Explozie de magazine in Romania

© 1000words _ Dreamstime.com_43329920

Foto: © 1000words / Dreamstime.com

Pulsul pietei de retail din Romania se masoara in metri patrati, iar anul trecut a fost abia perceptibil, inregistrandu-se cel mai scazut nivel al livrarilor. 2015 se anunta insa total diferit. Ca o injectie de adrenalina.

Dupa ani in care lansarile centrelor de shopping se faceau intr-un ritm ametitor, piata locala a cunoscut o incetinire accentuata, aproape de oprire. In 2014, cu 75.000 de metri patrati de spatii de retail modern livrati in toata tara, adica un pic mai mult decat zece terenuri de fotbal, s-a atins cel mai slab nivel al livrarilor din ultima perioada. Insa anul acesta dezvoltatorii de centre comerciale isi iau revansa. Stocul total de spatii de retail din Romania va depasi, potrivit estimarilor companiei de consultanta imobiliara DTZ, pragul de 3 milioane de metri patrati, adica de aproximativ 28 de ori suprafata Arenei Nationale din Bucuresti. Desi pare sa fie o piata aglomerata, cu centre comerciale si malluri care au inlocuit mai repede decat putea prevede orice imaginatie fabricile de alta data, statisticile si estimarile specialistilor arata ca nu s-a ajuns inca la saturatie. Bucurestiul, fara sa facem o comparatie cu marile metropole europene, are mai putine centre comerciale decat alte orase similare. In Varsovia, de exemplu, volumul total de spatii de retail depaseste 1,2 milioane de metri patrati, la un numar de locuitori mai mic decat in Bucuresti, care in prezent detine un stoc de 932.000 mp de spatii de retail, ceea ce reprezinta aproape o treime din stocul total al Romaniei. Din cei 2,86 de milioane de metri patrati de spatii de retail existenti la ora actuala in Romania, centrele comerciale ocupa cea mai mare pondere (59%), urmate de parcuri de retail (25%) si galerii comerciale (16%).

Cate malluri mai incap in Bucuresti? Cu inaugurarile programate anul acesta, Mega Mall (72.000 mp) si Pipera Plaza (10.000 mp), Bucurestiul va depasi un milion de metri patrati de spatii de retail, peste nivelul estimarilor facute de unii dintre specialistii din industrie care prognozau cu ceva timp in urma, pe baza numarului de locuitori si a puterii de cumparare, ca Bucurestiul ar putea tolera pana la 980.000 de metri patrati. Ramane de vazut ce se va intampla anul viitor si cum se va ajusta piata, si mai ales criteriile de profitabilitate, odata cu lansarea celui de al doilea megaproiect al capitalei, ParkLake, estimat sa aiba o suprafata inchiriabila de 70.000 de metri patrati si tot aproximativ 200 de magazine, cat Mega Mall.

Observam asadar ca investitorii nu ezita sa faca rabat de la planurile grandioase de dezvoltare in domeniul retailului. Astfel, Bucurestiul, alaturi de Kiev si Sofia, este una dintre singurele trei capitale est-europene in care inca se construiesc malluri uriase, potrivit unui raport al CBRE. De asemenea, acelasi raport arata ca Bucurestiul ocupa locul 45 in clasamentul oraselor lumii in care suprafata totala a centrelor comerciale aflate in constructie depaseste 100.000 metri patrati.

Creste, dar pe ce baze? In prezent, in Bucuresti exista 24 de spatii de retail modern, dintre care 11 centre comerciale, 6 galerii comerciale si 7 parcuri de retail. Acestora, in 2015 si in anul urmator, li se vor mai adauga inca patru proiecte: Pipera Plaza, Veranda Mall, Mega Mall si ParkLake, ultimele doua de dimensiuni foarte mari. Pe ce se bazeaza dezvoltatorii cand lanseaza astfel de proiecte? Cum se explica aceasta efervescenta si mai ales succesul pe care l-a avut de la lansare si pe care continua sa-l aiba conceptul de mall in Bucuresti?

O prima explicatie tine de situatia comertului stradal. In Bucuresti, comertul stradal nu este foarte dezvoltat, nu exista bulevarde pietonale suficient de atractive incat marii retaileri sa fie tentati sa deschida magazine, si de aceea mallul ramane singura optiune viabila. Nu este de neglijat nici estimarea ca inca exista potential de dezvoltare in Bucuresti, in afara zonelor Militari, Drumul Taberei, Rahova sau Berceni, cartiere muncitoresti unde, in perioada boomului imobiliar, erau singurele locuri cu preturi accesibile, atragand astfel atentia investitorilor si interesul de a dezvolta proiecte. Aglomerarea de centre comerciale in aceste zone nu a fost insa intotdeauna justificata de puterea de cumparare a oamenilor din respectivele cartiere. Asa se explica, de altfel, performantele slabe ale unor proiecte de retail, City Mall din zona Eroii Revolutiei fiind unul dintre exemple in acest sens.

O alta explicatie a succesului conceptului de mall este de ordin sociologic. Mallul este locul preferat de locuitorii capitalei pentru achizitionarea articolelor de imbra­ca­minte si incaltaminte. Potrivit unui studiu al GfK România, care investigheaza obiceiurile de cumparare a hainelor la romani, peste 45% dintre bucuresteni viziteaza frecvent mallurile pentru achizitii de haine, spre deosebire de orasele mari, unde mai putin de 30% dintre cumparatori fac acest lucru, dar si fata de orasele sub 200.000 de locuitori, unde locurile dedicate unor astfel de cumparaturi sunt fie magazinele de profil situate la strada, fie pietele sau tarabele cu imbracaminte. Mallurile exceleaza si la capitolul frecventa de cumparare. Peste 70% dintre cei care isi iau haine minimum o data la 3 luni fac achizitia la mall, in timp ce din magazinele stradale de profil doar 50% dintre respondenti cumpara atat de des.

Totodata, lansarea de noi proiecte pare oportuna in contextul in care in 2014 majoritatea retailerilor inter­natio­nali au inregistrat cresteri ale vanzarilor, confirmand inca o data, dupa cum explica Bogdan Marcu, Head of Retail Department la DTZ Echinox, ca Romania reprezinta o piata cu potential. De asemenea, perceptia de­spre Romania s-a imbunatatit in 2014, in special datorita indicatorilor macroeconomici cum ar fi rata de crestere a PIB-ului, vanzarile din comertul cu amanuntul sau consumul populatiei. Studiile GfK care monitorizeaza consumul casnic al romanilor arata o crestere in valoare cu 2% a cosului de cumpa­raturi pentru produsele FMCG in 2014 fata de 2013, crestere ce a avut ca principal pilon de sustinere frecventa de cum­parare mai ridicata. In majoritatea tarilor din Europa, frecventa de cumparare se afla pe o curba descendenta. România insa nu se aliniaza la aceasta tendinta, fiind una dintre putinele tari in care frecventa de cumparare este in crestere. Acest lucru vine atât din faptul ca scena de retail modern se dezvolta cu noi magazine si formate de proximitate, cât si datorita faptului ca, in cautarea celor mai bune oferte si sortimente, cumparatorii viziteaza mai multe magazine. Nu in ultimul rand, mallurile devin din ce in ce mai mult destinatii de divertisment si relaxare. Daca in urma cu 10 – 15 ani centrele comerciale insemnau un supermarket si cateva magazine intr-o galerie comerciala, acum batalia se duce pe zona de facilitati si optiuni cat mai atractive de petrecere a timpului liber.

Perspective

Fata de 75.000 de metri patrati livrati anul trecut, respectiv o galerie comerciala – Auchan Tricodava –, un parc de retail – Vulcan Value Center in Bucu­resti – si un centru comercial in Targu-Jiu – Shopping City Targu-Jiu –, anul acesta, potrivit estimarilor companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox, nivelul livrarilor va fi cu 196% mai ridicat. Mai exact, vor fi livrati peste 220.000 de metri patrati. Aproximativ 75% din aceasta suprafata apartine dezvoltatorului sud-african NEPI, care in afara de Mega Mall din Bucuresti se concentreaza si pe orase precum Timisoara, unde va livra primul proiect modern de retail din oras dupa 10 ani de stagnare, Turnu Severin, Deva si Constanta, unde are in plan extinderea a trei proiecte din portofoliu. Tot in afara capitalei, Immochan Romania a inaugurat la finalul lunii martie, in Brasov, Coresi Shopping Resort, care impreuna cu centrul comercial din Drumul Taberei Bucuresti cumuleaza o investitie de 120 de milioane de euro. Tot anul acesta urmeaza sa fie inaugurat si centrul comercial Pipera Plaza din Bucuresti.

