Energie de la Bistrița la export

Mașini din Franța, Germania sau Marea Britanie au energie de la baterii fabricate la Bistrița de o companie din România. Eduard Croitoru, Sales and Marketing Director al Rombat, spune că exporturile reprezintă deja 60% din producția companiei.

Cum arată piața de baterii din România și cum a evoluat Rombat în ultimii ani?

Piața de baterii din România, mă refer la piața after market, a fost în creștere în ultimii ani datorită creșterii pieței auto, accentuată de importul masiv de autoturisme second hand. Rombat este lider de piață încă din anul 1997, cu un vârf de vânzări în anul 2010. Apoi, a urmat o perioadă de scădere, dar din 2015 am reușit să regăsim ritmul de creștere cu care eram obișnuiți, de două cifre. Acest lucru s-a datorat în principal schimbării totale a gamei de produse, unei noi imagini de brand și unei calități superioare a produselor din generația nouă.

Ați lansat o nouă generație de baterii – Super Endurance Technology. Intrați într-o nouă etapă în dezvoltarea Rombat?

Am încercat să simplificăm noua generație de baterii, creând doar trei clase de produse în gama auto: gama clasică Cyclon, gama intermediară Tornada și gama de top Premier. Pentru a întări și mai mult faptul că este cu adevărat o nouă generație de produse, superioară din punct de vedere calitativ, ne-am asumat creșterea perioadei de garanție de la 2 la 3 ani pentru gama de top Premier. Împreună cu echipa Rombat am muncit foarte mult pentru a realiza o cotitură în evoluția brandului și, uitându-mă la rezultate, pot spune fără lipsă de modestie că am reușit. Poate suna pompos, dar s-au făcut lucruri incredibile la Bistrița și se fac în continuare, fără prea mult “zgomot”. Așa, în stil ardelenesc, facem mai mult și vorbim mai puțin.

Sunt puține branduri românești care au rezistat în contextul economic actual. Care este rețeta rezistenței Rombat?

Este foarte adevărat, din păcate, că sunt puține branduri românești care au rezistat după anii ’90, iar Rombat este unul dintre ele. Și e un brand de succes. Deși Rombat are o istorie de 37 de ani, este încă un brand tânăr și în plină evoluție. Ne-a plăcut să ne câștigăm clienții, piața și încrederea clienților prin seriozitate și dăruire față de ceea ce înseamnă bateria Rombat. Eu sunt mai tânăr în echipă, dar am găsit la Bistrița o echipă cu adevărat dedicată și aceasta nu este doar un simplu slogan dintr-o multinațională. În plus, aici omul, la nivel individual, chiar contează și chiar poate face diferența.

“Dacă pe baterie scriam «Made outside Romania», indiferent de calitatea produsului, ar fi fost un argument bun pentru clienți.”

Faptul că sunteți un brand românesc a fost un atu pentru companie?

Nu chiar, ba dimpotrivă, a fost un mare dezavantaj. Am întâmpinat multă rezistență din partea clienților de la export, dar și mai multă rezistență de la intern, din România. Faptul că e un brand pursânge românesc nu a fost suficient pentru a câștiga încrederea clienților. Dacă pe baterie scriam “Made outside Romania”, indiferent de calitatea produsului, ar fi fost un argument bun pentru clienți și mai ales pentru un vânzător. Se pare că am o afinitate mare față de brandurile românești… după ce am activat peste 21 de ani la Dacia.

Ce ne puteți spune despre exporturi?

Exportul este punctul nostru forte, peste 60% din producție mergând în afara țării. Dintre țările cu cea mai mare importanță și pondere pentru Rombat pot aminti Franța, Germania, Marea Britanie, Italia, Spania, Rusia etc. Am crescut continuu și constant în țările unde suntem prezenți, avem piețe care au avut o creștere spectaculoasă în numai doi ani, cum ar fi Spania, și chiar am reușit să ajungem și în piețe exotice, cum ar fi Noua Caledonie.

Ce planuri de dezvoltare aveți?

În septembrie 2013, am lansat noua capacitate de producție, dotată cu ultima tehnologie în producția de baterii existentă la vremea respectivă. Investiția a venit pe fondul evoluției industriei auto și al cerințelor din ce în ce mai mari pentru acest gen de produse, mai ales din partea clienților noștri OEM (Dacia, Renault, Peugeot-Citroën, Ford, Nissan), adică acolo unde avem echiparea de prim montaj. Proiectele la care lucrăm în prezent ne obligă să continuăm investițiile în modernizarea și dezvoltarea capacităților de producție. Sunt proiecte de anvergură și strategice pentru companie, iar potențialii clienți sunt nume cu adevărat grele în industria auto.