Companiile se întorc la școală

Fiindcă angajatorii din țară își găsesc din ce în ce mai greu meseriași calificați, companiile pun bazele unor programe de ucenicie plătite, la finalul cărora recrutează tinerii absolvenți.

Românii nu au talent. Cel puțin pe piața muncii, unde ne confruntăm cu cel mai acut deficit de talente raportat vreodată în țara noastră. O arată datele ultimei ediții a studiului “ManpowerGroup privind Deficitul de Talente”, potrivit căruia trei sferturi dintre angajatorii români întâmpină dificultăți în ocuparea posturilor vacante, “performanță” la care ne mai întrec doar Taiwan și Japonia. Cercetarea realizată de ManpowerGroup România a mai subliniat faptul că organizațiile întâmpină cele mai mari probleme în ocuparea posturilor de merseriași calificați, muncitori, ingineri și operatori producție. |n clasamentul posturilor dificil de ocupat se mai regăsesc șoferii și personalul pentru hoteluri și restaurante.

Angajatorii consideră că principalul motiv pentru care ocuparea acestor posturi vacante prezintă dificultăți este lipsa candidaților disponibili, adică numărul redus de candidați, identificat drept cauză a deficitului de 35% dintre angajatori. Mai mult, 21% dintre respondenți consideră că motivul din spatele acestei probleme este lipsa competențelor specifice, iar 18% dintre angajatorii participanți la studiu menționează lipsa experienței practice.

Puse în fața acestei realități ani la rând, fără să mai poată pună baze pe sistemul educațional, care a produs în ultima vreme, în linii mari, absolvenți de licee teoretice, companiile nu au stat cu mâinile în sân și au creat o serie de programe de ucenicie proprii. “În 2007-2008, am început să facem analize privind posturile previzionate ca vacante pe un orizont de zece ani și nu numai pentru pozițiile cheie din organizație, să zicem șefi de departamente, ci am mers chiar până la pozițiile de muncitori din fabricile de ciment”, spune Eliza Udoi, Human Resources Director la producătorul de ciment HeidelbergCement România. Analiza a fost determinată de vârsta medie a angajaților din fabricile companiei și s-a constatat că, pe măsură ce vor trece anii, HeidelbergCement România va avea din ce în ce mai mulți muncitori care se pensionează.

“Noi am identificat de exemplu că și dacă am lua lăcătuși calificați de pe piață, ar fi necesar un orizont de câțiva ani buni ca ei să cunoască echipamentele dintr-o fabrică de ciment, care sunt destul de complexe”, spune Eliza Udoi.

De aici până la nașterea programului Școala de Ucenicie nu a mai fost decât un pas. Prima ediție a programului a fost un succes: 23 din cei 24 de ucenici care au început cursurile au trecut cu brio examenele și au obținut calificarea pentru care s-au pregătit în cei doi ani. Dintre aceștia, cei 21 care au dorit să continue să lucreze pentru companie au primit un post pe măsura calificării lor. În primăvara acestui an, HeidelbergCement România a lansat a doua ediție a Școlii de Ucenicie, unde o nouă serie de tineri vor fi pregătiți, timp de doi ani, pentru calificarea de electrician. În următorii doi ani, compania va pregăti aproximativ 15 ucenici care să devină electricieni într-una dintre fabricile de ciment de la Fieni, Tașca și Chișcădaga.

Tinerii vor parcurge un plan de formare profesională, în colaborare cu un furnizor autorizat, și un plan de pregătire practică și muncă, corelat cu activitatea de mentenanță electrică dintr-o fabrică de ciment, sub îndrumarea unor coordonatori, specialiști cu experiență în domeniu din cadrul companiei. La finele programului, participanții vor susține un examen de absolvire, în urma căruia vor obține un certificat de calificare profesională, recunoscut la nivel național și european. “Sunt doi ani în care putem să livrăm o programă profesională care este autorizată și în același timp putem să customizăm acele cunoștințe. Aceste programe, cel puțin pentru specialitățile electricieni, lăcătuși, operatori de cameră, le vom continua pe termen lung. E un program bun”, spune Eliza Udoi.

În primăvara acestui an, Camera de Comerț Româno-Germană a lansat, îm­preună cu trei retaileri cu capital german din România (Hornbach, Lidl și Penny Market), Școala de carte și meserii, un proiect de învățământ profesional dual în domeniul comerțului. Acesta se derulează în cinci orașe din țară: Timișoara, Sibiu, Brașov, București și Buftea. În fiecare dintre aceste orașe, companiile vor forma împreună o clasă, ceea ce înseamnă un total de 120 de elevi implicați în proiect. Un elev absolvent al clasei a opta poate alege să se școlarizeze, începând cu anul școlar 2017-2018, la una dintre cele trei companii, în domeniul comerciant-vânzător, timp de trei ani. În primul an tinerii vor face practică la una dintre companiile partenere timp de cinci săptămâni, în al doilea an aproximativ două zile pe săptămână, iar în ultimul an vor avea trei zile de practică pe săptămână și două zile vor merge la școală, unde își vor însuși cunoștințe teoretice.

Pe lângă implicarea activă în formarea elevilor pe parcursul celor trei ani, companiile germane vor participa și la exa­minarea finală și certificarea tinerilor. După absolvire, elevii vor avea oportunitatea să fie angajați în companiile unde au făcut practică și să își continue construirea carierei în domeniul comerțului. După absolvirea formării în sistem dual, tinerii pot să își continue studiile, să susțină examenul de bacalaureat și chiar să urmeze o facultate. „Prin acest program dorim să canalizăm interesul tinerilor înspre zona aceasta de meserii, fiind o foarte mare cerere în piață pe acest segment. Suplimentar, Hornbach se implică astfel direct în dezvoltarea forței de muncă la nivel local, îndeplinindu-și și în acest domeniu responsabilitatea socială pe care o resimte față de regiunile unde își desfășoară activitatea”, spune Mihaela Boghiu, director de resurse umane la Hornbach România. Pe perioada școlarizării, elevii beneficiază de o bursă lunară de 400 de lei (200 din partea sta­tului și 200 din partea companiei), transportul și masa de prânz fiind asigurate de companii pe perioada practicii. Un motiv în plus pentru care tinerii sunt interesați de acest program este și posibilitatea de a se integra încă de pe băncile școlii într-o companie multinațională.

„Ne dorim ca pe viitor învățământul profesional să fie susținut și mai puternic de toate mediile abilitate. Considerăm că învățământul profesional este absolut necesar pentru dezvoltarea viitoarei forțe de muncă din România și ne bucurăm să observăm că numărul de tineri care optează pentru învățământul profesional este în creștere”, spune Mihaela Boghiu, care adaugă că alături de transformarea în poveste de succes a acestui program un plan important este și formarea în mod sustenabil a angajaților Hornbach România, calificați și motivați care la rândul lor să poată dovedi competență, pasiune și implicare în ceea ce fac.

Din 2007, de la intrarea pe piața românească a companiei, Hornbach a investit mai bine de trei mi­lioane de euro în specializarea angajaților. Angajații orgnizației germane beneficiază de traininguri specifice, cu o puternică componentă practică, dar și de programe de dezvoltare profesională care au ca scop dezvoltarea abilităților de leadership, comunicare sau organizare. Cei care își doresc să avanseze au o multitudine de oportunități, precum și un program de evoluție în carieră asigurat de companie.