Proiectele anului 2015 in retail

Mega MallMega Mall

Oras: Bucuresti

Dezvoltator: NEPI

Suprafata inchiriabila: 72.000 mp

Inaugurarea anuntata pentru 23 aprilie 2015 este de departe cel mai spectaculos eveniment al anului in retail. Dezvoltat de fondul de investitii NEPI, ce are in portofoliu centre comerciale precum Promenada Mall din Bucuresti, City Park Constanta, Ploiesti Shopping City, Braila Mall, Shopping City Targu-Jiu, dar si o serie de cladiri de birouri, noul mall promite experiente inedite de cumparaturi si divertisment. Proiectul, cu o suprafata totala construita de 210.000 mp, va gazdui peste 200 de magazine.

Una din atractiile noului mall este noul multiplex Cinema City, ce va cuprinde 14 sali digitale performante, dintre care si prima sala de cinematograf 4Dx din Romania. Clientii Mega Mall vor avea la dispozitie 3.000 de locuri de parcare.

Shopping City Timisoara 3Shopping City

Oras: Timisoara

Dezvoltator: NEPI

Suprafata inchiriabila: 70.000 mp

Situat pe Calea {agului, centrul va reuni o mare parte dintre partenerii NEPI. Ca in cazul Mega Mall, unul dintre principalele puncte de atractie ale noului mall va fi cinematograful dezvoltat de Cinema City. Multiplexul, alcatuit din 14 sali digitale, cu o capacitate totala de 2.400 de locuri si o suprafata de 4.000 mp, dintre care o sala dotata cu tehnologia 4Dx, va deveni cel mai mare multiplex din afara capitalei. Complexul va cuprinde zone generoase de entertainment si food court. In plus, copiilor li se pregateste cel mai mare si complex spatiu de joaca din oras. In interiorul mallului vor fi dezvoltate un patinoar si un nou centru de fitness. Carrefour va deschide in noul mall din Timisoara primul si singurul hipermarket din zona de vest a tarii.

Pipera PlazaPipera Plaza

Oras: Bucuresti

Dezvoltator: Intercora 

Suprafata inchiriabila: 10.000 mp

Proiectul este dezvoltat pe locul fostei piete Pipera si urmeaza sa fie finalizat in doua etape. In prima faza vor fi dati in folosinta 7.500 mp, urmand ca in toamna sa fie livrat restul. Printre brandurile care si-au anuntat deja prezenta se numara Starbucks, care va inaugura cea mai mare cafenea din Romania, precum si Lidl sau Jysk. Pipera Plaza va include si un spatiu de tip pop-up store ce va fi inchiriat pe perioade scurte de timp brandurilor interesate. Iar in fiecare weekend si de sarbatori vor avea loc evenimente si târguri tematice. Proiectul este dezvoltat de Alpha Property Group, parte a grupului Intercora, si omul de afaceri Marius Ivan.

Coresi 1Coresi Shopping Resort

Oras: Brasov

Dezvoltator: Immochan

Suprafata inchiriabila: 45.000 mp

Cu ambitia de a deveni un obiectiv turistic al zonei, intreg proiectul Coresi se intinde pe o suprafata de peste 2 hectare. Cuprinde un cinema cu 8 sali, 20 de restaurante si cafenele, 130 de magazne si un hipermarket cu suprafata de vanzare de 13.300 mp. Suprafata totala inchiriabila a galeriei este de 32.000 mp. Proiectul este construit pe un singur nivel pentru a asigura o accesibilitate si o fluiditate crescute, iar parcarea are o capacitate de 2.400 de locuri. Este conectat cu orasul atat prin mijloacele de transport in comun, cat si prin calea pietonala si ciclabila special create. Proiectat in spiritul dezvoltarii durabile, Coresi Shopping Resort este primul centru comercial din Romania certificat BREEAM, nivelul Very Good.