Creativitatea consolideaza colectivitatea

Team buildingul era pana de curand echivalent cu o excursie cu colegii de birou. In ultima vreme insa, aceste activitati au trecut printr-un proces de rafinare si au devenit din ce in ce mai complexe si mai creative.

Cateva articole de ziar, taiate si lipite pe peretii inalti ai camerei, iti amintesc ca este anul 1930, iar pe strazile din New York mafia italiana inca face legea. Mai sus, atarnat neglijent, un tablou pare ca ascunde un secret si mai mare. Cateva cartuse, un pachet de carti de joc, un cantar si un manunchi de chei par ca adancesc si mai mult misterul ce in­valuie camera spatioasa. Timpul se scurge cu rapiditate, iar usa camerei este in continuare blocata. Pare scenariul unui film de la Hollywood,dar nu e deloc asa. Actiunea se petrece chiar in inima Bucurestiului, intr-o casa interbelica, iar actorii principali sunt toti cei care trec pragul Trapped. Acesta este un business fondat in urma cu mai putin de un an de Catalina Suteu si Andrei Stanciu, doi tineri antreprenori pasionati de jocurile de tip “escape the room”. Pe scurt, cei care intra intr-un astfel de joc au la dispozitie 60 de minute sa evadeze dintr-o camera, punand cap la cap o serie de indicii si rezolvand mistere si puzzle-uri.

Desi este un business inca tanar, nu a trecut mult timp pana a devenit unul dintre “locurile de joaca” preferate de mediul corporate. “Peste 50% dintre clientii nostri sunt oameni tineri, care lucreaza in corporatii sau in companii mai mici, care vin cu colegii de la munca sa se relaxeze, sa se distreze, pentru ca lumea a auzit ca este o metoda noua de a petrece timpul in Bucuresti si este o metoda care iti pune un pic mintea la contributie”, spune pentru Biz, Catalina Suteu, cofondator al Trapped. “Cumva am avut si noroc ca la noi un team building presupune si costuri reduse, pentru ca nu se iese din oras si ai flexibilitate, putem sa primim de la 10 pana la 100 de oameni, in functie de cum au ei timp”, adauga Catalina Suteu. La Trapped exista trei camere cu teme si grad de dificultate diferite: “Don Vito”, “The Bunker” si “The Elements” – pe care cei doi antreprenori planuiesc sa o inlocuiasca in urmatoarele doua luni cu o camera cu teme din “Piratii din Caraibe”.

Cu toate ca fenomenul “escape the room” este unul relativ nou pentru piata din Romania (nu are inca doi ani), aceasta se bucura de o foarte mare popularitate atat in randul jucatorilor, cat si in randul antreprenorilor. Daca in noua luni de la fondarea Trapped au trecut pragul celor trei camere aproape 8.000 de “jucatori”, pe piata romaneasca activeaza 43 de astfel de locatii. Ca sa va faceti o idee despre acest numar, in Budapesta, care este cea mai buna destinatie din Europa pentru “escape the room” si fenomenul exista de mai bine de sapte ani, sunt deschise 65 de locatii. “Mi se pare foarte interesanta directia in care au luat-o programele de team building in ultima perioada”, spune co-fondatoarea Trapped.

Nu cu mult timp in urma, programele de team building presupuneau o calatorie in afara orasului si poate prea mult alcool. Nu mai este de mirare pentru nimeni ca in scurt timp activitatea avea sa isi castige renumele de “team drinking”. Sigur, team buildingul inseamna cu totul altceva: este un proces prin care un grup de angajati lucreaza impreuna ca o echipa, prin intermediul unor activitati si sarcini. Atributiile trasate in astfel de programe au ca scop promovarea lucrului in echipa si cresterea gradului de motivare de la birou. Daca inainte de criza economica din 2009 se gaseau bugete chiar si pentru o banala iesire cu colegii de munca, la scurt timp dupa instalarea starii de panica astfel de aprobari se obtineau mult mai dificil. Insa criza economica a ajutat intr-o oarecare masura la slefuirea programelor de team building, aceasta piata revenindu-si mult mai repede decat cea de training, de exemplu. La numai un an de la apogeul recesiunii, managerii au realizat ca este extrem de dificil, daca nu imposibil, sa obtina rezultatele asteptate cu o atmosfera tensionata, o echipa speriata si, nu de putine ori, mai mica. Asa ca au reluat, chiar daca mai timid si mult mai atent, investitiile in activitati de consolidarea echipei.

“Team buildingul este un instrument de leadership. Poate fi folosit ca pretext pentru a comunica interactiv o noua directie strategica, pentru a redefini sistemul de valori la care trebuie sa adere echipa, sau pur si simplu pentru a consolida climatul organizational. Toate acestea nu se pot face cumparand o excursie si ceva alcool”, spune pentru Biz Madalina Sava, consultant la furnizorul de programe de training si team building Ascendis. “Lumea s-a schimbat. Echipele au devenit mai sofisticate. Oamenii sunt mai pretentiosi, au asteptari mai mari de la managerii lor”, adauga Madalina Sava.

madalina sava

Madalina Sava, consultant Ascendis

Punctul pe inovatie

Ascendis are aproape 60 de programe de team building diferite intre ele, cu tematici la fel de variate, iar cele mai cautate sunt “Cucerirea Everestului”, “Big Picture” sau “The Quest of Pyramids”. Acesta din urma este un program unic pe piata locala, in care participantii se transforma o zi in arhitecti si construiesc una dintre cele sapte minuni ale lumii. Se folosesc tone de nisip, sunt implicati si arhitecti profesionisti, astfel incat experienta si rezultatul final sa fie de impact. “Echipele sunt definite din ce in ce mai des la nivel regional. Este normal, majoritatea companiilor cu care lucram activeaza pe mai multe piete. Focusul liderilor se muta de la cresterea sinergiei nationale la cresterea sinergiei la nivel european. Avem foarte multe team buildinguri internationale”, spune Madalina Sava.

