Exista succes dupa promotii?

<p> S-a incheiat perioada promotiei. Am avut vanzari, ne-am atins obiectivele…si acum ce facem? Cu ce iesim in evidenta? Cu ce ne diferentiem? Cum tinem consumatorul aproape? O alta promotie? Categoric NU!</p> <p>  </p> <p> Nu sunt contra promotiilor; o astfel de actiune desfasurata o data, de doua ori pe an (ma refer aici la cele mai des intalnite – reducerile de pret indiferent de forma lor – discount, doi la pret de unu, cantitate mai mare la acelasi pret etc.) poate fi in regula pentru brand. Promotiile aduc castiguri pe termen scurt, volume imediate, posibilitatea ca un segment de posibili cumparatori sa poata testa produsul.</p> <p>  </p> <p> Orice promotie are rolul de a face brandul mai abordabil, mai accesibil, pentru o perioada scurta de timp. Atentie insa – in cazul in care promotia este foarte atractiva va atrage cu siguranta consumatori ce migreaza de la concurenta. Si asta nu ar fi o problema, dar viceversa este valabila. Oricand te poti afla de o parte sau alta a “baricadei”.</p> <p>  </p> <p> Orice faci intr-o promotie, va functiona cu siguranta, asta pentru ca implica premii sau preturi reduse sau discounturi sau promovare in magazine sau direct marketing sau sampling, uneori toate deodata. Dar dupa?</p> <p>  </p> <p> Din punctul meu de vedere aceasta este o abordare nu tocmai sanatoasa pentru brand. Ce fac dupa promotie trebuie sa stiu chiar dinainte de a gandi promotia; practic ce fac dupa imi va seta si mecanica, actiunea promotiei.</p> <p>  </p> <p> Promotiile trebuie sa fie parte integranta din strategia de atragere si fidelizare a consumatorilor categoriei respective, iar ceea ce se intampla dupa promotie trebuie sa fie o continuare fireasca, sa respecte aceleasi obiective. Daca ma intrebati, plastic vorbind, vad totul ca un mare puzzle si fiecare piesa pusa corect, la locul ei, va duce in final la constructia unui brand cu o pozitionare solida in mintea consumatorului si pe piata.</p> <p>  </p> <p> Ce se intampla dupa promotie? La ce trebuie sa te astepti?</p> <p>  </p> <p> <strong>Fidelizare </strong>– procentul de fidelizare poate fi chiar si de doua cifre (la un succes nebun)</p> <p>  </p> <p> <strong>Extramotivare emotionala</strong> – prin premii, daca promotia a fost bine gandita si in linie cu mesajul brandului</p> <p>  </p> <p> <strong>Cresterea gradului de cunoastere a brandului/produsului/serviciului</strong>, daca promotia a fost bine gandita</p> <p>  </p> <p> <strong>Trend descendent pentru vanzarile inregistrate dupa perioada de promotie</strong>, in asa fel incat, dupa stabilizarea vanzarilor, ele sa fie chiar si cu cateva procente mai mari decat cele anterior promotiei. Daca scad sub cota de piata pe care brandul o avea deja, promotia a fost nesanatoasa si nu trebuie repetata sub nici o forma.</p> <p>  </p> <p> Asadar succesul real al unei promotii este cresterea bazei de consumatori si a cotei de piata cu cateva procente peste cele anterioare promotiei. In momentul in care experienta cu brandul a placut consumatorului si in care clientul este convins ca beneficiul adus rezoneaza cu nevoile sale, cand cei doi, brand si consumator, s-au intalnit intr-o relatie fericita, vor ramane impreuna.</p> <p>  </p> <p> Cum faci sa te mentii la noile cote?</p> <p>  </p> <p> In primul rand trebuie sa te asiguri si reasiguri ca stii ce faci dupa, ca ai un plan bine pus la punct si aliniat cu toate departamentele in cauza.</p> <p>  </p> <p> Poti dezvolta programe de fidelizare pentru diverse segmente, poti accesa campanii online, PR, construiesti extra awareness creativ in store, participi la realizarea de evenimente ca parte din cultura si viata locala etc.</p> <p>  </p> <p> Brandurile active care comunica constant si vin mereu in intampinarea nevoilor consumatorilor, sunt castigatoare. Brandurile cu planuri de crestere sanatoasa, pe termen lung, cu strategii integrate gandite in cele mai mici detalii vor avea cu siguranta succes.</p> <p> Brandurile care stiu sa castige pe termen lung si nu dau in pret pur si simplu, fara o gandire sustenabila in spate si fara justificari pe termen lung, ies in fata, raman si se dezvolta; brandurile care se bucura de crestere pe perioada promotiei si de prabusiri bruste dupa, sunt acele branduri care se autoflageleaza prin campanii de discount sau promotii de volum.</p> <p>  </p> <p> Ideal, dupa promotie, construiesti awareness; asta daca nu cumva ai fost suficient de inteligent sa ai o promotie care sa aiba componenta de imagine, sau macar un mesaj creativ in store.</p> <p> Mult succes in construirea brandurilor sanatoase, cu inteligenta si bun simt!</p> <p>  </p> <p> <strong>Stefania Harabagiu este fondatoarea agentiei independente de strategie si creatie in trade marketing <a href=”http://brandsupport.ro”>Brand Support</a>.</strong></p> <p>  </p> <p>  </p> <p>  </p> <p>  </p>