Creativitatea schimbă regulile

Un business început acum 15 ani în zona de print se reinventează pentru era digitală și proiecte speciale, fără a renunța însă la zona offline. Dragoș Bălan, fondatorul agenției, mizează pe combinații inovatoare și creative care aduc cele două zone împreună.

Ce însemna pentru GT un proiect acum 15 ani și ce înseamnă astăzi?

Cred că răspunsul poate veni din următoarea evoluție: am pornit ca Grafică și Tipar, iar acum avem repoziționare ca GT – agenție de producție creativă. Este mai mult decât vizibil că, dacă acum 15 ani eram specializați pe servicii complete de print, astăzi furnizăm proiecte complexe capabile să susțină campaniile de marketing, comunicare internă sau externă, activări de brand sau branding de evenimente. De aici a apărut și nevoia repoziționării, denumirea de Grafică și Tipar fiind limitativă. Am păstrat GT-ul cu care ne apelau partenerii și am adăugat ceea ce suntem de o vreme bună: agenție de producție creativă.

Ce diferențiază GT de alte companii care activează în aceeași zonă?

Avem experiență în management de proiecte care să susțină campanii de marketing și comunicare. De la ideea clientului până la implementare și livrare sunt foarte multe etape, pe care le cunoaștem și putem anticipa riscurile. Experiența îmi arată că managementul riscurilor reprezintă un punct forte al unei campanii reușite. Există destul de puține agenții de producție creative care să se poziționeze strict în zona de livrare tangibilă în formă fizică, de livrare, de concret. În rest, sunt enorm de mulți producători, disparați sau nișați pe anumite servicii și produse. Pentru noi, este un moment bun în poziționarea ca agenție de producție. Majoritatea startup-urilor din industrie sunt axate de ani buni pe online, ceea ce a dus la un gol între nevoia clientului și echipamentele care produc efectiv lucruri fizice. Meseriașul de la producție îți cere concret detalii, dimensiuni, tip de material. El nu are nici capacitatea și nici rolul de a-ți face propuneri. Aici acoperim foarte bine prin consultanță, propuneri creative, soluții adaptate pe buget, înțelegem targetul, obiectivele de comunicare și venim cu proiecte la cheie.

Cum au evoluat cerințele clienților?

Diferențiere, personalizare, unicitate și utilitate. Sunt atribute care se găsesc, mai mult sau mai puțin explicit, în toate întâlnirile. Dificultatea apare, firește, acolo unde, pe baza bugetului proiectelor convenționale, care nu au adus rezultatele scontate în trecut, clientul dorește să beneficieze de toate atributele enumerate anterior. Proiectele speciale cer condiții speciale, implicit un buget care să susțină unicitatea proiectului.

Cum arată businessul GT astăzi?

Suntem un suport de producție creativă pentru branduri și companii, oferind servicii grafice și concepte, producție tipărită digital, offset, lenticular, dar și uzualele produse promoționale. Ne diferențiem prin produsele video-print cu integrare de tehnologie în print (vibrații, video, lumină, Wi-Fi, view 360 cu touchscreen sau printuri cu încărcare solară pentru telefoane). În materie de print, aducem factorul wow prin jocuri corporate (produse chiar și pentru alte țări), produse creative cu grad ridicat de complexitate. Avem un serviciu de închiriere de standuri modulare, cu mare flexibilitate în amplasarea în spații restrânse pentru congrese, expoziții, târguri, clienții beneficiind de totalitatea serviciilor logistice, transport, montaj și demontare. Practic, clientul este ca un musafir în propriul stand, toate accesoriile și serviciile i le asigurăm noi. Varietatea și complexitatea definesc cadrul actual al activității noastre. Producem și lucruri convenționale, printuri corporate sau de masă, materiale operaționale uzuale pentru companii, însă cei care ne cunosc știu că, dacă vor ceva în premieră, pot veni către noi. Suntem un producător cu o expertiză bogată formată din livrarea a mii de proiecte în 15 ani de producție, care ne permite să oferim o soluție completă în zona offline, suplinind o agenție full service, cu un mix de concepție, servicii grafice, producție și implementare.

