei fi si un bun om de vanzari pentru business-ul pe care il conduci.
  1. Fii calm chiar si in situatii de criza! Lucrul sub presiunea stresului instituit de management, precum si lipsa de respect nu sunt motivante si productive pentru angajati. Tonul ridicat catre angajati este cea mai ineficienta tehnica de comunicare din lume. Adopta mai degraba diviziunea muncii, managementul timpului, comunicarea pentru aflarea si rezolvarea problemelor.
  1. Intodeauna mai ai ceva de invatat. Managerul care le stie pe toate, usor infatuat fata de angajati a fost indelung contestat in cadrul echipelor din care ai facut parte. Mediul dinamic in care lucram spune insa ca cea mai buna atitudine a unui manager este sa fie deschis ascultarii si invatarii de la fiecare angajat, partener, client chiar daca sunt lectii „Asa Nu“. Mai mult decat atat, managerul poate motiva echipa prin punerea in valoare a ideilor generate in cadrul sedintelor/brainstorming-urilor si prin incurajarea angajatilor sa descopere lucruri despre ei si despre colegi.
  1. Fii corect si etic! Inlocuieste atitudinea „Cine va afla?“ cu „Ce impact va avea asupra business-ului lipsa de loialitate fata de angajati?‟

 Doua idei creative pe care merita sa le iei in considerare ca manager:

  •  Directorul unei companii din Seattle, americanul Dan Price a hotarat sa creasca salariul minim  pentru angajaţii sai de la 48 de mii de dolari la 70 de mii de dolari pe an, dupa ce a citit un articol despre fericirea umana. Conform unui studiu al Universitatii Princeton banii aduc fericirea intr-un singur caz, daca angajatul castiga aproximativ 75.000 de dolari/anual. Este nivelul salarial care odata atins, americanii nu-si mai fac probleme ca nu au suficienti bani pentru a-si satisface hobby-urile. Cercetarile realizate in America au aratat ca un venit mai mic de 75.000 de dolari nu cauzeaza suparare, dar oamenii sunt mult mai coplesiti de problemele pe care le au. Orice crestere salariala aduce satisfactie pe plan personal. Prin urmare, Dan Price a renuntat la salariul sau anual de un milion de dolari ca sa aiba acelasi venit ca angajatii sai. A fost motivat si de problemele financiare pe care le infruntau angajatii sai care nu isi mai puteau permite plata chiriei in Seattle.
    Orice gest al managerului care arata mobilizare si deschidere catre problemele angajatilor este un factor decisiv in motivarea si retentia acestora. Dovezile de egalitate manager-angajat sunt un plus in relatia profesionala si umana.
  • CEO-ul companiei americane de analiza a datelor SumAll isi motiveaza angajatii prin transparenta. In companie nu exista secrete. Angajatii sunt implicati in luarea deciziilor, alegerile sunt discutate si, atunci cand o investitie nu e profitabila, nu exista resentimente fata de management. Acestia sunt informati despre deciziile de angajare, salarii si investitii. Principiul este urmatorul: daca cineva este ezitant si nemultumit in companie ii va provoca si pe ceilalati sa fie la fel.

Corina Diaconu este Managing Director la firma de executive search ABC Human Capital.

Citeste si despre stiluri de management analizate in agentii de recrutare.

Foto: Dreamstime

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: