Tech

Fructele maniei versus smartphone

13 mai 2014 5 min

Fructele maniei versus smartphone

Reading Time: 5 minute

Candva simbolul telefoanelor inteligente, BlackBerry a ajuns intr-un punct extrem de vulnerabil al existentei sale. Atat de vulnerabil ca putem vorbi chiar de o disparitie de pe piata. 

Foto Dreamstime

dreamstime_xxl_21552940  © Dambuster - Dreamstime

 Stop joc. Asa s-ar putea interpreta o recenta declaratie a CEO-ului companiei John Chen, in care spune ca BlackBerry ar putea renunta la productia de smartphone-uri daca aceste operatiuni raman neprofitabile si intentioneaza sa extinda serviciile pentru companii prin investitii, achizitii si parteneriate. “Daca nu pot face bani din telefoane, nu am sa raman in aceasta afacere”, a declarat Chen intr-un interviu acordat Reuters, adaugand ca perioada de timp in care va fi luata o astfel de decizie este scurta. Seful BlackBerry nu a furnizat detalii despre eventuala sistare a productiei, dar a adaugat ca se poate obtine profit doar in conditiile unor livrari de minimum 10 milioane de unitati. In perioada de varf, in anul fiscal 2011, compania a vandut 52,3 milioane de telefoane, in timp ce trimestrul trecut livrarile au scazut sub 2 milioane.

 

BlackBerry analizeaza si investitii sau parteneriate cu alte companii in domenii reglementate, precum cel al  sanatatii, financiar si servicii juridice, intrucat toate acestea necesita un grad ridicat de securitate a comunicatiilor. Achizitii mici care sa suplimenteze oferta BlackBerry in privinta securitatii sunt, de asemenea, posibile, a spus el. Securitatea a devenit tot mai importanta pentru companii si guverne, dupa dezvaluirile privind programele ample de spionaj derulate la nivel global de Agentia de Securitate Nationala a SUA. Chen a venit in noiembrie anul trecut in fruntea companiei care se zbate sa supravietuiasca. In interviul pe care l-a acordat Reuters, a recunoscut ca in trecut fosta conducere a facut greseli si a mai spus ca are o strategie pe termen lung pentru a suplimenta obiectivele pe termen scurt de a mentine compania activa in piata si de a imbunatati aspectele care-i nemultumesc pe clienti la terminalele BlackBerry. “Trebuie sa gandesti pe termen scurt. Poate ca fosta echipa de management a avut luxul sa parieze ca lumea se va asterne la picioarele lor. Eu nu am acest lux. Eu pierd bani.” In luna martie a acestui an, producatorul de smartphone-uri a raportat o pierdere trimestriala neta de 423 de milioane de dolari si o scadere abrupta de 64 de procente a veniturilor. BlackBerry este creditata cu inventarea smartphone-urilor de succes, in urma cu mai bine de 10 ani, si a avut pentru o perioada indelungata un cvasimonopol pe piata de business si in zona agentiilor guvernamentale, datorita functiilor avansate de securitate. Dar compania nu a tinut pasul cu evolutia pietei dupa aparitia iPhone si a smartphone-urilor cu Android, care au adus o mai buna experienta de utilizare, in special in ceea ce priveste navigarea pe internet, si o gama mai variata de aplicatii. Smartphone-urile BlackBerry sunt utilizate la scara larga de catre agenti si functionari publici ai guvernelor din Canada si SUA, inclusiv in cadrul Departamentului Apararii de la Washington.

 

O MISIUNE (IM)POSIBILA

In noiembrie 2013, BlackBerry a obtinut o finantare de un miliard de dolari printr-o emisiune de obligatiuni convertibile catre Fairfax Financial Holdings si un grup de investitori institutionali, la capatul unui proces de evaluare in urma caruia directorul general executiv Thorsten Heins a plecat din companie. Odata cu aceasta finantare, producatorul canadian de smartphone-uri a renuntat la un plan de atragere a unui cumparator, anunt in urma caruia actiunile BlackBerry au scazut cu aproape 19%. Odata cu plecarea lui Heins, compania a recrutat un nou CEO, John Chen, care a fost presedinte si CEO al Sybase, incepand din 1998. Thorsten Heins a fost numit in functia de director general al BlackBerry la inceputul anului 2012, in locul lui Mike Lazaridis si Jim Balsillie, care au condus compania de la infiintarea acesteia.

 

Misiunea lui Chen este aproape imposibila. Acesta trebuie sa revitalizeze brandul si sa gaseasca noi solutii pentru a rezista pe o piata dominata de Apple si Samsung. In ultima vreme, alti competitori, ca HTC sau Nokia, si-au prezentat varfurile de lance, astfel incat Chen va trebui sa gaseasca “closca cu puii de aur” pentru a salva compania in declin. Compania a inceput din vara trecuta o serie de runde de concedieri de amploare redusa, la departamentele vanzari si cercetare-dezvoltare, dupa ce in 2012 a renuntat la 5.000 de angajati. Dimensiunea planului de concedieri prezinta o imagine sumbra a companiei. In urma cu doi ani, BlackBerry avea peste 17.000 de angajati si o cota de piata de 14% in SUA, potrivit datelor firmei de cercetare IDC.

 

In prezent, cota producatorului de smartphone-uri pe pe piata americana a coborat la 2,9%, in timp ce la nivel global este de 2,7%. IDC se asteapta ca pana in 2017 cota BlackBerry sa ajunga la doar 1,7%. Chen a venit pe un fond extrem de dificil, dar anuntul ca ar putea renunta la producerea de smartphone-uri ar putea readuce vistieriei BlackBerry bani, in loc sa piarda. In interviul acordat la inceputul lunii aprilie, Chen spune ca BlackBerry ramane pe drumul ales, astfel incat sa aiba un cash-flow pozitiv pana la sfarsitul anului fiscal curent (care a inceput la 1 martie 2014) si sa obtina si ceva profit la finalul anului fiscal urmator.

 

Planurile lui Chen pe termen lung includ intrarea pe piata conectarii dispozitivelor electrice si electronice din casa cu ajutorul smartphone-urilor. CEO-ul Blackberry nu este sigur cat timp va dura ca aceasta lume a comunicarii M2M (machine-tomachine) sa devina una obisnuita, dar este sigur ca ea va veni. “Nu suntem interesati doar de producerea si distribuirea terminalelor BlackBerry. Vrem sa conectam toate terminalele care ar putea sa vorbeasca unele cu altele. Pentru a atinge acest vis de a deveni un jucator in M2M, este nevoie de parteneriate cu alti jucatori.”

 

MOSTENIRE GREA

Inainte sa plece din companie, Thorsten Heins, fostul director general, incepuse de anul trecut un program de reducere de costuri, prin concedieri si inchiderea mai multor fabrici. Taierile de personal au venit dupa anuntul BlackBerry privind formarea unei comisii speciale pentru analiza optiunilor strategice ale companiei, inclusiv vanzarea. Principalele telefoane noi ale companiei, prezentate in ianuarie 2013 dupa un an de intarzieri, nu au reusit sa atraga cumparatorii in America de Nord, dupa cum au afirmat retailerii si directorii companiilor telecom.

 

Compania a inregistrat in trimestrul III pierderi de 4,4 miliarde de dolari, din cauza unor costuri exceptionale, la venituri de 1,2 miliarde de dolari. Fara costurile exceptionale, rezultate din deprecierea stocurilor de produse si a activelor, compania ar fi raportat pierderi de numai 354 milioane de dolari pentru perioada de trei luni incheiata la sfarsitul lunii noiembrie. Compania a anuntat un parteneriat pe cinci ani cu grupul chinez Foxconn Technology pentru dezvoltarea si productia unui telefon care va fi vandut in Indonezia, dar si pe alte piete emergente. O noua linie de produse, ruland software BlackBerry 10, nu a ajutat compania sa recastige cota de piata.

 

Spre deosebire de fosta conducere, focusul lui Chen este pe zona de business. El este vazut in interiorul industriei ca un artist al rasturnarilor de situatie si vrea ca BlackBerry sa-si directioneze atentia asupra bazei de clienti corporatisti si guvernamentali si asupra departamentului de servicii, care securizeaza terminalele mobile in retelele interne ale marilor clienti. Chen, venit la BlackBerry dupa esecul companiei de a-si gasi un cumparator anul trecut, spune ca nu este speriat de recentele achizitii ale companiilor care ofera servicii similare, cum este cumpararea WhatsApp de catre Facebook. “Nu suntem impotriva WhatsApp. O sa fim mult mai focusati pe comunicatiile securizate si pe mesaje securizate”, a spus Chen despre platforma BBM a BlackBerry.

 

Directorul general a spus ca este hotarat sa nu piarda atentia acordata clientilor corporate si alti clienti care au ajutat compania sa ajunga la o cota globala importanta si ca nu este tentat sa intre in cursa mai mare, dar extrem de volatila a smartphone-urilor. “Nu o sa mai cheltuim alti bani ca sa putem rula ultima versiune de Angry Birds”, a spus Chen, referindu-se la popularul joc de pe platformele mobile 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: