Climatul de consum din Europa, in crestere

Climatul de consum general din cele 28 de tari ale Uniunii Europene a crescut cu 4,1 puncte in intervalul martie-iunie 2016, pana la nivelul de 13,1 puncte, arata studiul GfK privind climatul de consum din Europa pentru trimestrul II din 2016. Este cel mai inalt nivel inregistrat din martie 2008 (16,8 puncte).

Care sunt rezultatele pentru Romania?

In Romania, in trimestrul al doilea, perspectiva economica generala a inregistrat o crestere minima (+0.9 puncte), pana la nivelul de 4,2 puncte in luna iunie. Indicatorul a urcat doar cu putin peste media pe termen lung, de 0 puncte. Reticenta de a cheltui contrasteaza puternic cu cresterea economica sustinuta inregistrata in ultimii ani.

Asteptarile privind veniturile au scazut usor in al doilea trimestru, cu 3 puncte, pana la nivelul de 18,5 puncte. Acest indicator ramane totusi la un nivel destul de bun. Romanii se asteapta sa beneficieze de pe urma cresterii economice, sub forma unei scaderi a somajului si a unei cresteri a veniturilor.

GfK Climatul de Consum_asteptarile privind veniturile_T2 2016

Predilectia spre consum in luna iunie a fost de 3,4 puncte (-0,1 puncte) – de asemenea, doar cu putin peste media pe termen lung. Venitul neconsumat si economiile sunt inca la un nivel nesatisfacator, dar venitul este suficient pentru acoperirea cheltuielilor zilnice. Consumatorii romani inca nu isi pot permite bunuri de valoare si achizitii scumpe. Pe parcursul anului, ne asteptam totusi la o crestere de inca 15 puncte. In luna aprilie, indicatorul a atins cel mai ridicat nivel din august 2008, cu 5 puncte.

Studiul GfK privind climatul european de consum rezulta dintr-un sondaj in randul consumatorilor, realizat pentru Comisia Europeana, in toate tarile Uniunii Europene. In fiecare luna, sunt intervievate peste 40.000 de persoane, din 28 de tari. Acesta este un esantion reprezentativ pentru populatia adulta din Uniunea Europeana.

GfK Climatul de Consum_dorinta de cumparare_T2 2016

Interviurile din cadrul studiului GfK privind climatul european de consum sunt realizare lunar, prin intermediul unui sondaj multi-subiect realizat telefonic sau in persoana (OMNIBUS).

Din programul lunar al sondajului, format din 12 intrebari, 5 intrebari sunt selectate pentru studiul GfK pentru climatul european de consum, deoarece joaca un rol decisiv in stabilirea acestuia.

Se calculeaza 5 indicatori economici: asteptarile economice, cele privind preturile si cele privind veniturile, precum si predilectia catre cumparare si catre economisire.

Indicatorii sunt calculati pe baza valorilor nete. Astfel, proportia consumatorilor care au raspuns negativ (de exemplu, situatia financiara a gospodariei se va deteriora (semnificativ)) este scazuta din proportia consumatorilor care au raspuns pozitiv (de exemplu, situatia financiara a gospodariei se va imbunatati (semnificativ)).

Mai departe, aceasta valoare neta este standardizata cu ajutorul procedurilor statistice obisnuite si transformata astfel incat media pe termen lung a indicatorului sa fie asociata valorii 0, iar intervalul de fluctuatie sa fie intre +100 si -100 de puncte. In practica, s-a observat ca, din 1980 pana acum, valorile au fluctuat intre +60 si -60 de puncte.

Daca un indicator are o valoare pozitiva, respectivul factor este evaluat de catre consumator ca fiind deasupra mediei pe termen lung. Aceeasi logica se aplica si valorilor negative. Standardizarea face posibila compararea mai eficienta a indicatorilor din diferite tari, deoarece subiectivismul raspunsurilor poate fi uniformizat fara a altera baza indicatorului.

Credit foto: © Dave Bredeson | Dreamstime.com