Opinii

Cinci modalitati prin care Acordul de la Paris poate face o diferenta in business

4 ian. 2016 4 min

Cinci modalitati prin care Acordul de la Paris poate face o diferenta in business

Reading Time: 4 minute

Paul Polman_CEO Unilever_1COP21 ar putea determina capacitatea noastra de a mentine incalzirea globala sub 2 grade si de a evita efectele sale catastrofale. Dar este, de asemenea, un factor determinant al cresterii economice si dezvoltarii pe viitor.

De Paul Polman 

Daca nu actionam, schimbarile climatice ar putea avea un impact devastator asupra dezvoltarii globale si ar putea estompa avantajele pe care le-a marcat dezvoltarea din secolul trecut. Costurile sunt din ce in ce mai evidente – unele studii estimeaza ca in lume s-au cheltuit 2,7 de trilioane de dolari  in urma dezastrelor naturale, mai mult ca niciodata.

Totodata, nu putem ignora costurile umane. Oamenii cei mai saraci din lume – care sunt cel putin responsabili de schimbarile climatice – au de pierdut cel mai mult. Schimbarile climatice provocate brusc ar condamna milioane de oameni la o viata in saracie si ne impiedica sa atingem obiectivul pentru Dezvoltare Sustenabila care presupune eliminarea saraciei extreme pana in 2030. Nu putem accepta acest rezultat.

Dincolo de imperativul de a evita aceste efecte dezastruoase, exista de fapt o oportunitate economica puternica in abordarea schimbarilor climatice. Asa cum arata cercetarile Comisiei Mondiale pentru Economie si Clima, investitiile in reducerea emisiilor de carbon ar aduce mai multe beneficii economice, inclusiv de crestere, locuri de munca si capacitatea de adaptare pe termen lung.

Unilever incepe deja sa vada rezultatele obiectivului ambitios de  a creste business-ul fara efecte negative asupra mediului. Pe langa economiile substantiale rezultate din eco-eficienta fabricilor noastre,  vedem, de asemenea, ca marcile noastre care au integrat principiile de sustenabilitate au cel mai mare succes in randul consumatorilor.

Propunerile de business si directiile economice care stau la baza acordului puternic stabilit la Paris sunt clare. Un parteneriat puternic nascut in cadrul conferintei despre clima de la Paris incurajeaza afacerile si investitorii sa contribuie la construirea unei economii globale axate pe emisii de carbon reduse, mai rezistente, care urmareste cinci directii importante:

Stimularea inovatei si a investitiilor in domeniul energiei regenerabile

Tinand cont de faptul ca 40% din energia electrica la nivel mondial inca provine din carbune, avem in fata o oportunitate reala de a redefini modul in care punem in valoare afacerile noastre si economiile in urmatorii ani. Energia regenerabila ar putea reduce emisiile de carbon si, totodata, crea locuri de munca si imbunatati sanatatea publica. Industria solara a Satelor Unite ale Americii creeaza locuri de munca de douazeci de ori mai repede decat economia per ansamblu.

Chiar si fara alte inovatii, Agentia Internationala pentru Energie estimeaza ca investitiile in masuri de eficienta energetica, care sunt deja disponibile, ar spori productia economica la 18 trilioane de dolari pana in 2035.

Protejarea resurselor padurilor

Padurile sunt adesea subevaluate, chiar daca acestea furnizeaza ecosistemele esentiale pentru securitatea alimentara si a biodiversitatii, ofera mijloace de existenta pentru 1.6 miliarde de oameni si joaca un rol fundamental in combaterea schimbarilor climatice. Acestea au potentialul de a absorbi si stoca aproximativ 10% din emisiile globale de carbon proiectate pentru prima jumatate a acestui secol, cu conditia de a le proteja si a opri emisiile suplimentare aparute in urma defrisarilor.

Conferinta de la Paris a reprezentat o oportunitate de a lua acest angajament de a actiona impreuna pentru a urmari oportunitati de castig triplu: reducerea emisiilor prin protejarea padurilor, cresterea productivitatii agricole si a securitatii alimentare, imbunatatirea mijloacelor de subzistenta din mediul rural.

O ruta promitatoare pentru viitor este reprezentata de potentialul parteneriatelor de interes local pentru protejarea padurilor si productie agricola – asa-numitul raport dintre a produce si a proteja pentru a beneficia de resurse numai din zone in care sunt zero defrisari.

Cultivarea si folosirea mai multor produse alimentare pe hectar

Una dintre cele mai importante motivatii legate de Sustainable Living Goals este angajamentul de a pune capat foametei, de a imbunatati nutritia si de a promova agricultura sustenabila pana in 2030. Schimbarile climatice reprezinta o amenintare majora pentru realizarea acestui obiectiv, reducand cantitatea recoltelor, ridicand preturile si marind starea de nesiguranta alimentara.

Este nevoie sa crestem cantitatea de alimente pe care o producem pe hectar, sa reducem cantitatea de deseuri alimentare – din activitatea noastra profesionala si din farfurii, sa revalorificam 25% din terenurile agricole din lume care sunt grav afectate, si sa gasim solutii sustenabile pentru a hrani aproximativ 10 miliarde de oameni pana in 2050.

Fiind constienti de marele potential de a face agricultura mai eficient si intr-un mod sustenabil, liderii din zona de business, precum Strive Masiyiwa de la Econet Wireless, ii ajuta pe oameni sa vada acest context ca o oportunitate economica, nu doar ca pe un imperativ moral.

Promovarea dezvoltarii bazate pe emisii reduse de carbon in orasele din intreaga lume

Una dintre cele mai izbitoare tendinte ale prezentului a fost urbanizarea rapida – aproximativ jumatate din populatia lumii traieste in orase si se astepta sa se ajunga la 70% sau 10 miliarde de oameni, in termen de 30-40 de ani.

Numai in urmatorii 15 ani, aproximativ 90 de trilioane de dolari vor fi alocate proiectelor de urbanizare. Acest lucru ne ofera o oportunitate de business extraordinara pentru a construi orase cu emisii de carbon scazute, mai rezistente, care pot genera o crestere economica mai puternica si imbunatati calitatea vietii noastre. Aceasta inseamna dezvoltarea transportului public, transport fara motor, cu emisii reduse, si punerea in aplicare a energiei regenerabile si gestionarea eficienta a deseurilor.

Realizarea unor investitii pe termen lung in economia bazata pe emisii scazute de carbon

Multe companii sunt deja suporteri vocali ai unei puternice initiative guvernamentale care actioneaza asupra schimbarilor climatice. Prin coalitii pecum We Mean Business si B Team, am cerut in mod public sa existe zero emisii pana in 2050, fiind singurul mod prin care putem limita incalzirea globala la 2 grade.

Businessurile si guvernele trebuie sa colaboreze si sa isi asume un angajament comun daca vrem sa abordam in mod eficient si rapid schimbarile climatice. Obiectivele ambitioase si pe termen lung  prezentate la Paris ne permit sa mobilizam toate resursele necesare – atat economice, cat si umane – pentru o tranzitie catre o economie bazata pe emisii de carbon scazute.

Tine de responsabilitatea noastra ca business-uri sa oferim solutii si tehnologii pentru a beneficia de emisii de carbon scazute, de o crestere sustenabila si bazata pe incluziune. Nu exista nicio scuza pentru a nu actiona in aceasta directie. Trebuie sa valorificam oportunitatile oferite de economia bazata pe emisii de carbon scazute si sa crestem odata cu o economie verde, de care sa putem beneficia cu totii.

 

Paul Polman este CEO Unilever si gazda a World Business Council for Sustainable Development. Puteti urmari postarile lui Paul Polman pe Twitter @PaulPolman.

Unilever a fost desemnat lider in urma rezultatelor din 2015 prezentate Dow Jones Sustainability Index (DJSI).

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: