Creativitate si antreprenoriat in ritm de jazz

Cu aproape 20 de ani de experienta in publicitate, Valentin Suciu este unul dintre oamenii de creatie care au ales sa-si incerce sansele pe cont propriu. In 2012, impreuna cu Irina Pencea si Diana Benko, a lansat Jazz, agentie care si-a propus inca de la inceput sa devina un “challenger” serios pentru industrie. 

Rezultatele de pana acum dovedesc ca este pe drumul cel bun. Cea mai recenta performanta a echipei Jazz include titlul de autoare a celei mai populare campanii din Romania in 2015 pe adsoftheworld.com, unul dintre cele mai prestigioase site-uri de publicitate din lume. “Opreste barbaria, Salveaza Ciocarlia”, campanie la care au lucrat echipele Jazz Communication si Rogalski Damaschin, s-a situat pe locul 11, performanta extraordinara ti­nand cont ca sunt prezentate campanii pentru branduri precum Nivea, Samsung, Toyota, McDonald’s, Fiat sau Volvo. Acesta nu este singurul succes international al campaniei. Spotul a fost unul dintre cele mai apreciate pe www.bestadsontv.com si mari organizatii internationale de protectie a animalelor, printre care PETA si Birdlife International, si-au exprimat sprijinul pentru campanie si oprirea legii in forma propusa, insa cel mai important rezultat este acela ca legea vanatorii a fost adoptata cu modificarile propuse de ONG-urile de mediu, iar Ministerul Mediului a redus cota de vanatoare pentru ciocarlie, in timp ce unele pasari au disparut complet de pe lista celor care pot fi vanate.

Valentin Suciu_6417

Valentin Suciu, Jazz / foto: Vali Mirea

Am fost curiosi sa aflam cum jongleaza un publicitar intre postura de creativ si cea de antreprenor, cum lasa frau liber creativitatii si se adapteaza pragmatismul antreprenorial. Iata cum reuseste Valentin Suciu.

Cum a inceput anul pentru voi?

Intens. Nu am lucrat in viata mea in ianuarie cat am lucrat anul acesta si, din ce am inteles in piata, toata lumea are un inceput de an foarte bun. Cred ca este vorba despre o usoara revenire economica si de disparitia fricii clientilor, care si-au dat seama ca este nevoie sa mai si investim.

Cum jonglezi intre postura de creativ si cea de antreprenor?

In cazul meu nu exista o delimitare clara intre antreprenor si creativ. Trebuie sa le fac pe amandoua. Uneori mi se pare ca le fac extraordinar de bine pe amandoua, alteori mi se pare ca le fac prost. Depinde din ce perspectiva privesti. Faptul ca dupa patru ani suntem o companie in topul preferintelor clientilor, mai ales ca am lansat agentia in criza, intr-o perioada care nu era de crestere, este extraordinar. Daca ma uit la faptul ca nu reusim sa asiguram un flux “nemtesc” de lucru, ca nu avem mai multe niveluri de management, ca nu am reusit sa evitam “haosul creativ”, mi se pare ca nu e bine. Suntem mai degraba “capitani jucatori” cu totii, si eu, si Irina Pencea, si Diana Benko. Nu ne-am dorit niciodata sa fim niste mari oameni de afaceri, ne dorim sa scriem niste povesti frumoase.

Cum se vedea postura de sef de agentie cand erai doar director de creatie si ce s-a schimbat intre timp?

In momentul in care treci de la angajat la antreprenor se intampla niste lucruri oarecum predictibile. In primul rand, nivelul de responsabilitate este mai mare, apoi trebuie sa creezi un sistem, nu mai esti parte dintr-un sistem si aceasta este o provocare foarte mare pentru un creativ.

Ce ai fi vrut sa stii inainte sa lansezi agentia?

As fi vrut sa inteleg un pic mai bine in momentul lansarii ca echipa si oamenii sunt extraordinar de importanti. Am inteles asta pe parcurs. Pentru mine nu a fost niciodata echipa foarte importanta in ideea ca functiona, nu functiona ceva, rezolvam eu. Ca antreprenor, ai un consum emotional foarte mare si ai nevoie de oameni foarte buni nu numai ca sa-si faca treaba foarte bine, ci ca sa te incarce emotional. In momentul lansarii agentiei, nimeni nu ma putea pregati pentru ce avea sa urmeze, pentru tona de probleme care vine odata cu antreprenoriatul, de la cele administrative la cele de lichiditati, care pentru noi, inainte sa avem propria agentie, se intamplau undeva in departamentul financiar al altor oameni, iar cand am dat cu nasul de ele a fost destul de dur. Pentru un creativ este complicat sa mentina echilibrul, pentru ca, dincolo de cifre, echipa este alcatuita din niste oameni care trebuie sa creeze. Atmosfera trebuie sa fie relaxata in agentie, ca antreprenor nu trebuie niciodata sa lasi sa se vada ca ai un deficit de 10.000 de euro si n-ai cu ce sa platesti salariile.

Un sfat pentru un creativ care ar vrea sa-si lanseze propria agentie.

Cel mai bun sfat este sa caute un partener care sa nu fie creativ. Nu cred ca un creativ poate face un business, eu nu as fi putut fara partenerele mele. Mintea mea este mult prea concentrata pe zona de creatie, pe a asculta povesti, a vedea idei frumoase. Daca nu aveam niste partenere cu picioarele pe pamant, nu as fi putut sa am un business. Primul sfat este sa gaseasca un partener care sa gandeasca in termeni de business, cu care sa se inteleaga extraordinar si sa se respecte reciproc.

Ce solutii vezi pentru ca relatia client-agentie de publicitate sa fie mai putin tensionata?

Ceea ce trebuie sa existe, fundamentul este respectul. Daca ambele parti ajung sa se respecte reciproc, atunci intervine si increderea. Primul lucru pe care ar trebui sa-l faca agentiile este sa castige respectul clientilor si primul lucru pe care trebuie sa-l faca clientii este sa castige respectul agentiilor.

Sunt orgoliile de vina pentru relatiile tensionate?

Oamenii de creatie sunt orgoliosi. La randul lor, clientii sunt foarte con­stienti de faptul ca sunt clienti si ca platesc pentru un serviciu, de aceea uneori au o atitudine neimplicata, superioara si agresiva. Eu nu cred ca tensiunea este cauzata de orgolii, ci de lipsa bunei cresteri. Daca respecti un om, nu iti poti premite sa-ti manifesti orgoliul asupra lui. Cred ca demersul acesta de bun simt este de multe ori uitat si de agentii, si de clienti.

 

Doua spoturi marca Jazz: