Chris Brogan: 96% din ceea ce creez ofer gratuit

Pe Chris Brogan l-am abordat la prima ora a diminetii celei de-a doua zile de la LeWeb. L-am ochit in mijlocul salii de receptie – parea usor dezorientat – si mi-a spus mai târziu ca tocmai ii pierdusera bagajele la aeroport. Inca de la primele fraze m-au uimit deschiderea si amabilitatea lui: “Nu doar ca vreau, chiar mi-ar placea sa-ti acord un interviu!

N-am fost niciodata in România. Cum e acolo?”. Chris Brogan este unul dintre cei mai cunoscuti specialisti si strategi in social media. Bloggeri din intreaga lume, cunoscuti sau aspirant la glorie, citesc zilnic www.chrisbrogan.com, blog aflat pe locul 4 in lista AdAgePower150. Este coautorul bestseller-ului international “Trust Agents” si presedinte al New Marketing Labs. In 10 decembrie 2009 a fost guest speaker al LeWeb, cel mai mare eveniment european dedicate Internetului. Si, pentru 15 minute, a fost protagonistul interviului exclusiv de mai jos.

 

Care sunt modalitatile prin care o companie se poate folosi in cel mai bun mod de new media?

Una dintre oportunitati este aceea de a asculta ce spun clientii (actuali sau potentiali) si concurentii tai. Daca te uiti pe Google si cauti fraza “Grow Bigger Ears” o sa ajungi la un post de blog in care scriu exact despre asta. Exista metode specifice care te ajuta sa asculti mai bine ce zic oamenii. De exemplu, Fritz Henderson, fost CEO al General Motors, spune: “stiu ce spun oamenii atunci când facem studii de piata si research. Dar ce zic despre noi atunci când nu ii intrebam? Ce zic despre masinile noastre, despre Chevrolet sau despre Buick?”. El stia ca a asculta este mult mai important decât orice ar fi putut spune intr-o reclama. Pentru ca, din momentul in care asculti, incepi sa raspunzi si sa interactionezi.

 

Cine ar trebui sa scrie pe blogul unei companii?

Bloggerul trebuie sa fie acea persoana care este cea mai pasionata de ceea ce face compania, care poate mentine relatii bune si care poate transmite intr-un mod convingator filosofia brandului. Trebuie sa fie acela care poate spune povestea intr-un mod autentic, real. Blogurile sunt noua forma de relatii publice, noua forma de comunicare de business. Nu trebuie sa fie CEO-ul, de fapt chiar nu e indicat sa fie acesta, ci acea persoana pe care o simti ca este foarte pasionata. In multe companii am lucrat cu departamentul customer service – nu cei din front desk, ci imediat din nivelul urmator – si am observat ca sunt mult mai pasionati de brand decât cei din biroul de marketing. Poate si pentru ca ei sunt direct motivate de nevoia de a oferi valoare adaugata imediata, prin contactul cu clientii.

 

Este necesar contul de Twitter? Daca da, cine ar trebui sa il tina intr-o firma?

Cred ca e cam la fel ca si cu blogul. Prefer modelul multiple user. La Disney, CEO-ul tocmai si-a deschis contul ieri. Imi place ideea ca in companii se permite mai multor persoane sa scrie. La Zappos, de exemplu, au sute de utilizatori! E o cererere impusa de angajator. Explicatia este ca poti oricând pierde un angajat si, in plus, nu vrei sa te ascunzi in spatele unui logo. Sigur, exista si branduri, cum sunt Starbucks sau Jet Blue Airways in SUA, care vor ca brandul sa fie cel care vorbeste. Deci poti folosi ambele modele, eu personal tind sa prefer contactul uman, real.

 

Cum poate un business sa foloseasca social media pentru generarea de lead-uri si cresterea vanzarilor?

Sunt o multime de programe de generare de lead-uri, in special in b2b. Poti crea clipuri video care iti spun povestea intr-un fel nou si apoi, in loc sa vinzi direct, inviti la vizualizare si interactionezi. Foarte mult din ceea ce poti face in social media prin crearea de continut (blogging, podcasting, video) reprezinta instrumente de vânzari. De fapt, continutul este acela care conduce catre urmatoarea actiune – un demo, de exemplu. Toate acestea sunt metode “inbound marketing” (marketingul care se concentreaza pe facilitarea gasirii companiei/produsului de catre clienti – n.r.). Logica din spate e simpla: “Pot crea lucruri care sa iti fie utile?”, ceea ce ulterior creeaza o oportunitate de business, o vânzare. Primesti prima bucata ca pe o experienta din care inveti ceva, dupa care apare momentul doi, in care iti doresti mai mult si cumperi.

 

Acesta pare sa fie modelul folosit de Internet marketing gurus. Dau o bucata de continut si restul urmeaza la vanzare.

Am o parere foarte clara despremodelul multilevel marketing.Diferenta intre ce am zis maidevreme si asta este aceea cagratuitatea trebuie sa fie o valoareconsistenta, de sine statatoare. Poatesa fie informatie despre cum sa itiimbunatatesti site-ul sau despreblogging, iar acest tip de info il potipur si simplu folosi deja, fara sa fienevoie sa imi contractezi serviciile. Euofer gratuit 96% din continutul pe careil creez. Banii imi vin din restul de 4%,atunci când o companie se intreaba“OK, dar cum customizez asta inafacerea mea, in industria mea, curestrictiile cunoscute?”. si cred ca asamerge peste tot. Nu sa daio bucatica mica, ci ceva consistent,de sine statator, care sa ii faca isidoreasca o solutie customizata.

 

Poti aplica aceleasi principii la nivel individual? Poti oferi servicii customizate atat catre companii, cat si catre indivizi?

Absolut! Un exemplu este un hotel foarte foarte mic din New York despre care am povestit mult pe blog – The Roger Smith Hotel. Am dat un tweet odata: “Unde stati când vreti sa va cazati in New York?”. Toata lumea mia zis sa merg la Roger Smith, ca cei de acolo se poarta extrem de bine cu bloggerii. M-am dus si era de fapt un singur tip. E un hotel extrem de mic dar plin, si in vecinatate sunt Four Seasons si Marriott. Iar hotelului astuia ii merge extraordinar de câtiva ani, iar tot ce fac ca sa se promoveze este Facebook si Twitter. Au succes doar pentru ca sunt acolo si isi invita prietenii. Acum cred ca sunt doi oameni pentru tot hotelul, care fac tot businessul. Nu stiu cât câstiga, dar e mult mai mult decat salariul tau si al meu in fiecare luna.