Frăția berii artizanale

Pasiunea pentru bere i-a făcut pe trei tineri să devină antreprenori part-time și să susțină cu banii câștigați ca angajați propriul business, Brews Brothers, o companie care oferă pasionaților de bere artizanală cursuri și echipamente cu care își pot crea acasă propria bere craft.

 Este sâmbătă, o zi friguroasă de toamnă de la sfârșitul lunii noiembrie. O mână de oameni gălăgioși și cuprinși de entuziasm s-au adunat într-o casă spațioasă de pe o stradă liniștită din zona centrului comercial Mega Mall. Deși sunt extrem de diferiți ca vârstă și ocupații, toți împărtășesc o pasiune comună: cea pentru bere. Fie că sunt tineri ce abia au descoperit berea craft, fie că sunt pasionați de bere artizanală, care iau în calcul să pună bazele unei microberării, fie corporatiști veniți din curiozitate că au primit un cadou de la colegii de birou, aici toți muncesc cot la cot. Plămădesc și spală malțul, colectează mustul de bere necesar, fierb mustul și adaugă hamei și alte ingrediente. Tot acest proces îl încheie cu răcirea rapidă a mustului de bere, transferarea în fermentatoare și adăugarea de drojdie. Și, ca procesul de învățare să fie și mai plăcut, în momentele de așteptare mulțimea face degustări de bere produsă chiar acolo, primesc explicații despre principalele diferențe dintre stilurile de bere oferite și își astâmpără foamea cu burgeri proaspeți.

Pe scurt, toate acestea îi așteaptă pe participanții la cursurile de homebrewing oferite de Brews Brother, o afacere pornită de Andrei Conea împreună cu frații Mihai și Alexandru Marinescu, prieteni buni și pasionați de bere. Compania celor trei tineri pune la dispoziția pasionaților de bere echipamente complete cu care aceștia își pot produce singuri berea acasă și oferă, de asemenea, cursuri pentru începători și avansați. Pe lângă zâmbete și know-how, participanții la cursuri mai iau cu ei acasă și cinci litri din berea produsă cu propriile mâini.

“Răspunsul a fost peste așteptările noastre, mai ales la început”, spune Andrei Conea, unul dintre fondatorii Brews Brothers. “Acum este din nou o perioadă de creștere și ne așteptăm ca de la anul să avem luni de zile în care să avem câte 12 cursanți în fiecare sâmbătă, de patru ori pe săptămână. Media, până acum, a fost de șase participanți la curs”, adăugă Andrei Conea.

O idee venită la bere

Ideea din spatele companiei le-a venit într-un bar londonez cu bere craft, după ce Mihai, care este stabilit în metropola britanică, le-a povestit în detaliu experiența de la un curs de făcut bere all grain, pe care l-a primit cadou. De la curs a plecat cu bere pe care a lăsat-o acasă la fermentat, a pus-o în sticle, iar după un timp, când a băut-o, i-a plăcut atât de mult încât a dorit să o reproducă. Singurul obstacol a fost lipsa unui spațiu, fiind totuși incomodă producția de bere într-un apartament. Și, odată cu gândul la necesitatea unui spațiu special pentru producția berii, tinerii au descoperit și prima direcție de business, dar au realizat cu rapiditate că existența unui asemenea loc ar fi insuficientă, dat fiind faptul că nișa de homebrewing din România este una extrem de mică și este nevoie de identificarea unei modalități de a crește acest segment Astfel a luat naștere a doua direcție de business a companiei fondate de cei trei tineri, cursurile.

“Logica a fost să le arătăm oamenilor cum se face bere în sistem homebrewing și că nu este chiar atât de greu cum își imaginează unii, iar apoi cei cărora le-a plăcut și își doresc să facă bere mai departe vor fi mult mai tentați să revină și să facă bere la noi în atelier, sub forma unui abonament lunar”, spune Andrei Conea.

Cea de-a treia direcție a fost și ea absolut naturală, după ce s-au întrebat cu ce ingrediente aveau să facă berea la cursuri și cu ce echipamente și-ar putea face oamenii berea acasă în atelier. Așa a luat naștere ideea din spatele magazinului online, unde tinerii vând malț, hamei, drojdie, echipamente și accesorii exact ca și cele folosite în propriul atelier, dar și kituri de bere. Antreprenorii oferă două tipuri de kituri. Unul este cel din extract, care este și cel mai ușor de “preparat” pentru începători și poate fi făcut acasă de oricine, pentru că este nevoie doar de apă, un fermentator și câteva accesorii minimale, plus, desigur răbdarea, cel mai important ingredient în fabricarea berii. Al doilea tip de kit este cel all grain, care se adresează berarilor mai avansați, care au și echipamentele necesare acasă. Pentru moment, tinerii au dezvoltat și au testat un singur kit all grain, dar pe viitor și-au propus să ofere zeci de variante, inclusiv clone ale unor beri comerciale. Ce înseamnă acest lucru? Dacă vă place o celebră bere blondă belgiană, de exemplu, sau una neagră irlandeză, tinerii vă pot oferi absolut toate ingredientele și pașii necesari, care, odată urmați, vă oferă același gust.

Un draft pentru extindere

Planurile celor trei antreprenori nu se opresc aici. Dacă pe termen scurt își doresc ca Brews Brothers să devină autosuficient, să genereze suficienți bani din cele trei direcții de business pentru a plăti toate cheltuielile curente, astfel încât orice bani în plus în firmă să fie alocați dezvoltării pe orizontală sau pe verticală, pe termen mediu plănuiesc să aducă produse din toate categoriile homebrewing cu ajutorul cărora să devină one-stop-shop pentru pasionații care vor să producă acasă bere. “Vrem să dezvoltăm site-ul și diverse facilități pentru clienți noștri așa încât făcutul de bere să fie și mai plăcut și mai simplu pentru ei și să ne autorizăm și ca producători, pentru a putea vinde be­rile făcute în Atelierul Brews Brothers, de noi sau de clienții noștri”, spune Andrei Conea. “Pe termen lung sunt extrem de multe direcții pe care ne putem extinde atât pe orizontală, cât și pe verticală, de la a deschide asemenea centre în alte orașe până la a începe să ne cultivăm singuri parte din ingrediente și a produce bere pentru vânzare”, adaugă antreprenorul.

Momentul ales de cei trei tineri este unul cum nu se poate mai favorabil pentru berea artizanală. Factorul preț nu mai este atât de important pentru o mare parte dintre românii din marile orașe, mai ales atunci când ies cu prietenii la o bere și de cele mai multe ori preferă calitatea în locul cantității. Încet-încet, românii care au călătorit în țări străine și-au extins orizonturile și curiozitatea și nu le mai este suficient ca berea să fie rece și amăruie, ci caută beri bine executate, care amintesc mai degrabă de vinuri. Berea artizanală inovează din ce în ce mai des, încearcă să surprindă, iar producătorii acesteia nu se mai mulțumesc doar să reproducă aceleași rețete mereu, ci sunt producători care au zeci de beri în portofoliu sau nenumărate iterații ale unei rețete în care schimbă un anumit ingredient.

Cu toate că este o afacere clădită de prieteni, dintr-o pasiune comună într‑un domeniu fierbinte, care câștigă tot mai mulți adepți pe zi ce trece, nu înseamnă cu nu se confruntă cu provocări, ca toate inițiativele antreprenoriale. “Un aspect interesant este legat de furnizori. Am aflat pe propria piele că aceștia au ruperi de stocuri, nu au toate produsele pe care le includ în cataloage și, cum fiecare furnizor suplimentar înseamnă un cost de livrare și documente în plus, estimarea noastră de cost poate fi uneori dată peste cap”, spune Mihai Marinescu, unul dintre fondatorii Brews Brothers. “Hameiul, în mod special, este un ingredient care astăzi poate fi disponibil și mâine nu – cererea este din ce mai mare și prețurile pot varia și cu 20% de la o săptămână la alta. Pe partea administrativă, nici faptul că se tot schimbă legile de la o zi la alta sau că nu există norme clare pentru înregistrarea sau autorizarea unor anumite activități nu ajută deloc”, spune Mihai Marinescu, care adaugă că și timpul este un factor important, pentru că toți au și alte joburi ca să poată susține afacerea de suflet, ceea ce înseamnă că brusc ziua de muncă se extinde de la 9-10 ore la 12-14 ore și, mai nou, săptămâna se încheie pentru antreprenorii part-time sâmbăta seara, odată cu ultima curățenie de după cursuri.