Cum să aveți angajați fericiți

Multă vreme s-a crezut că un salariu bun înseamnă și o productivitate mai mare a angajaților. În ultima perioadă însă, s-a demonstrat că există o relație mult mai strânsă între randamentul de la locul de muncă și fericirea angajatului. Provocarea este acum pentru companii să găsească rețeta fericirii corporatiste.

Dacă veți avea vreodată curiozitatea să ridicați ochii din telefon și să aruncați o scurtă privire la oamenii din stația de metrou, în drum spre serviciu, veți putea asista la un adevărat spectacol. De pe “scenă” nu vor lipsi personaje care se strecoară cu pași repezi și privirea în pământ printre alți călători din stația aglomerată sau oameni încruntați și plictisiți care se joacă mecanic pe telefon în timp ce gândul le zboară în cu totul altă parte. Toți acești oameni îngândurați și încruntați sunt într-o opoziție puternică cu personajele care zâmbesc optimist și radiază de bucurie din reclame la proiecte rezidențiale sau agenții de turism.

Vedem tot mai des cărți cu rețeta daneză a fericirii, cu secretul japonez pentru o viață fericită, dar tot mai puține zâmbete. Tot mai puțini oameni optimiști, care pășesc cu încredere, fără să își ascundă privirea. Stresul, instabilitatea și incertitudinea politică și legislativă, problemele financiare, cele de sănătate, inegalitatea de șanse ori lipsa de încredere în propriile forțe, indiferent ce nume poartă, noi, românii, suntem printre cei mai puțin fericiți oameni din întreaga lume. Un sondaj realizat recent de Comisia Europeană a demonstrat că românii sunt cel mai neferi­cit popor din Uniunea Europeană, doar 46% dintre respondenții din țară precizând că sunt fericiți. O altă concluzie intersantă a studiului este că doar 13 din 100 de români se consideră cu adevărat fericiți, în timp ce, la polul opus, 11% se declară complet nefericiți. Mai mult, ediția din acest an a “World Happiness Report”, un studiu care calculează gradul de fericire al populațiilor lumii în funcție de mai multe criterii (printre care PIB, speranța de viață, libertatea de a face alegeri, asistența socială etc.) plasează România pe locul 52 din 104 țări, între Slovenia (locul 51) și Letonia (locul 53). Așa cum era de așteptat, pe primele poziții în acest top al fericirii se numără state scandinave, precum Finlanda (locul 1), Norvegia (locul 2) și Danemarca (3), în timp ce la coada clasamentului sunt țări precum Venezuela și Palestina.

Chiar dacă la prima vedere această nefericire care apasă pe umerii românilor ca o greutate invizibilă nu pare să aibă vreo legătură cu viața profesională, ea își face simțită prezența și la birou. Multă vreme s-a crezut că un salariu bun înseamnă și o productivitate mai mare a angajaților, dar în ultima perioadă s-a demonstrat că există o relație mult mai strânsă între productivitatea la locul de muncă și fericirea angajatului. Pentru că angajați fericiți înseamnă și clienți fericiți, nu este așa? “În condițiile în care angajații se simt în afara controlului, nu percep acea senzație de siguranță, validare din exterior, pe care o caută neîncetat, ei simt exact opusul fericirii”, spune Diana Onilă, psiholog și trainer la firma de trai­ning și consultanță iDLearning. “Însă adevărata fericire este obținută când ne eliberăm de căutarea în afară, când schimbăm localizarea sursei din afară înăuntru și începem să ne experimentăm pe noi ca sursă a aprecierii, a controlului și siguranței. Adevărata fericire vine dinăuntru și nu este un gând, o convingere, este o stare de a fi”, adaugă psihologa.

Portalul de recrutare eJobs a derulat, la începutul anului trecut, campania #HappyLaJob, care a inclus și un studiu la care românii participanți au fost rugați să evalueze fericirea la locul de muncă în funcție de câteva criterii: pasiunea, onestitatea, echilibrul dintre viața profesională și cea personală, impactul pe care munca lor îl are în cadrul companiei și oportunitățile de dezvoltare în carieră. Judecând după aceste criterii, 61% dintre angajați s-au declarat fericiți la muncă. Ponderea cea mai mare în “rețeta” fericirii a avut-o conștientizarea faptului că munca lor este importantă pentru dezvolta­rea companiei, 70% dintre participanți legând satisfacția sau împlinirea profesională de acest factor. La distanță scurtă se află echilibrul dintre viața personală și cea profesională, un aspect care este din ce în ce mai important pentru angajații din țară. Important de menționat este faptul că fericirea la locul de muncă este o stare mai degrabă relativă pentru cei mai mulți respondenți.

