Tech

Ce scoate Microsoft la suprafata?

4 iul. 2012 4 min

Ce scoate Microsoft la suprafata?

Reading Time: 4 minute

<p> <strong>Privit ca un fel de dinozaur depasit de viteza schimbarilor in lumea tehnologiei, gigantul din Redmond arata, prin lansarea tabletei Surface, ca e departe de a depune armele. Ar putea fi chiar in stare sa schimbe regulile</strong>.</p> <p>  </p> <p> La mijlocul lunii iunie, in social media a facut furori fotografia in care era prezentata “istoria” tabletei, cu Bill Gates anuntand Tablet PC in 2002 in nepasarea generala, Steve Jobs anuntand iPad-ul in 2010 intr-un entuziasm general si Steve Ballmer prezentand tablet Microsoft Surface si fiind acuzat de unii ca ar fi copiat… Apple. Este exact genul de prejudecati cu care are de luptat Microsoft in lumea IT a zilelor noastre, in care oamenii par sa nu observe mare lucru din inovatiile companiei cu sediul in Redmond, dar forma unui buton de iPhone starneste dezbateri aprinse pe internet si in presa de specialitate.</p> <p>  </p> <p> Acum, prin lansarea tabletei Surface, Microsoft pare sa se avante decisiv in domeniul hardware, unde e prezenta in principal prin periferice (mouse, tastaturi) si, evident, prin consola Xbox (plus Kinect). Nu este un lucru natural pentru companie, specializata in software, dar aceasta trebuie sa faca ceva pentru a contracara succesul urias al iPad-ului, in conditiile in care Microsoft urmeaza sa lanseze noul sistem de operare Windows 8. Acesta este, de altfel, gandit special pentru noua realitate computerizata a zilelor noastre si a viitorului, bazata pe mobilitate si ecrane tactile. Prin Surface, Microsoft parca vrea sa arate ca producatorii de PC-uri si terminale mobile au pierdut vremea in ultimii doi ani incercand fara succes sa copieze iPad-ul. Sa recunoastem, segmentul tabletelor este dominat autoritar de Apple.</p> <p>  </p> <p> <strong>O SUPRAFATA CU TASTATURA</strong></p> <p> Ce pune, deci, Microsoft pe masa? O tableta proiectata si realizata in intregime in interiorul companiei, construita in jurul sistemului de operare. Windows 8 ruleaza numai bine pe tableta si, pe masura ce se va trece si pe computere la noul sistem de operare, utilizatorul va avea exact aceeasi experienta pe ambele dispozitive, lucru extreme de important. Surface are un port USB normal (ciuda, iPad!) si ecran 16:9 standard pentru HD. Tableta este realizata din magneziu printr-un procedeu numit VaporMg, rezultatul fiind o suprafata asemanatoare cu cea a unui ceas de lux. Surface vine din start cu un suport integrat, ideal pentru momentele cand vreti sa urmariti un film sau sa folositi una dintre camerele digitale HD (cea frontala sau cea posterioara) pentru a discuta cu cineva. Suportul face parte integranta din tableta, deci nu ocupa spatiu in plus.</p> <p>  </p> <p> Un alt atu al Surface este Touch Cover, care acopera ecranul, dar este si tastatura. Microsoft promite ca tastarea este mult mai rapida si mai eficienta decat cu tastatura de pe ecran. E disponibila in doua versiuni: cea standard, groasa de 3 mm, mai apropiata de touch, si una de 5 mm, care are taste aproape traditionale. Si tableta va fi disponibila in doua variante. Surface pentru Windows RT cantareste 676 de grame, are 9,3 mm grosime, ecran de 10,6 inch si memorie de 32, respectiv 64GB. Surface pentru Windows 8 Pro are 903 grame, 13,5 mm grosime, ecran tot de 10,6 inch si memorie de 64, respectiv 128 GB. Data exacta a lansarii a ramas insa in aer.</p> <p>  </p> <p> <strong>SE SCHIMBA JOCUL?</strong></p> <p> Lansarea Surface a semanat cu cele facute de Apple in era Steve Jobs. Doar ca au fost trei actori principali. Primul a fost Steve Ballmer, care a incercat sa indulceasca lovitura directa contra partenerilor hardware ai Microsoft. Dar tableta nou lansata e ca un exemplu despre ce ar fi trebuit sa faca deja acestia pentru a nu lasa Apple sa ocupe autoritar piata. Al doilea a fost Steven Sinofsky, presedintele diviziei Windows la Microsoft, care a demonstrate principalele functii ale Surface, nu fara un deja celebru moment in care tableta a “intepenit”, fiind inlocuita rapid cu alta. Iar triumviratul a fost incheiat de Panos Panay, director general pentru produsele legate de Surface, care s-a concentrat pe partea tehnica si de componente.</p> <p>  </p> <p> Dincolo de partea de show, Surface ar putea fi pentru Microsoft dar si pentru utilizatorii de computere un important precursor al viitorului in domeniu. In acest moment, piata PC-urilor si laptopurilor e foarte competitiva, mai toti marii producatori ca HP si Dell bazandu-se pe productia ieftina din Asia si pe inovatiile realizate de producatori din Taiwan, dar e si in stagnare, in timp ce smartphone-urile si tabletele se vand ca painea calda. Gigantul din Redmond avea nevoie de un concurent serios pentru iPad, asa ca nu a gasit alta solutie decat sa faca unul chiar el.</p> <p>  </p> <p> O parte a comentatorilor de profil remarca deja faptul ca Surface pare a fi peste ceilalti jucatori in domeniu si are sanse sa concureze cu dispozitivul mult laudat al celor de la Apple. Sigur, sunt si cei care amintesc de esecul rasunator al lui Zune in lupta cu iPod si prefigureaza o soarta similara pentru Surface. Nu va fi un “iPad killer”, dar reprezinta pariul Microsoft pentru viitorul computingului mobil si un semnal clar catre parteneri ca nu vrea sa lase Apple sa domine acest viitor. Culmea este ca, pentru acest lucru, a preluat modelul Apple de a combina crearea de software cu productia de hardware. Nu a fost usor pentru companie sa renunte la modelul sau traditional de a furniza software partenerilor producatori de PC-uri, care se ocupau de partea de hardware.</p> <p>  </p> <p> Practic, prin Surface, Microsoft va concura direct cu acesti parteneri. Dar ruptura nu e brutala. Microsoft nu se va ocupa direct de productia tabletelor si inca nu se stie ce companie va face acest lucru. Samsung Electronics a realizat productia suprafetelor tactile Surface 2.0, un fel de precursoare de mari dimensiuni ale noii tablete, dar asta nu inseamna ca, automat, se va ocupa si acum de acest lucru. Iar Surface ar urma sa fie comercializata exclusiv prin canalele de vanzare operate direct de Microsoft, ceea ce inseamna ca partenerii hardware ai companiei nu sunt atacati direct, ci doar treziti la realitate: daca nu faceti ceva in domeniu, va paste o mare problema.</p>

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: