Franciza la ceasca

Este de 15 ani antreprenor in domeniul barurilor si cafenelelor, dar continua sa caute si sa promoveze idei noi intr-o piata dificila. Ultima este un lant de cafenele in care orice produs costa 5 lei.

Radu Savopol a deschis in anul 2000 primul pub, iar acum detine Old Nick Pub Sinaia, Old Nick Pub Bucuresti, La Cafenea in Sinaia si trei cafenele “5 to go” in Bucuresti. Pentru acest ultim concept, antreprenorul s-a hotarat sa lanseze un sistem de franciza.

Cum a venit ideea deschiderii unui bar?

In urma cu 15 ani imi doream sa incep o afacere noua, intr-un domeniu restrans. In acea perioada asa si era deschiderea unui pub, mai ales pe Valea Prahovei. Am studiat activitatile de divertisment din Sinaia timp de sase luni inainte de a lua o hotarare. Perioada anilor 2001 – 2007 a fost prielnica businessurilor de acest gen, dupa care totul a devenit mult mai complicat si a trebuit sa ne adaptam la greutatile aduse de criza, iar acea adaptare continua se intample pana in ziua de astazi.

La ce suma se ridica investitia pana acum?

Initial am investit in jur de 30.000 dolari, iar acum genereaza venituri de aproximativ 250.000 euro. Ultimii patru ani au fost foarte dificili in Sinaia. Orasul a fost intr-un proces de reamenajare si sistematizare, dar acum se afla la standarde europene. Am reusit sa aducem afacerea pe profit in 2014, dupa trei ani de pierdere. Pentru asta, locatia a suferit mai multe renovari, schimbari de decor si reamenajari. Am investit aproximativ 250.000 euro in Old Nick Pub Sinaia.

S-a vorbit destul de mult despre elementele de decor. Cum au fost realizate acestea?

Culoarea vine din familie, eu provenind dintr-o familie de artisti. Bunicul meu, imaginea Old Nick Pub, a fost marinar si pictor. Impreuna cu unchiul meu, Mihai Marinescu, architect si pictor, am creat primul pub, cat si urmatoarele locatii din acelasi portofoliu. Imi plac contrastele si culorile tari. Multe elemente de decor si iluminat le facem chiar in atelierul propiu din Sinaia.

Ai construit intentionat “barul record”?

Datorita reamenajarilor din ultimii ani, am tot extins barul. Dupa care, am realizat ca are 33 de metri liniari si este cel mai mare bar al unui pub din Romania. Am verificat daca mai exista ceva asemanator in tara, dar nu am gasit.

Cum a aparut ideea La Cafenea?

Este un brand tanar in portofoliul nostru. Anul trecut am inchis Cafeneaua Parcului si am redeschis La Cafenea in aceeasi zona. Aceasta continua traditia vechiului brand, pastrand conceptul de cafenea-muzeu. Aici poti sa gasesti documente, poze si obiecte vechi legate de Sinaia. Este un loc mic, dar plin de culoare. Investitia nu a fost foarte mare in aceasta locatie, aproximativ 20.000 euro, pentru ca am folosit mult din ce avea Cafeneaua Parcului. Pot spune ca aceasta locatie este acum foarte profitabila datorita raportului chirie versus vanzari. In Sinaia exista o problema din punct de vedere al chiriilor impuse. Proprietarii cer sume echivalente celor din Bucuresti. Acesta este si motivul pentru care multe locatii HoReCa se inchid la scurt timp de la deschidere.  

Recent ai deschis “5 to go”, pe care vrei sa-l extinzi in franciza. In ce conditii?

Este un proiect nou, gandit de anul trecut si implementat anul aceasta. In prezent sunt deja deschise trei locatii: piata Lahovari, Pache Protopopescu si Unirii – Horoscop. Conceptul de fixed price exista de ani de zile in alte tari, insa in Romania nu a fost implementat in zona HoReCa. Am reusit sa cream un meniu destul de vast de produse cu acelasi pret, adica 5 lei. Brandul este tanar, in plina ascensiune, dar in doi ani va ajunge la un numar de 20 de locatii. Criteriul de selectie a clientilor francizei este ca acestia sa fie tineri, dinamici si sa se implice in afacere 100%. Noi il vedem ca pe un business de familie care poate genera un profit intre 1.000 si 2.000 de euro pe luna. Taxa de franciza e 4.500 euro plus 5,5% din cifra de afaceri pe an. Asa ne vom extinde si in alte orase.

Cum se compara Old Nick Bar din Bucuresti cu cel din Sinaia?

Old Nick-ul din Bucuresti este conceput diferit. Este structurat pe doua etaje, plus roof garden. La parter functioneaza ca restaurant, iar subsolul este axat pe concerte, petreceri private si alte evenimente. Eu consider ca terasa este una din cele mai frumoase din Bucuresti. Desi are dimensiuni reduse, este plina de flori si reuseste sa aduca un aer de poveste. Acum pot spune ca a ajuns sa genereze cam aceleasi venituri cu cel din Sinaia, de 200.000 euro.

Care ar fi diferenta majora intre afacerea din Bucuresti fata de cea de la munte?

Bucuresti necesita mai mult timp si rabdare in ceea ce priveste return on investment. Dupa mai mult de trei ani aici, pot spune ca locatia a ajuns la maturitate si poate genera profit constant. Diferenta este facuta si de proprietarii de spatii. Consider ca cei din Bucuresti au inceput sa inteleaga si sa perceapa totusi sume corelate cu realitatea. Asta si pentru ca au ajuns la intelepciunea de a-si dori clienti pe termen lung, intre 5-10 ani.

Ce ii sfatuiesti pe cei care vor sa isi deschida o afacere in acest domeniu?

Cred ca a trecut perioada in care multi isi imaginau ca un pub, bar sau cafenea iti aduc venituri imediate si cu putina implicare. Au fost multi care au investit in acest domeniu si au pierdut bani. Cred ca cei care vor sa investeasca vor incepe sa apeleze la sistemul de franciza. Sunt si vor mai aparea francize ieftine, cu taxe de pana in 20.000 de euro, dar care iti asigura un profit constant si siguranta ca faci parte dintr-un sistem bine pus la punct. Legislatia inca este complicata in acest  domeniu. Sper, insa, ca o data cu aparitia asociatiei HORA sa incercam sa adaptam sistemul de taxe si impozite la cel european.