Finanțe Antreprenori

Creștem antreprenori

4 dec. 2017 4 min

Creștem antreprenori

Reading Time: 4 minute

O bancă aflată în fruntea valului de inovații din sistemul financiar a decis să pună umărul la creșterea mediului antreprenorial din România. Michal Szczurek, CEO al ING România, subliniază că Startarium pune bazele unui ecosistem inovator pentru startup-urile românești.

Michal Szczurek ING resized
Michal Szczurek – CEO ING România

Cum a apărut în cadrul ING ideea Startarium?

Inițial, proiectul s-a numit Growing Forward și a pornit de la Cătălin Vasile, Head Of Advisory Channels Management. Cătălin, alături de o echipă de voluntari – angajați ai ING și ei – au creionat o idee care ne-ar fi ajutat să cunoaștem mai bine clienții antreprenori la început de drum, care să îi și ajute pe aceștia să își pornească și să își crească afacerea. Cătălin a aplicat la o competiție pe care ING o desfășoară la nivelul de grup, unde angajați din toată lumea prezintă proiecte care transformă ING în banca viitorului. Growing Forward a primit finanțare pentru prima lui faza, ulterior ING România a preluat responsabilitățile financiare. Proiectul este extrem de complex, nu l-am fi putut implementa singuri și nici nu ne-am dorit asta – nu suntem aroganți, știm prea puține despre cum funcționează un antreprenor.

Care este scopul platformei?

Să sprijine mediul antreprenorial din România. Nu avem obiective de business, nu ne propunem să vindem produsele sau serviciile ING. Pentru noi, Startarium este un proiect de responsabilitate socială. De aceea am ales să creăm un brand independent, cu care antreprenorii să rezoneze ușor – așa am ajuns la Startarium. În fiecare an apar undeva la 50-60.000 de companii noi pe piața din România, pe care le putem ajuta, mai ales când știm că începutul este foarte greu. Glumind un pic, noi ne-am pricepe să-i ajutăm să facă o cerere bună de împrumut și cam atât. În Starta­rium însă, îi putem susține mai mult. Este extraordinar dacă reușim să ajutăm măcar 5% dintre companiile aflate la început.

Cum este integrat proiectul în businessul ING din România?

Din perspectiva ING, cel mai mare beneficiu este că ne înțelegem mai bine clienții prin discuții directe cu aceștia. Avem oameni din companie care se implică pe diverse paliere în Startarium, de la mentorat – Cătălin Vasile, inițiatorul proiectului, a mentorat 7 startup‑uri până acum. Alții aleg să fie speakeri la evenimentele Startarium – ca directorul nostru de risc, Ronald Oort. Alții se implică la evaluarea proiectelor și consultanță, cum este directorul de retail, Da­niel Llano. Pentru mine, Startarium este proiectul ideal, fiindcă facem ceva într-un domeniu apropiat de zona noastră de activitate, e aproape de core business. Ajutăm oricum antreprenorii ca bancă, dar acum extindem ajutorul nostru dincolo de partea de servicii financiare.

De ce ați ales să colaborați cu Impact Hub pentru această platformă?

Proiectul Startarium este un exemplu excelent de inițiativă din partea angajaților ING, sprijinită de grupul central și implementată de o echipă locală, în parteneriat cu o asociație. Lucrez de peste 20 de ani în cor­porații și am avut mereu avocați, contabili, departament de HR, marketing, oameni care m-au ajutat în business. Pentru antreprenori, e foarte greu să găsească resurse, să știe cum să facă un contract și nu putem să le dăm noi aceste sfaturi. De fapt, am constatat că partea de finanțare nu este prima lor nevoie, ci mai degrabă partea de învățare și mentorat. De aceea am construit ecosistemul Startarium împreună cu Impact Hub, care are know-how‑ul și capacitatea de a aduce împreună oameni cu experiență în domeniul antreprenorialului, mentori și oameni consacrați de business.

Ce impresie v-au făcut antreprenorii din Startarium?

Când merg la evenimentele Startarium, mă simt foarte inspirat. Am întâlnit oameni cu idei extraordinare, multe gândite din start la nivel global. Sunt oameni cu idei îndrăznețe, care nu au bani sau organizații mari în spate, dar sunt dispuși să cucerească lumea – asta îmi încarcă bateriile. În același timp, startup-urile trebuie să știe clar că oferă valoare unui grup de clienți. De ce ar cumpăra oamenii de la tine, ce valoare le oferi? În discuțiile cu antreprenorii din Startarium am văzut o atenție foarte mare la cifre: dacă piața este estimată la atât, eu îmi propun să obțin x% din piață, asta înseamnă vânzări de atât și profit de atât. Nu cred că ne mai putem permite să gândim așa într-o piață globală – trebuie să înțelegem în primul rând care este valoarea în sine a produsului pe care îl oferim.

Cum va arăta viitorul Startarium?

Startarium este un proiect construit pe termen lung. Poate arăta diferit în funcție de ce învățăm pe parcurs, dar îmi doresc ca în 2020 să avem 50.000 de conturi pe platformă și mi-ar plăcea ca Startarium să fie prima platforma la care antreprenorii să apeleze pentru dezvoltarea afa­cerii lor în diverse faze.

Cum vedeți mediul antreprenorial din România?

Sunt multe lucruri de spus, mai ales că multă lume vorbește despre problemele birocratice pe care le întâmpină înainte să-și lanseze produsele pe piață. Există loc de îmbunătățiri, fiindcă altfel e greu de concurat cu jucători la nivel european. Românii au mai puțin capital, mai puțină educație în domeniul business, n-ar strica să nu le mai pună și birocrația bețe în roate. Dar antreprenorii români care reușesc au curajul adolescentului să treacă la ofensivă, să-și depășească dezavantajele competitive în fața jucătorilor mai experimentați, veniți din afară. Este tot mai important ca românii să se concentreze pe planul internațional, competiția este acum la nivel global.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: