Curajul in afaceri

<p> <strong>Dincolo de strategie, viziune sau planificare, orice om de business care tinteste succesul mai are nevoie de o arma in arsenalul sau. Curajul, insa, poate fi o arma cu doua taisuri.</strong></p> <p>  </p> <p> Acum 16 ani, Andrei Sulyok decidea sa renunte la afacerea proprie pentru a deveni primul angajat in Romania al grupului suedez Lindab. Decizia venea "la pachet" si cu o mutare de la Baia Mare la Cluj. Ceea ce pentru multi parea o nebunie, a fost pentru el un moment crucial in cariera. Decizia a avut la baza un ingredient simplu, dar esential. "Curajul a fost definitoriu. Daca nu aveam curaj, de cele mai multe ori pierdeam trenul", spune Sulyok, care detine functia de director general la Lindab Romania. Compania face de ani de zile productie in Romania, avand curajul de a intra pe pietele est-europene intr-o perioada in care managerii occidentali erau foarte precauti cand venea vorba de investitii in regiune.<br /> Daca lumea afacerilor este deseori asemanata cu o jungla, curajul trebuie sa fie una dintre trasaturile definitorii ale celor care indraznesc sa o exploreze. Cum altfel decat curajosi pot fi numiti antreprenorii care incep un business desi stiu ca<br /> 90% dintre start-up-uri sunt sortite esecului sau managerii care iau decizii ce contrazic logica momentului, dar se dovedesc vizionare pe termen mediu si lung?<br /> <br /> <strong>Momentul oportun</strong><br /> La finele anului 2008, cand criza isi arata coltii si pe piata romaneasca, iar companii ca Dacia sau ArcelorMittal anuntau intreruperi temporare ale productiei, managementul companiei Xella Group, producator european de materiale de constructii, lua o decizie ce parea ilogica: continuarea investitiei in prima unitate de productie Ytong din Romania, o investitie greenfield de 32 de milioane de euro in cea mai moderna fabrica de BCA din Europa de Sud-Est. Investitia a fost finalizata cu succes, fabrica de la Paulesti, judetul Prahova, fiind inaugurata recent. "Astazi, un exemplu simplu de curaj in afaceri este sa privesti cu incredere spre viitorul organizatiei in timp ce analizezi rezultatele economice ale unui an de criza. 2009 a fost ca o sperietoare pentru multe companii, iar perioada urmatoare va insemna trezirea la realitate sau trecerea pe banca de rezerve", a declarat pentru Biz Marius Dragne, Marketing Manager la Xella pentru Bulgaria, Ungaria si Romania.<br /> Deciziile curajoase se iau mai ales in vremuri economice tulburi, cum este cea pe care o traversam, in timp ce masurile indraznete din perioadele de prosperitate intampina o rezistenta mult mai mare, de aceea curajul de a le impune trebuie sa fie mai mare. Daniel Bichis, Managing Partner la Competent Consulting, ne-a oferit un astfel de exemplu referitor la unul dintre clientii sai, SuperCard, companie care ofera solutii pentru implementarea de programe de fidelizare. Antreprenorul Cristian Lupascu, care era si CEO al companiei, a avut… curajul de a schimba in 2007-2008 sistemul de management de la cel autoritar la unul consultativ. La acea data, compania era in plina expansiune, cu o cota de piata de peste 30%, cu cifra de afaceri si profit in crestere constanta de mai bine de 5 ani. Aparent, nimic nu ar fi justificat schimbarea majora de cultura organizationala decisa de Lupascu. "El a avut nevoie de curajul de a se confrunta cu neincrederea, respingerea, criticile, luptele pentru putere dintre sefii de departamente, dar si cu scaderea profitului si perturbarile din functionarea companiei", spune Bichis. Efectul s-a simtit, insa, odata cu scaderea masiva a bugetelor de marketing si fidelizare, produsa la majoritatea clientilor traditionali in anul 2009. Compania, care trecuse deja printr-o transformare de management, a dovedit o agilitate extrema in a se adapta cerintelor unor noi clienti si a identifica noi produse si servicii generate chiar de criza.<br /> <br /> <strong>O granita aproape insesizabila</strong><br /> Atentie, insa, nu orice decizie riscanta denota curaj si intotdeauna analiza trebuie facuta la rece. "Deciziile luate in pripa nu denota curaj in afaceri, ci iresponsabilitate. De cealalta parte, ezitarile frecvente, repetate in luarea unor decizii reprezinta o lipsa clara a curajului in afaceri, in niciun caz responsabilitate", spune Marius Ghenea, presedintele FIT Distribution. El avertizeaza ca, desi curajul este unul dintre elementele constitutive ale succesului antreprenorial, "ca sa spunem tot adevarul", acelasi element este si o cauza importanta a esecului in domeniu.<br /> De altfel, cand vine vorba de curaj in afaceri, specialistii remarca diferente intre modurile de actiune ale antreprenorilor, managerilor si, respectiv, ale angajatilor, lucru normal avand in vedere pozitia diferita a fiecaruia dintre acestia in mecanismele de luare a deciziilor. Potrivit lui Daniel Bichis, diferenta majora dintre antreprenori, manageri si executanti consta in nivelul de certitudine de care au nevoie pentru a lua decizii si a le implementa. Astfel, daca executantii actioneaza doar atunci cand sunt cel putin 90% siguri de rezultatele ce vor fi obtinute, managerii buni iau decizii in zona de 70-80% siguranta. Antreprenorii obisnuiti trec la actiune cand sunt siguri in proportie de 60-70%, iar marii deschizatori de drumuri au nevoie de numai 51-55% certitudine. "Putem deriva de aici un index al curajului, inmultind cu 2 diferenta dintre 100 si nivelul de certitudine specific fiecarei categorii", spune Daniel Bichis.<br /> La randul sau, Viorel Panaite, partener la Human Invest, vorbeste despre faptul ca un antreprenor este prin definitie "un aventurier cu spirit de jucator mai puternic decat o persoana care este salariata – fie ca este manager sau nu". Aici apare si o diferenta intre Romania si sistemele occidentale, unde curajul si initiativa sunt cultivate in companii, iar angajatii dau des dovada de spirit antreprenorial. "Pe mine m-ar bucura sa vad printre angajati un spirit antreprenorial de zece ori mai mare decat cel care exista in prezent in multe din organizatiile din Romania, mai ales ca sunt nenumarate ocazii de a contribui, de a inova, de a te oferi voluntar, de a avea initiative", arata Panaite.<br /> Pana la urma, curajul in afaceri poate fi definit ca o combinatie reusita intre intuitie si analiza, presupune nu doar nebunie, ci si viziune, inseamna impuls irational si asumare rationala. Pentru Andrei Sulyok, decizia riscanta luata la jumatate anilor '90 s-a dovedit de succes. "Eu sunt adeptul actiunii, am dorinta si determinarea sa fac lucrurile sa se intample si asta nu se poate face fara curaj", conchide el.</p>