Curajul de a merge mai departe

Cea mai dificilă decizie pe care a luat-o ca antreprenor a fost să nu vândă în 2007 compania Integrata. Doina Cepalis a riscat și a început totul de la zero. A transformat o filatură de in și cânepă într-o fabrică de scaune auto pentru copii, iar acum grupul Te-Rox are o cifră de afaceri de peste 35 de milioane de euro.

Cumpărase în anul 2000 fabrica Integrata Pașcani, care la momentul respectiv era compusă dintr-o filatură de in și cânepă și o secție de confecții. Era o fabrică gândită pentru piața CAER, ca multe altele construite în Epoca de Aur, dar Doina Cepalis a văzut potențialul din Europa și America și a pornit în cucerirea noilor piețe. Însă după ani de investiții, retehnologizări și creșteri, producătorilor chinezi li s-au ridicat restricțiile pentru exportul în Europa, iar prețurile de dumping au dus Integrata în faliment. “În 2007 am avut o ofertă de vânzare a vechii companii Integrata – filatura și fabrica de confecții. Am refuzat să vând, am riscat, am început de la zero Te-Rox și acum știu că am luat o decizie bună. A fost foarte greu în primele luni, regretam în fiecare zi”, își amintește Doina Cepalis.

„Am refuzat să vând, am riscat, am început de la zero Te-Rox și acum știu că am luat o decizie bună. A fost foarte greu în primele luni, regretam în fiecare zi.”

Compania Te-Rox Prod a intrat pe piața producătorilor de scaune auto în aprilie 2007, începând colaborarea cu cel mai mare distribuitor de scaune auto din Europa – Groupe Team Tex. Por­nind la drum cu 147 de angajați, la sfârșitul primului an de colaborare compania a înregistrat o cifră de afaceri 230.000 de euro producând huse pentru scaunele auto. În septembrie 2008 a fost înființată secția de producție de centuri de siguranță pentru scaunele auto, iar în 2010 sunt înființate punctele de lucru din Roman și Iași, cu un număr total de 155 de angajați. Dezvoltarea a continuat cu investițiile în fosta fabrică de mase plastice din Iași, compania reușind astfel să își producă necesarul de piese plastice folosite în asamblare, dar și coca scaunului auto. În 2012, compania începe colaborarea cu BHS Impex Botoșani și lansează pe piața scaunelor auto gama proprie de produse, MIGO, produs care a obținut 5 stele de siguranță și confort la Euro NCAP.

De la lohn, la producție proprie

„Cea mai importantă etapă a dezvoltării businessului fost când am trecut la producția proprie, renunțând la sistemul lohn”, spune Doina Cepalis. Acum, grupul Te-Rox are circa 1.000 de angajați și o cifră de afaceri de 35 de milioane de euro, iar produsele companiei ajung în magazinele din peste 50 de țări de pe patru continente, cele mai importante piețe ale grupului fiind țările din Europa. Creșterile însă nu au venit de la sine, a fost nevoie de o strategie curajoasă și viziune. “Cel mai important pas în extinderea businessului a fost generat de flexibilitatea producției, de timpul rapid de fa­bri­cație și de faptul că marfa ajunge repede la client și în felul acesta s-au eliminat stocurile de produse finite”, spune antreprenoarea.

Totodată, experiența de business a fost extrem de utilă în condițiile unui mediu de afaceri în care schimbările legislative sunt frecvente și apar peste noapte. Spre exemplu, majorarea salariului minim din februarie, de la 1.250 la 1.450 de lei, a dus la creșteri salariale în lanț care au costat businessul circa un milion de euro. Antreprenoarea a arătat că, deși această sumă nu era bugetată, faptul că 2016 a fost un an bun pentru grup a ajutat foarte mult, așa că modificarea legislativă nu i-a prins descoperiți. “Grupul Te-Rox, în ciuda majorărilor semnificative de salarii, va încheia anul cu un rezultat pozitiv de peste 2 milioane de euro”, precizează Doina Cepalis. Cu alte cuvinte, o creștere de peste 66%, având în vedere că grupul de firme Te-Rox a înregistrat anul trecut un profit net de 1,2 milioande euro.

400.000 de euro a investit grupul Te‑Rox în acest an în noi tehnologii, iar investițiile viitoare se vor axa în special pe roboți industriali

Anul acesta, grupul Te-Rox a investit în jur de 400.000 de euro în noi tehnologii, iar procesul va continua și în perioada următoare, axat în special pe roboți industrialali. În ceea ce privește provocările privind atragerea angajaților sau în retenția lor în companie, Doina Cepalis spune că numărul de angajați se menține constant. “Avem o cultură organizațională puternică, ne indentificăm cu nevoile firmei, suntem o echipă legată și lucrăm mereu pe proiecte noi pe care le finalizăm mereu cu succes”, adaugă antreprenoarea. Care este pasul următor în strategia de dezvoltare a Te-Rox? Tehnologizare, concepte noi de vânzare produse, extindere masivă în online.

Întrebată în ce domeniu ar lua-o de la capăt cu un nou business, antreprenoarea spune că ar face tot producție. “Cel mai bine știu să fac producție, să manageriez angajații, să transform oameni, să-i specializez, deci tot asta aș face”, mărturisește Doina Cepalis.