Cum se diluează granița dintre digital și fizic în marketing?

Le-am adus împreună. Astăzi, poți răsfoi broșuri electronice, cu ecrane video integrate și conectate la Wi-Fi. Prin intermediul unor servere, poți actualiza conținutul unui material promoțional pe care îl oferi partenerilor. Gândiți-vă ce impact și ce comunicare poți avea cu acest tip de produs când ai comunicări recurente cu partenerii, în industrii ca farma, training, financiar-bancar. Îți construiești adevărate canale private de comunicare, cu target personalizat. Tehnologia, în principiu, asigură conexiunea dintre lumea reală, offline, și cea virtuală din online. Lucrăm la producția unor caiete inteligente, care, prin intermediul unui cod, îți vor transfera notele scrise în mediul online, sau, mai mult, poți aduce eficiență în procesele de data management din varii industrii, mai ales acolo unde se semnează multe contracte, polițe sau formulare. Este o adevărată revoluție în data management și arhivare online. Un alt exemplu este chiar acest material interactiv din revista Biz, unde, cu ajutorul unui cod QR și al unei aplicații, putem da viață hârtiei, făcând astfel legătura între print și interactivitatea online.

Cât de receptivă este piața din România?

Deși avem un grad ridicat de absorbție a tehnologiei și inovației, volumul nu este mare. Există un număr mic de companii, acei early adopteri pentru care suntem tot timpul în căutare de soluții noi. Sunt acei clienți care nu poartă o haină de două ori, care vor ca la fiecare eveniment sau activare să se prezinte în mod unic, cum nu a mai făcut-o nimeni, și care lansează trenduri în industria lor. Mai există și clientul care își dorește să se prezinte inovator, dar nu îi permite bugetul. Inovația, în general, are și un termen mai lung de implementare. Ceea ce creierul nu cunoaște, nu poate nici planifica. Așa e și cu produsele noi – nu sunt prinse în bugete, pentru că nu se știa de ele.

Ce sfaturi ai pentru oamenii de marketing și comunicare în lucrul cu furnizorii?

Le recomand tuturor celor care, într-un fel sau altul, au soarta unui brand în mână să fie deschiși la întâlniri cu furnizorii și să nu generalizeze. Cei care își găsesc timpul să testeze și să își deschidă orizontul sunt chiar surprinși de noutăți și găsesc imediat aplicare în proiectele lor. Sunt întâlniri frumoase acelea în care vezi bucuria clientului și mulțumirea că poate fi altfel. Și mai recomand să consulte furnizori sau agenții înainte de a-și imagina ei lucruri imposibil de făcut. Cu un partener bun îți poți asigura succesul proiectului.

Cum arată profilul de client al GT?

Ajutăm brandurile și companiile să se diferențieze și abordăm în principal clientul final, companii din industrii precum cea financiar-bancară, asigurări și servicii medicale, FMCG, IT, auto și alte industrii. Avem și agenții full service sau de marketing în portofoliu, mai puține, pentru că acceptăm acele agenții suficient de inteligente să se consulte cu noi înainte ca soluția gândită de ei să ajungă la clientul final. Dacă procesul este invers, sunt foarte multe piedici în producție. Se evită acele idei care nu pot fi reproduse, care în simulări arată senzațional, dar în practică sfidează legile fizicii.

Cum vezi evoluția marketingului și a comunicării de brand?

Pariez pe eficiență, rezultate, cunoașterea targetului și generare de lead-uri pentru comunicare ulterioară, cu finalitate în vânzări. Inundarea și infinitatea spațiului online va duce, în opinia mea, la propuneri mai mult sau mai puțin șocante ca mesaj, din dorința de a ieși din anonimat, iar activările offline vor deveni noul neconvențional.