Companii Stiri

Crestere pentru retailul romanesc

11 iul. 2014 3 min

Crestere pentru retailul romanesc

Reading Time: 3 minute

GfK a lansat un studiu – analiza a scenei de retail european, cuprinzand cele mai recente evolutii si prognoze pentru 2014. Indicatorii de piata evaluati de GfK pentru un total de 32 de tari europene sunt: puterea de cumparare, cifra de afaceri aferenta retailului din spatiile comerciale si ponderea cheltuielilor populatiei in retail din cheltuielile totale. De asemenea, GfK ofera o prognoza asupra cifrei de afaceri din inchirierea si vanzarea de spatii comerciale pentru 2014 si tendintele in evolutia preturilor.

“Unele trenduri foarte interesante continua sa caracterizeze peisajul de retail european”, explica Gerold Doplbauer, retail expert GfK. “In general, 2013 a fost un an in care avantul economic a incetinit, marcat de diminuarea ritmului de crestere a puterii de cumparare. Prin urmare, comertul a suferit pierderi. Vanzarea si inchirierea de spatii comerciale a scazut vizibil datorita cresterii preturilor. Cu toate acestea, pentru 2014 anticipam o crestere economica accelerata in Europa, precum si o stabilizare a situatiei din Grecia si Europa de Sud. Retailul european va profita de aceasta dezvoltare, dar efectele vor varia de la o tara la alta in mod substantial.”

Studiul a evidentiat cateva teme majore.

Astfel, puterea medie de cumparare pe cap de locuitor in 2013 la nivelul celor 28 tari membre UE a fost de 15.017 euro anual. Cu o crestere de numai +0.6% in 2013, puterea de cumparare a ramas in urma in mod semnificativ in comparatie cu anii anteriori. Cele mai mari scaderi s-au inregistrat in Grecia (-8%), Cipru (-7%), in Cehia si Slovenia (cate -2%). Puterea de cumparare a scazut din nou anul trecut si in Italia si Spania. Cu toate acestea, o cresterea usoara este asteptata in aceste tari anul acesta.

Cele mai mari rate de crestere a puterii de cumparare s-au inregistrat in Romania, Scandinavia si tarile baltice. Si Germania a avut o crestere peste medie, de +2.5%.

In 2013, cifra de afaceri realizata din spatii comerciale a stagnat la aproximativ 3.1 trilioane € (-0,1%), in cele 32 de tari analizate. Pierderi au suferit Grecia (-8%), Cipru (-5%), Olanda (aproape -4%), Spania (-3,5%) si Italia (mai bine de -3%). In topul celor mai mari piete de retail din Europa care nu au fost afectate se numara in continuare Rusia, urmata de Franta si de Germania. Romania se afla printre statele care se bucura de cresteri semnificative (cu +4,9%), alaturi de tarile baltice (+5,3%) sau Polonia (+5,1%).

Cresterea comertului online pune presiune asupra formatelor de retail traditional in toata Europa. De aceea, GfK anticipeaza o crestere moderata pentru acestea din urma, de 0.6% (in medie) pentru tarile UE in 2014. Printre fruntasi se numara Romania (+4,3%) si tarile baltice (+4.8 – 5.9%). GfK se asteapta ca situatia retailului sa inceapa sa se stabilizeze anul acesta in special in statele europene cu economia greu afectata.

Ponderea cheltuielilor populatiei in retail a scazut din nou in 2013 la nivelul tarilor membre UE; cota este in prezent la aproape 31%. Motivele pentru acest declin sunt legate de cresterea costurilor pentru energie, facturile de intretinere si activitati de petrecere a timpului liber. Ponderea a scazut in special in Italia (aproape 27%) si Grecia (25%), ca urmare a crizei economice. Economiile puternice din Germania, Marea Britanie si Elvetia detin o pondere a cheltuielilor populatiei in retail de sub 29%. Motivul principal pentru acest procent redus sunt veniturile mai mari, din care o proportie relativ mica este suficienta pentru a acoperi nevoile de baza.

Cele 32 de tari analizate au beneficiat in 2013 de o suprafata de vanzare de 1.11 metri patrati,  pe cap de locuitor, ceea ce inseamna o crestere de aproape 2% fata de valoarea din 2012. Cea mai mare crestere a avut loc in tarile nordice si est europene: Finlanda, Bulgaria, Romania si Estonia. Prin contrast, suprafata de vanzare a scazut in unele tari, in special in Grecia. Germania a pierdut de asemenea la acest capitol anul trecut, ca urmare a inchiderii a numeroase magazine cu produse de amenajari pentru locuinte. Cu toate acestea, suprafata de vanzare pe cap de locuitor in Germania este in crestere datorita declinului populatiei.

Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri si puterea de cumparare au fost realizate in euro pe baza cursului de schimb mediu 2013 pentru monedele nationale in cauza (asa cum sunt ele raportate de catre BCE). Studiul integral, in engleza, este disponibil aici

Photo Retail shopping – © BCritchley | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: