Energie și simțire

Energia regenerabilă, transportul, mediul înconjurător și nu în ultimul rând automobilul au fost subiectele preferate ale unui grup de prieteni cu vârste și preocupări diferite. O echipă de ingineri cu experiență în domeniul energiei electrice și în domeniul transporturilor auto, alături de tineri entuziaști care împărtășesc aceleași idealuri: energie regenerabilă, eficiență energetică și automobile electrice. Așa a luat naștere E-Motion Electric.

Povestea E-Motion Electric a început în 2010, când se discuta din ce în ce mai mult despre autovehicule electrice. Bineînțeles că odată cu apariția autovehiculelor electrice va fi nevoie și de o infrastructură care să le poată furniza energia necesară, iar o companie producătoare de stații de încărcare părea o idee care avea potențial să se dezvolte în următoarea perioadă. “Astfel, într-un grup de ingineri energeticieni și de transporturi s-a completat lanțul pentru dezvoltarea unei astfel de idei. Încă de la început ne doream ca stațiile de încărcare să fie concepute și construite de noi și la un moment dat pot spune că am reușit acest lucru”, își amintește Mihai Marcolț, cofondator al E-Motion Electric.

E-Motion Electric a luat naștere propriu-zis în anul 2012, fiind prima companie din România dedicată 100% transportului ecologic și prima companie producătoare de stații de încărcare pentru vehicule electrice. La început, ideea a fost dezvoltată de patru persoane, care au și fondat compania, iar mai apoi a apărut personalul care ajută în diferite segmente ale afacerii (vânzări, producție etc.)

“În următoarea perioadă ne concentrăm pe dezvoltarea părții software pe care o livrăm împreună cu stația, deoarece fără componenta de IT în momentul de față nu aduci atractivitate produsului în niciun domeniu”, spune Mihai Marcolț, cofondator E-Motion Electric.

Mihai Marcolț spune că investițiile nu au fost extrem de mari pentru că aveau deja sediul și o hală unde să poată desfășura activitatea de producție, iar în primii ani compania a fost susținută din fonduri proprii, pentru ca mai apoi să acumuleze venituri destule pentru a se autosusține și a avea o oarecare inerție în dezvoltarea proiectelor și susținerea acestora. “Din păcate, la început susținerea a venit doar din ambiția noastră și speranța că acest domeniu se va dezvolta suficient astfel încât să merite investiția atât financiară, cât și sentimentală pe care am depus-o pentru acest proiect. În acest moment, cei mai importanți parteneri sunt furnizorii cu care lucrăm și nu în ultimul rând clienții, care pot spune pot fi considerați parteneri în acest domeniu, deoarece sunt foarte nișați și au voință destul de mare de a schimba lucrurile în bine cel puțin din punctul de vedere al protecției mediului”, arată Mihai Marcolț.

Cea mai importantă provocare a fost dezvoltarea primei stații de încărcare, dar provocările continuă, deoarece piața în care activează compania nu a avut creșterea pe care fondatorii, dar și alți analiști și specialiști în domeniu au estimat-o, aceasta lăsându-se cumva încă așteptată. Mihai Marcolț crede că principala influență au avut-o autoritățile, care au făcut ceva bine pe partea finanțării achiziției de mașini electrice, dar au eșuat pe partea de finanțare a construcției infrastructurii de încărcare. Reprezentanții E-Motion Electric sunt însă optimiști și entuziaști și speră că aceste aspecte se vor remedia în viitorul apropiat.

Până acum E-Motion Electric a produs și instalat 80 de stații de încărcare în diferite locații, fie ele publice sau private. “Ne propunem să creștem această cifră, să venim în întâmpinarea clienților noștri și să încercăm să ajutăm pe cât posibil la implementarea acestui concept în România. În următoarea perioadă ne concentrăm pe dezvoltarea părții software pe care o livrăm împreună cu stația, deoarece fără componenta de IT în momentul de față nu aduci atractivitate produsului în niciun domeniu”, spune Mihai Marcolț.

Când este întrebat despre impactul E-Motion Electric, antreprenorul spune că proiectul a avut un impact mai mare în faza de început, deoarece au fost primii pe această piață. Mihai Marcolț spune însă că elementul de unicitate încă îl păstrează, și anume faptul că stațiile de încărcare sunt fabricate în România și pun astfel umărul la creșterea economiei locale. Din păcate, impactul în acest moment se diluează, deorece apar tot mai multe firme care importă anumite echipamente din alte țări, pe care mai apoi le revând în România. “Piața aceasta nu a avut o creștere atât de mare încât să ajute toate companiile din acest domeniu să crească proporțional, iar anumite companii au dezvoltat un model de business destul de ciudat și nu foarte benefic pentru restul concurenței”, completează fondatorul E-Motion Electric. Mihai Marcolț spune că birocrația excesivă cumulată cu un sistem de taxare foarte stufos inhibă orice antreprenor care crede că are vreo șansă în dezvoltarea și aplicarea ideii sale în România. Antreprenorul crede că fără implicarea autorităților la modul cel mai transparent și corect, nu se vor face pași în antreprenoriatul cu impact social. “Nu avem educație în spiritul antreprenoriatului, iar în ziua de astăzi, dacă nu ai o idee care să se bazeze pe IT care să poată fi extrapolată la nivel internațional, nu cred ca poți avea mare succes”, mai spune Marcolț.

Faptul că businessurile își ating potențialul maxim atunci când își împart succesul cu societatea depinde  foarte mult de contextul în care a luat naștere businessul, crede Mihai Marcolț. “Dacă este vorba în primul rând de pasiune și mai puțin de partea financiară, este adevărat, iar impactul social și satisfacțiile aduse de acest aspect ar putea avea un aport si o însemnatate mai mare. Ar fi ideal dacă am fi educați încă de mici să identificăm și să subliniem în tot ceea ce facem impactul social și asupra mediului, indiferent că este vorba de business sau de acțiuni banale din viața de zi cu zi”, spune antreprenorul, adăugând că pentru E-Motion Electric este foarte important impactul pozitiv pe termen lung prin îmbunătățirea calității vieții pentru copiii de mâine.

“Pe noi încă ne ghidează pasiunea, deoarece deocamdată nu se câștigă foarte mult din această activitate. Sper să putem relua aceas­tă discuție peste 5-7 ani și să pot să va spun că sacrificiile, pasiunea și așteptarea au meritat și au dat roade. Până atunci, sper ca numărul de vehicule electrice să crească, România să vină cu niște strategii și măsuri sustenabile și împreună să simțim că am contribuit la o lume mai bună”, mai spune Marcolț.