Companiile nu găsesc candidați valoroși

8 din 10 companii mici și mijlocii care derulează procese de recrutare au probleme serioase în identificarea candidaților valoroși.

86%  dintre angajatorii din țară, majoritatea companii mici și mijlocii, se confruntă cu o lipsă acută de candidați valoroși atunci când recrutează, după cum arată rezultatele unui studiu realizat de portalul de recrutare online eJobs. Două din zece companii consideră că accesul la candidați specializați este îngreunat și de lipsa unui brand puternic de angajator, un alt motiv din spatele acestei crize de personal este competitivitatea ridicată pe piața muncii.

Pentru fiecare poziție deschisă, 58% dintre companiile participante la sonadaj susțin că au mai puțin de 50 de aplicanți, în timp ce 26% primesc între 50 și 100 de CV-uri. 7 procente dintre companii au până la 200 de candidați pentru o poziție deschisă, iar 9% au peste 250 de candidați, acestea fiind majoritatea companii mari și foarte mari. Cu toate acestea și oferta de candidați din piață, în ansamblu, a scăzut în ultimii câțiva ani, observă 77% dintre respondenți, în timp ce 5% consideră că a stagnat sau, respectiv, că a crescut ușor.  

Jumătate dintre companiile participante la sondajul eJobs caută potențiali angajați în alte orașe decât cel în care recrutează, iar 49% caută candidați și în domenii de activitate conexe jobului deschis. În același timp, aproximativ un sfert spun că oferă un salariu mai ridicat decât nivelul pieței, iar 9% investesc în programe prin care să-și dezvolte și consolideze un brand atractiv de angajator.

Cel mai greu de recrutat sunt candidații pentru poziții precum cele de muncitori calificați (37%), specialiști IT (26%) sau specialiști în vânzări (26%). Managerii, contabilii sau specialiștii în finanțe-bănci sunt, pe de altă parte, categoriile care pun cele mai mici probleme recrutorilor.

În procesul de recrutare a unui nou angajat, angajatorii plasează abilitățile profesionale (60%) în topul celor mai convingătoare aspecte atunci când evaluează un candidat, urmate de pasiunea pentru domeniu (44%) și nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (40%). În coada clasamentului aspectelor pe care le consideră cele mai convingătoare la un candidat, se regăsesc criterii precum studiile și cursurile de specialitate urmate, companiile pentru care candidații au lucrat anterior sau planurile profesionale.

Deși angajatorii acuză lipsa candidaților, 89% dintre candidați sunt interesați de noi oportunități de carieră, potrivit sondajului eJobs. Cei mai mulți dintre aceștia au între 19 și 45 de ani și lucrează, în prezent, fie în companii foarte mici, cu cel mult 10 angajați, fie în companii aflate la polul opus, cu peste 1.000 de angajați.

„Chiar dacă, la nivel declarativ, 89% dintre angajații români și-ar dori un nou loc de muncă, nu toți se și află într-un proces activ de căutare. Mai degrabă, s-ar putea spune că sunt deschiși oricăror oportunități profesionale care să întrunească setul de criterii și așteptări pe care le au de la un job. Ce este cert, însă, este faptul că acești 89% dintre angajați pot în orice moment să facă o schimbare de carieră, iar acesta este un indiciu și un semnal de alarmă foarte important pentru angajatori în ceea ce privește echipa actuală, devenind astfel tot mai necesare programele complexe de retenție a talentelor, dar în același timp o veste bună pentru angajatorii interesați să atragă candidați valoroși în viitor”, spune Bogdan Badea, Head of Sales în cadrul eJobs.

Foto: Dreamstime