Stiri Marketing

Comunicatorii la raport

27 oct. 2016 5 min

Comunicatorii la raport

Reading Time: 5 minute

O industrie deopotrivă iubită și urâtă, care pare unită, din exterior, și care a evoluat în cei aproape 24 de ani de existență către profesionalizare și maturizare, PR-ul în România a ajuns astăzi un domeniu consolidat, care este indispensabil oricărui business.

Cu toate acestea, ca orice industrie în dezvoltare, au apărut diverse probleme care afectează orice segment în plină consolidare: de la managementul talentelor, la diversificarea canalelor de comunicare sau la integrarea unor principii profesionale în activitatea zilnică.

Marta UsureluRevista Biz a organizat cea de-a șasea ediție a conferinței ”PR &The Web” care a reunit agenții de PR, clienți, jurnaliști cu scopul de a identifica tendințe și concepte noi, instrumente de lucru și tehnologii pe care le au la dispoziție profesioniștii din domeniu.

Principalele teme ale evenimentului au fost legate de relația agenție-client, de atragerea talentelor în agențiile de PR, dar și de freelancing în PR. Un moment așteptat al conferinței a fost lansarea celei de-a patra ediții a studiului Biz și Unlock Market Research despre industria de PR din România. Topul agențiilor de PR din România este realizat în baza colectării și analizei indicatorilor care vizează măsurarea performanțelor financiare ale agențiilor și a imaginii pe care acestea o au în rândul companiilor care plătesc pentru servicii de consultanță în comunicare.

gabriel-paslaru
Gabriel Paslaru

Industria de comunicare a evoluat foarte mult de la apariția primei agenții de PR în 1992 – Perfect Ltd. Co fondată de Gabriel Pâslaru. Acesta a făcut o trecere în revistă a principalelor momente ale apariției PR-ului în România și traiectoria domeniului după 25 de ani. În plus, astăzi avem aproximativ 20.000 de comunicatori în domeniul privat, vreo 80 de companii care au ca domeniu de activitate PR, potrivit Camerei de Comerț a României (sunt incluse aici și companiile care nu fac efectiv PR, dar l-au trecut la domenii de activitate) și vreo câteva mii la nivelul țării. Sunt aproximativ 8.000 de comunicatori în instituțiile statului, dintre care doar o treime sunt încadrați pe funcții, restul sunt prin cumul.

Gabriel Pâslaru a avut și câteva recomandări legate de ce ar trebui să facă agențiile în prezent, având în vedere că este o piață destul de aglomerată. Oportunitățile apar în continuare, dar pentru aceasta trebuie să te diferențiezi de competitori. Este nevoie de o reinventare continuă, dar și de specializare pe diverse domenii.

Relație fericită sau doar compromis?

O temă de interes pentru participanți a fost legată de relația dintre agenții și clienți și modul în care aceasta evoluează de la an la an.

crengutaCrenguța Roșu, Managing Partner, DC Communication, și Felicia Moga, Senior Group Manager, DC Communication, au avut o prezentare interactivă legată de principiile de la Barcelona, un set de reguli care guvernează industria de PR. Participanții au fost rugați să răspundă la câteva întrebări despre modul în care aplică aceste principii în activitatea lor, prin intermediul unei aplicații create special pentru eveniment de către DC Communication.  Astfel, mai mult de jumătate din cei prezenți au afirmat că aplică principiile de la Barcelona de măsurare a rezultatelor activităților de comunicare și PR. Întrebările adresate participanților prin intermediul aplicației mobile au reliefat faptul că industria de PR din România cunosc principiile de la Barcelona și le și aplică în activitate.

Reprezentații clienților prezenți în cadrul panelului – Luiza Domnișoru, Șef Serviciu Relații Publice, Direcția Comunicare Grup Renault România, Roxana Grigorean, Corporate Communication Manager, Samsung Electronics România, Maria Gavrilescu, director de marketing, Vincon România, Radu Tănase, Managing Partner, Calif – au punctat care sunt așteptările lor de la agențiile de PR. În general, clienții doresc pro-activitate, deschidere, transparență, încredere, claritate, reciprocitate, flexibilitate. În plus, s-a punctat faptul că agenția oglindește activitatea și strategia clientului, astfel încât este nevoie ca, la rândul lor, clienții să aplice aceleași principii și pentru ei în relația cu partenerii lor, companiile de comunicare.

Cum recrutează PR-ul

recrutareO temă de interes, dezbătută în cadrul conferinței a fost legată de managementul talentelor în PR. Industria de PR se transformă iar provocările cu care se confruntă la ora actuala profesioniștii din industrie nu mai țin doar de educarea pieței, interacțiunea cu clienții sau găsirea locului la masa discuțiilor la nivelul deciziilor luate de top management. Domeniul se redefinește, fapt ce atrage an de an provocări și oportunități, dar are și probleme specifice ca orice industrie de sine stătătoare, printre care criza talentelor.

Dezbaterea a fost susținută de Oana Bulexa, Managing Director, MSLGROUP The Practice, Monica Jitariuc, Managing Director, MSLGROUP The Practice, Andreea Răceanu, Lector Universitar Doctor, SNSPA – Facultatea de Comunicare și Relații Publice și Oana Ciornei, Managing Director, AMROP. Principalele concluzii sunt legate de modul în care evoluează oamenii în interiorul agențiilor, relația dintre mediul academic și cel profesional, dar și schimbarea modului de recrutare. Accentul s-a mutat din aria competențelor în cea de potențial. Oana Ciornei a afirmat că angajatorul se concentrează pe agilitatea în învățare (candidații trebuie să demonstreze că pot să se adapteze într-un context, dar au și o motivație de învățare în permanență). Alte calități pe care angajatorii le urmăresc la candidați sunt capacitatea de client management și cea de vendor management. Un fapt interesant expus în cadrul dezbaterii a fost că un procent de 70% dintre cei care lucrează în domeniu sunt ”furați” de o agenție sau alta, un fapt care nu se întâmplă în alte domenii.

Totodată, s-a pus în discuție și statutul freelancerilor în comunicare, care crește de la an la an și care pot reprezenta un partener atât în relație cu agențiile de PR (care pot identifica în freelanceri competențe deosebite, pe care nu le pot avea în interiorul organizațiilor) dar și cu clienții.

alegerile-americaneCampania prezidențială din Statele Unite a fost dezbătută și în cadrul ”PR & The WEB” de către Monica Botez, Managing Partner, Golin România și Eugen Suman, Executive Creative Director, MullenLowe.

Vorbitorii au prezentat modul în care comunicatorii români pot învăța anumite lecții de comunicare din modul în care se prezintă cei doi candidați prezidențiali.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: