Condamnati la inovatie

Companiile din tara care au continuat pariul pe inovatie si in timpul crizei economice si au refuzat sistarea investitiilor in cercetare si dezvoltare culeg primele roade, in ciuda scaderilor din piata.

Pentru Aliz Kosza, director general executiv la producatorul de lacuri si vopsele Fabryo Corporation, criza economica globala a insemnat o oportunitate. In fata provocarilor survenite pe fondul colapsului constructiilor si al blocarii creditelor ipotecare, cea mai sigura masura a producatorilor de vopsea parea mentinerea pe linia de plutire, prin reducerea cheltuielilor si asteptarea revenirii economiei. Nu si pentru Fabryo insa, care si-a cladit intreaga strategie de business pe inovatie, nu doar de la debutul crizei economice.

La preluarea de catre fondul de investitii Oresa Ventures, Fabryo Corporation se afla deja in plin proces de reorganizare, obiectivul fiind trecerea de la antreprenoriat la o companie moderna si flexibila. In perioada marcata de dificultati economice, cand piata se contracta, cartea castigatoare a fost, pentru Fabryo, atitudinea ofensiva. “Singura solutie este sa mergi inainte, sa iei decizii curajoase, luand in paralel masuri pentru sanatatea financiara a companiei”, a declarat pentru revista Biz Aliz Kosza, director general executiv la producatorul de lacuri si vopsele. “Inovatia joaca un rol important, cu atat mai mult in astfel de momente cand nevoia de idei este acuta si a renunta la inovatie intr-un context dificil este un pas urias inapoi, greu de recuperat ulterior”, adauga Kosza.

Transpus in cifre, drumul spre cresterea profitabilitatii Fabryo arata astfel: compania incheia anul 2009 cu o crestere a cotei de piata, pe segmentul retail, de la 14,7%, cat inregistra in anul 2008, la 20,3% la finele ultimului trimestru al anului trecut. In plus, vanzarile nete ale companiei pe produsele decorative au crescut cu patru procente, pe fondul unei piete in scadere cu peste 20%. Strategia castigatoare? Investitiile in inovatie. “Fabryo a fost anul trecut singura companie din industrie care a investit peste un milion de euro in inovatie, promovare si marketing, iar investit iile continua si in an 2010”, arata directorul general executiv al Fabryo.Vanzarile pe segmentul lacuri si vopsele decorative ale companiei au depasit 35 de milioane de euro in anul 2009, iar productivitatea a crescut cu 14%, in timp ce profitul operational a ramas cu 15% peste cifra de afaceri.

SALT SPRE PRODUCTIVITATE
Chiar daca miza pe inovatie intr-o perioada marcata de recesiune globala tine mai mult de stilul de management si de mijloacele de valorificare si planificare in 2010”, arata directorul general executiv al Fabryo. Vanzarile pe segmentul lacuri si vopsele decorative ale companiei au depozit 35 de milioane de euro in anul 2009, iar productivitatea a crescut cu 14%, in timp ce profitul operational a ramas cu 15% peste cifra de afaceri.

Chiar daca miza pe inovatie intr-o perioada marcata de recesiune globala tine mai mult de stilul de management si de mijloacele de valorificare si planificare a resurselor interne, cand economia nu mai este pe cele mai inalte culmi, adaptarea si analizarea oportunitatilor aduse de noul mediu este preferata in schimbul unei atitudini total defensive. “O companie care alege doar sa supravietuiasca este exact ca un naufragiat in mijlocul ocanului, care se rezuma doar la a sta si a astepta sa fie salvat de primul vapor care trece prin zona”, spune Teodor Cim poe su, Managing Director pentru Romania si Bulgaria la producatorul solutii informatice de securitate Kaspersky Lab. “De cele mai multe ori este indicat sa incerci sa inoti, chiar daca apele sunt tulburi, si poate vei gasi un petec de pamant, care te va readuce la suprafata si iti va da sansa sa incepi ceva nou”, continua Cimpoesu.

Exact aceasta strategie fost a adoptata pe plan local de Managing Director-ul producatorului rus de solutii de securitate, care, la nivel global, investeste anual sume de ordinul zecilor de milioane de euro in cercetare si dezvoltare. Subsidiara din Romania organizeaza frecvent sesiuni de team building, iar angajatii lucreaza intotdeauna in echipe, pentru a contura o cultura organizationala autentica, in care fiecare salariat in parte contribuie cu idei noi si propuneri pentru dezvoltarea noilor initiative.

In IT, oportunitatile se regasesc in inovatia continua si prin tehno tehnologii unice, care pot diferentia produsele proprii de cele ale concurentei. Concret, in prezent, compania are peste 50 de patente care asteapta aprobare in SUA, China, Rusia si Europa, ce acopera o arie larga de tehnologii, la care au lucrat si specialistii subsidiarei din tara. Strategia de la baza Kaspersky Lab consta in inovatia si valoarea tehnologiilor pe care le implementeaza in solutiile de securitate, factori ce definesc cultura organizationala. Prin aceasta, angajatilor le este acordata libertatea dezvoltarii propriilor idei, concretizate in caz de succes printr-un brevet, care atesta unicitatea tehnologiei. “In domeniul securitatii IT trebuie sa fii constient ca, in momentul in care ai incetat sa mai inovezi, sa perfectionezi intregul business, va urma un trend descendent”, adauga Teodor Cimpoesu. Trend pe care producatorul de software nu a intrat nici in perioada crizei economice deoarece anul trecut a obtinut patentul pentru analiza euristica bazata pe un sistem de reguli folosite in clasificarea diferitelor procese care opereaza pe calculator, dar si patentul pentru tehnologia avansata de identificare a tentativelor de modificare a datelor personale de pe calculator