Cine conduce cursa masinilor fara sofer?

Masina electrica este deja un business global care creste de la an la an, noua tinta a industriei fiind introducerea cat mai rapida in trafic a vehiculelor complet autonome. Iar acum masina fara sofer a devenit o prioritate de stat in China, un nou front, cu miza pe transportul viitorului.

Dupa ani de teste, in laboratoare sau zone desertice, vehiculele  fara sofer au facut deja primii pasi in trafic, o intreaga industrie pregatindu-se de un nou razboi al competitiei intre producatori si continente. Daca la inceput parea o noua afacere pe ruta Silicon Valley – Japonia, iata ca dragonul (auto) chinez isi pregateste o intrare spectaculoasa in scena, propulsand mai multe modele de masini autonome. |n joc a intrat rapid si Coreea de Sud, lucru care ii face pe unii analisti de piata sa vorbeasca de o invazie a masinilor-robot nu mai devreme de 2020, cu un ecosistem tehnologic (hardware si software) care va determina o schimbare de paradigma la nivelul intregii piete auto, de la producatori la clienti si cadru legislativ.

Chiar daca majoritatea discutiilor in domeniu si imaginea generala despre masinile fara sofer sunt legate de modelele promovate de Google si Tesla, ceea ce se intampla sub atenta supraveghere a Beijingului este cel putin la fel de incitant. Sunt trei mari jucatori, pe piata chineza, in momentul de fata (Changan, Baidu – BMW si Geely – Volvo), la care se adauga proiectele independente din universitati sau companii de tehnologie. Changan, gigant auto detinut de statul chinez, a prezentat oficial doua modele de masina autonoma. |n testul public, cele doua vehicule au parcurs o distanta de 2.000 km, prin China, de la headquarter-ul companiei din Chongqing pana in capitala tarii. Pentru a acoperi aceasta distanta, masinile au avut nevoie de sase zile, descurcandu-se pe baza arsenalului tehnic din dotare, de la camera de filmat, senzori, radar, identificare a semnelor de trafic, dar si recunoastere vocala. Baidu, un fel de rival al Google, nu putea sa rateze si acest duel de la distanta cu “inamicul” american, asa ca a realizat un parteneriat cu BMW pentru dezvoltarea unui vehicul autonom. Care a si fost lansat in traficul din Beijing, descurcandu-se fara probleme pe o distanta de 30 km. Cu brandul Volvo in portofoliu, cei de la Geely se pot lauda deja cu 100 de masini fara sofer, echipa de dezvoltare chinezo-suedeza testand modelele si pe piata din Suedia si Marea Britanie.

Cu toate aceste masive investitii chineze, rolul de lideri in domeniu pare detinut in continuare de partea americana. “Inima si centrul inovatiei se afla in Silicon Valley, fara indoiala. De aici va intra in trafic masina complet autonoma”, spune prof. Ferdinand Dudenhoeffer, expert in domeniu, citat de BBC. {i totusi, in China pare sa fie o atitudine publica mai favorabila masinilor fara sofer decat in orice alta parte de pe glob. Iar faptul ca guvernul de la Beijing sprijina cercetarea pe aceasta zona a pietei auto ar putea fi un factor decisiv in competitia global. Unul din motivele pentru care oficialitatile chineze se implica in dezvoltarea pietei auto

“alternative” este si cel legat de poluare, o problema grava in acest stat, producatorii chinezi fiind stimulati sa lanseze si tot mai multe modele de masini electrice. Dupa o colaborare cu Renault, si cei de la Samsung au decis sa extinda acest business si in zona masinilor fara sofer. Noua divizie se va concentra pentru inceput pe partea de componente auto (senzori, comunicatii, cloud computing).

Control si siguranta

Cu toata aceasta efervescenta tehnologico-industriala, expertii in domeniu atrag atentia asupra unor aspecte de maxima importanta in ceea ce priveste siguranta in trafic, dar si asistenta tehnica in cazul masinilor semi-autonome. Prototipul Google a fost implicat pana in prezent in noua accidente de trafic, de la lansarea in teste publice. Inginerii de la Google spun insa ca de fiecare data a fost vorba de erori umane in trafic si nu de probleme in sistemul tehnologic autonom. Cel mai recent incident s-a petrecut in februarie, cand masina Google s-a lovit de un autobuz, in California, langa sediul central al companiei americane, fara sa se inregistreze victime. Masina Google circula cu o viteza de 3 km/h, iar autobuzul cu 24 km/h, in prototipul din Mountain View aflandu-se si un pilot de teste.

In discutiile si proiectele inginerilor auto sunt vizate tehnologii care permit schimbul de informatii intre vehicule si cu infrastructura drumurilor, care actioneaza pentru corectarea unei situatii atunci cand este cazul si ofera feedback soferilor pentru a ajuta la evitarea situatiilor periculoase. {i asta pentru ca un vehicul inteligent care primeste informatii din mediul in care se afla va fi capabil sa reactioneze la schimbarile rapide ale situatiei din trafic, ca si cum ar avea reflexe. “Reflexele” electronice sunt mai rapide decat actiunile umane si permit vehiculelor sa se deplaseze mai aproape unele de altele pe sosea, imbunatatind fluxul circulatiei fara a face compromisuri legate de siguranta.

Cand un automobil actioneaza pentru corectarea unei situatii din teren, soferul poate primi un feedback, cum ar fi schimbarea presiunii din pedala de acceleratie sau o vibratie in volan. Soferul poate primi, de asemenea, atentionari auditive si vizuale. La o masina complet autonoma, toate aceste aspecte trebuie complet depasite, rezolvate, vehiculul-robot fiind capabil sa se autoghideze si sa scape de coliziuni sau rasturnari. Aspecte care ii fac pe analistii pietei auto sa vorbeasca de o plaja in timp intre 5 si 10 ani pana cand masinile fara sofer sa devina o prezenta zilnica in traficul urban, impartind aceleasi locuri de demarcatie in preajma semaforului sau a trecerii de pietoni cu masinile “clasice”.

Proiectul M City

Pana de curand, desertul american era spatiul traditional de teste (si) pentru masinile complet autonome, inclusiv in cadrul unor raliuri la care participau numeroase modele proiectate si dezvoltate de companii auto, universitati sau chiar proiecte independente, de tipul startup. Totul se desfasura sub umbrela

DARPA (Agentia de Cercetare in Domeniul Apararii de la Pentagon). Universitatea Michigan a avut initiativa construirii unui “oras artificial” dedicat testarii masinilor autonome, proiectul M City intinzandu-se pe o suprafata de 13 hectare. Asa ca au gandit totul pentru a reproduce haosul urban modern, cu blocaje de trafic, pietoni imprevizibili etc. Terenul a fost preluat de la gigantul farmaceutic Pfizer, iar Ford a adus aici primul model de masina fara sofer. “Nu este o pista de incercare, este un mediu de testare pentru vehiculele automatizate ale viitorului”, a declarat Peter Sweatman, directorul proiectului, citat de AFP. Investitia initiala in M City a fost de 10 milioane de dolari si dispune de 40 de fatade de cladire, sens giratoriu, tunel, intersectii, un pod, dar si un robot pieton proiectat sa testeze capacitatea masinilor de a evita accidentele.

masini fara soferProvocari la volan

Industria masinilor fara sofer este inca la stadiul de prototip si experimente, dar nu lipsesc accidentele de circulatie si nici planurile de dezvoltare pe termen lung, cu nuante SF.

Prototipul Google

Google a prezentat oficial primele sale modele de masini fara sofer (prototipuri) in mai 2014: fara volan, pedala de acceleratie sau de frana, bazandu-se pe senzori si software. Pana la acea data se stia ca Google testeaza de mai multa vreme pe drumurile din SUA masini autonome, inclusiv versiuni modificate de Prius si Lexus, echipate cu camere, senzori radar si laser.

Tesla mortala

|n februarie, o masina Google fara sofer a lovit un autobuz, in California, accident care este considerat primul in noua industrie. Din pacate insa, masina semiautonoma a celor de Tesla a provocat un accident cu victime, in luna mai. Pilotul de teste si-a pierdut viata, nefiind activat sistemul de frane din autovehicul, incident petrecut pe o sosea din Florida.

Visul Mercedes

Un gigant precum Mercedes nu putea lipsi din peisajul masinilor autonome, producatorul prezentand un prototip de lux. |n orice caz, scenariul SF al companiei germane prevede o masina fara sofer in care pasagerul detine un birou mobil, cu tot felul de facilitati.