Cu toate că actualul loc de muncă întrunește toate condițiile jobului ideal, angajații români nu au motive puternice să îl schimbe, dar simt în același timp că este loc pentru mai bine. Studiul a demonstrat că doar 26% dintre angajați fac parte din acea categorie cu adevărat privilegiată care sunt fericiți din toate punctele de vedere la locul de muncă. “Practic «fericirea» la job este o combinație între a fi cu adevărat pasionat de ceea ce faci, a face în fiecare zi ceva care contează, a avea oportunități de creștere și, în același timp, a avea o viață personală echilibrată, fără a simți că faci un sa­crificiu într-o parte sau alta”, spune Bogdan Badea, CEO la eJobs România. “La nivel individual sunt mai productivi angajații fericiți, pentru că energia lor nu mai este consumată pe frustrări, reproșuri, căutări de mai bine, mai mult și mai interesant. Dacă toate capitolele sunt bifate cu brio la locul de muncă pe care îl au deja, ei se concentrează pe a-și face jobul cât mai bine. Nu doar ca o formă de compensare pentru ceea ce le oferă compania, ci și dintr-un motiv cât se poate de pragmatic – nu vor să piardă un job care îi face fericiți”, spune Bogdan Badea.

Cum ecuația este simplă, un angajat fericit înseamnă mai multă implicare și prin urmare creșterea productivității, una dintre preocupările prioritare ale companiilor a devenit satisfacția angajaților, abordată ca pilon principal în strategiile de employer bran­ding, adică de dezvoltare și de consolidare a reputației organizaționale. Aici, rețeta este întotdeauna complexă și ingredientele folosite sunt în funcție de fiecare echipă în parte și, nu de puține ori, chiar de fiecare angajat în parte.

Rețeta corporatistă a fericirii

Departamentele de resurse umane iau în calcul nevoile actuale pe care le au angajații, planurile de viitor, în ce punct al carierei se află, în ce etapă a vieții perso­nale și multe altele. De aceea, unele dintre ele pun accent pe pachetul de beneficii extrasalariale, altele pe oferirea unui mediu de lucru flexibil, pe programe de dezvoltare profesională și personală, pe încurajarea spiritului intraprenorial, pe crearea unui mediu de lucru cât mai prietenos și mai confortabil. “Suntem foarte atenți la «starea de bine» a membrilor echipei noastre, așa încât am construit un pachet de beneficii complex, care să răspundă nevoilor lor specifice indife­rent de vârstă, educație, experiență profesională, stare civilă sau numărul de membri ai familiei”, spune Ioana Mușat, HR Manager la TELUS International. Compania investește în dezvoltarea continuă a angajaților prin programe special proiectate și calibrate fiecărei etape din cariera lor.

“Bineînțeles, asigurarea unui pachet de beneficii competitiv contribuie la creșterea motivației și satisfacției angajaților noștri”, adaugă Ioana Mușat. Pe lângă tichete de masă și abonamente la clinici medicale private, angajații TELUS International mai beneficiază de sesiuni de masaj, de abonamente la săli de sport, fructe la birou, decontarea transportului sau abonament la Bookster.

Foto: Vali Mirea

Pe agenda departamentelor de resurse umane, marketing și comunicare ale companiei canadiene, o prioritate o are construirea unui brand de angajator puternic și atractiv. Cum are de gând să facă asta? Pentru că este foarte important ca planurile de fidelizare și retenție să fie relevante pentru angajați, un reper foarte valoros în organizația canadiană este sondajul pentru evaluarea nivelului de satisfacție. Acesta ajută departamentul de resurse umane să concentreze eforturile de îmbunătățire către ariile de focus semnalate de propriii angajați. Compania va continua să dezvolte politici transparente și orientate către angajați, pentru că membrii echipei sunt cei mai puternici ambasadori ai brandului TELUS International. Birourile din București ale companiei canadiene au un design inovator și original, în componența căruia intră și mai multe spații de relaxare, care sunt importante pentru “starea de bine” a angajaților, care de cele mai multe ori petrec mai mult timp la muncă decât acasă. Zonele de relaxare oferă angajaților ocazia de a interacționa cu colegii într-o atmosferă destinsă, fiind o modalitate excelentă de a încuraja dialogul, colaborarea și în final angajamentul.

Pe punerea în valoare a spațiului și crearea unor zone de relaxare a pariat și Zitec, o companie românească care activează în domeniul IT&C. La începutul anului, cei de la Zitec s-au mutat în clădirea de birouri Timpuri Noi Square, iar una dintre principalele priorități a fost și amenajarea unor spații tematice, inspirate de ideile și
pasiunilor membrilor echipei, dar și zone comune de jocuri, unde angajații se pot relaxa la ping-pong, foosball, jocuri pe consolă sau în scaunul de masaj. La Zitec, pachetul de beneficii pentru angajați este construit și actua­lizat în permanență în funcție de nevoile și de feedback-ul fiecărui membru al echipei. Ca să vă faceți o idee, acesta include susținere financiară pentru cursuri și certificări, ședințe de coaching, posibilitatea de a lucra de acasă sau de la biroul companiei din Brașov, pentru pasionații de munte, zile libere suplimentare în funcție de vechime.

“Pentru noi este important să facem ceea ce ne place și să venim în fiecare zi cu plăcere la birou”, spune Flo­rentina Greger, Head of Human Resources la Zitec. “De aceea, ne preocupăm de menținerea unui mediu de lu­cru care să încurajeze membrii echipei să se dezvolte atât profesional cât și personal, să ia inițiativa și să pună în aplicare propriile idei, indiferent că se referă la munca lor de fiecare zi sau la activități extra-job. Astfel, suntem atenți la nevoile individuale ale colegilor și încercăm să le oferim suportul de care au nevoie”, adaugă Florentina Greger. Pe zona de dezvoltare personală și profesională, compania românească derulează mai multe programe care au în vedere atât comunicarea internă, relaționarea în echipă sau alte competențe soft, adresate tuturor membrilor echipei, cât și workshopuri interne și trai­ninguri tehnice, acestea derulându-se sub umbrela Zitec Academy.

La acestea se adaugă un buget anual dedicat fiecărui angajat, sub formă de credite, ce pot fi folosite pentru achiziția unor cursuri, bilete la conferințe din domeniu sau cărți. Anul trecut Zitec a lansat și un program de mentorat, în care fiecare angajat are un mentor care îl ajută să își definească un plan de carieră și pașii pe care trebuie să îi parcurgă ca să își atingă obiectivele profesionale. În plus, aceștia beneficiază gratuit de întâlniri de coaching la birou atât pentru subiecte profesionale, cât și pentru cele personale.

Dacă după o perioadă agitată la birou simțiți nevoia să luați o pauză și să călătoriți câteva luni bune în jurul lumii, acest lucru nu este tocmai posibil. Nu și dacă lucrați la Lowe Group însă. Aici, angajații au posibilitatea să își ia, câteva luni, un concediu sabatic, la finalul căruia își vor găsi jobul exact așa cum l-au lăsat. Pe lângă Sabatic al Leave, angajații grupului de comunicare se mai bucură de sesiuni de mentoring, coaching, de zile de concediu în plus în funcție de vechimea în organizație, de zile în care pot lucra de acasă sau de Light & Pet Friday – o zi în care pot veni la birou cu cel mai bun prieten blănos. Mai mult, pentru a sărbători 25 de ani de la înființare, Lowe Group  a “deschis” un salon de tatuaje, unde angajații își pot face gratuit unul sau, de ce nu, mai multe tatuaje. Tot în contextul aniversării a 25 de ani, grupul a lansat propriul brand de bere, care poate fi degustat în fiecare joi seara, cu ocazia “Roabei cu bere”, un eveniment săptămânal care adună angajații pe terasă.  

„Am aflat că dorința cea mai mare este să învețe, să crească profesional, iar anul acesta vom construi împreună cu fiecare planuri de dezvoltare clare și personalizate: prin cursuri, prin coaching, prin programe de mentorship pentru juniori”, spune Roxana Zainea, HR Manager la Lowe Group. “Anul acesta ne propunem să devenim Best Workplace în adertising și comunicare, având o cultură bazată pe performanță și fun”, adaugă Roxana Zainea.

Companiile se întrec astăzi să ofere angajaților ex­periențe și beneficii personalizate, croite exact după nevoile lor, toate acestea contribuind la crearea și conso­lidarea unui brand de angajator. Această reputație ajută organizațiile nu numai să își mențină angajații fericiți, ci și să atragă cei mai buni candidați din piață. Iar această miză este una uriașă, astăzi, când, mai mult ca oricând, piața forței de muncă se confruntă cu o acută criză de ta­lente, indiferent de nivelul de experiență sau de pregătirea profesională a candidaților. Pentru toate există căutare și este o competiție acerbă între angajatori. Iar candidații știu bine acest lucru. “Trebuie să înțelegem cu toții că, până la urmă, fericirea este rezultatul unui efort comun, în care rolul angajaților este cel puțin la fel de important precum cel al departamentului de HR. Așa că, în linii mari, sfatul pe care l-aș da angajaților ar fi să știe ce își doresc și să nu le fie teamă să ceară și să caute altceva și în altă parte, atunci când simt că s-au blocat într-un punct mort”, spune Bogdan Badea, CEO al eJobs. “Atenție! Asta nu înseamnă că recomand sau încurajez volatilitatea și lipsa de stabilitate. Nu orice moment de cumpănă sau orice nemulțumire trebuie să vină la pachet cu o demisie. Ce vreau să spun este că fiecare carieră trebuie să vină cu un plan și o proiecție clară asupra viitorului, iar asta este o sarcină care se împarte deopotrivă între angajat și angajator”, conchide Bogdan Badea.