Companiile care au continuat sa investeasca in programe de team building si-au dorit programe din ce in ce mai complexe, in care activitatile distractive sa aiba si un substrat educational, sa contribuie la dezvoltarea abilitatilor necesare muncii in echipa, la imbuna­tatirea comunicarii si a gradului de motivare din echipa si, desigur, la dezvoltarea unui spirit de echipa. Motivele din spatele schimbarii de macaz? “Dorinta de a obtine rezultate concrete de la un astfel de program si educarea pietei. Managerii si antreprenorii au capatat experienta si au inceput sa aiba asteptari din ce in ce mai ridicate, ceea ce a fortat furnizorii de programe sa isi diversifice oferta”, spune Stavre Gianini, Managing Partner la Vision Consulting. Compania propune o paleta de peste 50 de programe de team building, insa numarul acestora este in crestere, mai ales ca majoritatea clientilor isi doresc activitati personalizate, astfel ca furnizorul combina elemente din diverse activitati si nu de putine ori rezulta programe noi, care se preteaza pe o zona anume, sau pentru un anumit tip de echipa. Printre cele mai populare programe de team building de la Vision Consulting se numara “Comoara lui Motoc” (un mix de jocuri de echipa prin care se urmareste dezvoltarea unor abilitati precum comunicare, colaborare, responsabilitate, implicare cu elemente de aventura), “Tabara indienilor”, “Regata cu veliere” sau “007 Team” (un program care imbina mai multe activitati precum tiroliana, rapel, tir cu arcul si pusca sau rafting). In portofoliul Vision Consulting se mai afla si programe de tipul “Discover the City”, prin care participantii rezolva diverse puzzle-uri, cauta indicii intr-un oras din tara sau din strainatate, in functie de bugetul companiei, care ii trimit catre un alt indiciu aflat langa un obiectiv turistic, astfel ca au ocazia sa si viziteze orasul respectiv.

Anca Tomoroga, HR Consultant la furnizorul de training si de programe de team building ID Learning, arata ca a observat in randul companiilor tendinta de a alege programe-eveniment, care au in spate obiective de business foarte clare. “Obiectivul acestora este, de cele mai multe ori, de a scoate angajatii din mediul obisnuit de lucru, de a-i provoca sa se implice in anumite activitati pentru a-si imbunatati lucrul in echipa si, in consecinta, sa creasca performanta”, adauga Anca Tomoroga.

Participantii la astfel de activitati isi doresc lucruri inedite, experiente cu care sa ramana si la finalul activitatii. Un astfel de program gandit si bine pus la punct devine valoros cu adevarat si este pastrat ca amintire de catre toti participantii, spre deosebire de o simpla iesire in oras cu colegii, de plida. Echipa se consolideaza mai bine si se obtine un angajament pe termen lung. De cealalta parte, companiile cauta ca investitia intr-o astfel de activitate sa aduca un plus de valoare si sa fie adaptata cerintelor proprii. Asa a luat nastere si programul social de team building MagiCAMP, gandit de ID Learning, prin care anga­jatii unei companii au construit o tabara de vara pentru copiii cu afectiuni oncologice. La finalul lunii mai, trainerii de la ID Learning si o echipa de voluntari din compania Tebodin Romania au pornit spre Branesti (Dambovita), unde este tabara MagiCAMP, si s-au pus pe munca. Salariatii companiei au avut pe agenda trei activitati de constructie: o casa din panouri de lemn, un panou de catarat si alei din lemn de salcam.

Pentru realizarea constructiilor, participantii la team buildingul social s-au impartit pe echipe, au colaborat, si-au pus la bataie abilitatile care ajuta cel mai bine echipa pentru a finaliza lucrarea intr-o singura zi. Beneficiile? Prin simplul fapt ca o echipa are ocazia sa lucreze impreuna, cu gandul ca 80 de copii vor avea spatii de joaca si pentru activitati sportive, este un adevarat motor pentru ca o echipa sa se sudeze.

“Relatiile s-au sudat mai repede atunci cand oamenii au fost intr-un contact real, au facut activitati diferite fata de cele de zi cu zi”, spune Anca Tomoroga. Cauza in sine i-a legat pe oameni si nu simplul fapt ca au fost in team building. “Cu un astfel de obiectiv, participantii au initiat actiuni, au devenit activi in loc sa astepte sa li se spuna ce sa faca, de exemplu, daca si-au terminat treaba, s-au dus sa intrebe cu ce sa ii ajute pe colegii care construiau casa”, completeaza reprezentanta ID Learning.

Anca Tomoroga_IDL

Anca Tomoroga, HR Consultant la ID Learning

Foto: Dreamstime