Ciprian Susanu: un nou business de consultanță în marketing online

 Ciprian Susanu, fondatorul agenției de marketing Dare Digital și al Formula4, singura școală de marketing online din România care funcționează ca un MBA pentru specializarea în marketing digital, lansează acum și o serie de servicii de consultanță dedicate top managerilor, directorilor de marketing și antreprenorilor din companii locale și internaționale pe piața din România. Ce presupune această nouă direcție de business pe care o dezvoltă și ce înseamnă să vinzi servicii de consultanță la ora actuală în România?

Care sunt ariile de consultanță pe care le vei acoperi prin lansarea acestui nou pachet de servicii?

Serviciile de consultanță sunt gândite pentru a înlătura mai rapid tensiunile diferitelor tipologii de clienți legate de marketingul online. Antreprenorii pot avea nevoie de ședințe one-to-one pe probleme specifice, de dezvoltarea strategiei inițiale de penetrare a pieței sau pentru scalarea business-ului prin folosirea de instrumente și canale de marketing online. La celălalt capăt al spectrului, departamentele de marketing ale corporațiilor au nevoie de workshop-uri personalizate pentru angajați, care să faciliteze transpunerea strategiei de marketing în acțiuni specifice.

Un alt serviciu punctual oferit este implicarea mea din poziție de consultant în flow-ul de implementare urmat de echipa de execuție in-house pentru a ne asigura că strategia este corect aplicată în campaniile online.

Cum a luat naștere această nouă direcție de business?

În primul rând, am lansat această direcție de business pentru că există o diferență mare între potențialul pe care îl au instrumentele digitale și nivelul la care ele sunt utilizate în practică de către marketerii din România. Din experiență vă spun că activitățile de marketing se pot realiza mult mai eficient prin aplicarea principiilor teoretice valabile de peste o sută de ani pe tactici avansate de digital. Deși acesta este un trend intuitiv, business-urile din România nu urmează această direcție. Am avut în vedere și faptul că este nevoie de o perioadă mare de timp ce trebuie alocată învățării și perfecționării în marketing digital iar serviciile de consultanță oferite pot acoperi mai rapid o astfel de nevoie. 

Cui te adresezi, mai exact?

Așa cum spuneam, serviciile oferite acoperă integral piața tuturor business-urilor care pot beneficia de servicii de marketing online, însă structura acestora este gândită specific pentru fiecare categorie de target group.

Antreprenorilor la început le propun instrumente și linii strategice prin care să-și construiască planuri realiste sau să evite greșelile.

Antreprenorilor care au trecut de faza de start-up și vor să-și scaleze business-urile le ofer o direcție fezabilă de creștere, iar managerilor de marketing și top executivilor le ofer instrumente prin care să-și monitorizeze mai eficient activitățile de marketing sau să-și dezvolte intern echipele pentru a obține performanță.

Ești trainer, antreprenor, specialist în marketing. Cum jonglezi cu toate aceste roluri și cum contribuie fiecare dintre acestea la rolul nou asumat de consultant?

Devine ușor de făcut atunci când misiunea tuturor business-urilor pe care le-am creat este aceeași, încă de acum 13 ani: de a susține brandurile care activează pe piața locală să-și descopere, atingă și depășească potențialul prin instrumente de marketing digital. Dacă aș face o corelație cu activitatea de marketing, îmi indeplinesc misiunea profesională utilizând mai multe instrumente. Mai mult, rolul de consultant nu este unul nou pentru mine, având învedere că am livrat și servicii de consultanță pentru toți clienții și toate companiile cu care am lucrat. Ce este nou, însă, este crearea unui brand personal și a unui business de sine stătător în această direcție.

Cât de mare este provocarea de a vinde consultanță în România la ora actuală?

Aproape la fel de mare precum cea de a realiza, propune și vinde servicii de digital de înalte standarde clienților sau training-uri avansate de marketing online specialiștilor în industrie. La fel de mare ca cea de a vinde un produs sau serviciu de care tu știi că societatea are nevoie pentru a evolua și a crește, dar pe care audiența nu-l poate categorisi din cauza lipsei unor criterii clare de evaluare. Vorbim aici despre o piață neevoluată sau cel mult aflată în curs de evoluție, unde trebuie să știi exact cum să transformi lipsuri în oportunități pentru definirea teritoriului de poziționare.

Care au fost pașii care te-au adus pe acest drum și cum vezi mai departe parcursul tău profesional?

În decursul carierei mele, am parcurs toate rolurile unui marketer de online, începând cu website development, media buying, optimizarea ratei de conversie, proiecte de SEO, project management, până la coordonarea unor departamente de digital, pentru ca mai apoi să-mi înființez propria agenție – Dare Digital – agenție de digital marketing top performer prin care alături de echipa mea ofer expertiză în toate ariile advertising-ului digital, cu scopul de a soluționa orice nevoie de business prin implementarea strategiei optime în funcție de obiectivele de creștere. 

Parcurgând toate etapele firești în deprinderea calităților profesionale, am realizat că rolul de consultant și trainer este cel mai potrivit structurii mele umane, rolul care mă aduce cel mai aproape de împlinirea misiunii mele profesionale de care vă vorbeam anterior.

Ai un mentor? Cineva cu care te consulți sau care te inspiră?

Pentru a putea inspira, trebuie să fii tu în primul rând inspirat. Și acesta este momentul în care nu rolul unui mentor, ci al mai multora, este atât de important. Cum spunea și Matthew McConaughey în discursul de acceptare al premiului Oscar – „There’s a few things, about three things to my count, that I need each day. One of them is something to look up to, another is something to look forward to, and another is someone to chase.”

Mi-am creat în cercul de apropiați și de business un grup restrâns de oameni pe care îi respect și alături de care fiecare conversație reprezintă o sursă de inspirație și idei de dezvoltare la toate nivelurile. Unii dintre ei sunt traineri și coachi, alții au mulți ani de experiență corporate sau au ridicat business-uri de succes.

Dă-ne un exemplu de brand personal român sau străin pe care îl admiri.

Pentru mine, unul dintre brandurile pe care le admir, mai ales pentru naturalețea cu care s-a creat de la sine dar și prin munca depusă care a adus rezultatele scontate, este Radu Georgescu. Revenind la întrebarea precedentă și Radu este o sursă de inspirație pentru mine. Din afara granițelor țării, un brand personal și o inspirație pentru mine este Oprah Winfrey, din aceleași motive ca cele enumerate mai sus.

Sintetizează într-o singură propoziție jobul tău.

Susțin brandurile românești și internaționale să-și descopere, atingă și depășească potențialul prin instrumente de marketing online.

Dintre toate proiectele în care ai fost implicat sau le-ai creat de-a lungul timpului, de care ești cel mai mândru?

Deși campaniile pentru Durex, Aperol, VIVAT Familia sau Garanti Bank mi-au adus rezultate deosebite și premii în ultimii ani, nu pot să fiu cel mai mândru decât de o creație 100% personală și anume proiectul Formula4 și ceea ce reprezintă el: esența cunoștințelor mele de marketing online sintetizate în 9 cursuri intensive care promit să formeze viitori experți de marketing online în România. Faptul că am reușit să-l creez, din nimic, în doi ani de zile de când am intrat în acest segment de piață și faptul că am făcut un rebranding care îi oferă mai multă valoare și consistență în mai puțin de trei luni, la începutul acestui an, cred că este o performanță.