In secolul 21, PR-ul va fi puternic sau nu va fi deloc

<p> Inauguram o serie de 15 interviuri dedicate industriei romanesti de PR. Primul interviu din serie este cel acordat revistei Biz de<strong> Mircea Tomescu, Managing Director, Graffiti PR.</strong></p> <p>  </p> <p> <strong>Moare sau nu PR-ul?</strong></p> <p> A disparut aritmetica odata cu aparitia calculatoarelor? Au disparut probabil foarte multe socoteli facute pe coltul mesei, abace, rigle de calcul si probabil multi vanzatori de pravalie care nu aveau destule degete sa calculeze TVA-ul. Nevoile noastre universale (cum sunt nevoia de a  calcula ce avem de luat sau ce avem de dat sau nevoia de a gestiona imaginea noastra publica intr-o maniera comerciala) nu dispar atat de usor. Pot disparea anumite instrumente cu care sunt satisfacute aceste nevoi si, bineinteles, anumiti meseriasi care nu-i chip sa adopte noile instrumente… Dar PR-ul nu are nici un motiv sa dispara in conditiile in care apar medii noi atat de generoase ce permit aplicatii de customizare a contentului. Pentru prima data in istorie la Amazon – cartile electronice pentru e-reader-e au depasit la vanzari cartile fizice, ziarele se reinventeaza si scot editii pentru iPad-uri, Huffington Post se vinde cu cateva sute de milioane de dolari, iar Statele Unite ale Facebook "implinesc" peste 600 de milioane de cetateni.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cum  crezi  ca se va reinventa PR-ul in urmatorii cinci ani?</strong></p> <p> Nu cred ca PR-ul se va reinventa in urmatorii 5 ani. Se vor dezvolta medii noi, nevoi specifice noi si specialisti noi. Vom cheltui banii clientilor poate in alte feluri – dar principiile vor ramane aceleasi. In continuare vom cauta sa endorsam mesajele pentru a le consolida credibilitatea, in continuare vom fi proactivi in comunicare si nu vom raspunde cu "no comment" daca vrem sa construim reputatii si in continuare vom trata crize de comunicare. Dar cred in inovatie  – inovatia vazuta ca schimbare a modului in care facem si spunem povestile (ramane faptul ca trebuie sa facem povesti interesante si vandabile pentru consumatorii brandurilor noastre). Directiile de inovatie in care cred sunt: noi vom deveni nu numai generatori de content, ci si generatori de media – adica vom deveni brand publishers. Intr-un mediu in care s-a democratizat accesul la "public voice" si marile corporatii sunt invatate sa "democratizeze” brand-urile lasand controlul consumatorilor – noi vom deveni “povestasi”, planificatori si manageri de fir narativ de brand. Vom planta interactiuni narative despre branduri  in bazinele de povesti existente in piata prin medii care poate astazi nu exista, apoi le vom innadi  in teme si platforme de comunicare.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care a fost cea mai importanta lectie pe  care ai invatat-o, ca </strong><strong>om de PR, in ultimii doi ani?</strong></p> <p> Daca ne multumim sa ramanem un instrument complementar in mixul de comunicare – pe o piata destul de limitata cum e cea romaneasca (unde taierile de buget se fac in functie de rezultatele in vanzari directe), putem la fel de bine sa ne mutam la muzeu. Am invatat sa ne reintoarcem la manual unde scrie ca PR-ul este o functie a managementului. Asta inseamna ca trebuie sa gandim si sa raspundem la probleme de business. Or, pana la urma asta ne face puternici pentru ca ne integreaza intrinsec in procesul de business. Vorba domnului Marlaux – ultimii doi ani ne-au arata ca in secolul 21, PR-ul va fi puternic – adica un demers business integrated – sau nu va fi deloc. </p> <p>  </p> <p> <strong>Cum a inceput 2011 pentru Graffiti PR?</strong></p> <p> Judecand dupa faptul ca am cerut doua amanari de deadline si am lucrat la raspunsuri peste week end – as zice ca inceputul asta de an se arata foarte efervescent. Efervescenta asta vine mai ales din zona clientilor nostri actuali – care ne cer din ce in ce mai multe lucruri din zona de "business integrated PR" – de care vorbeam mai sus. Am setat cateva precedente puternice anul trecut (Sistemul de interventie medicala de urgenta prin Telemedicina cu Petrom, Campania de combatere a contrabandei cu tigari – cu BAT) – pe care vrem sa le dezvoltam si diversificam anul asta. </p> <p>  </p> <p> <strong>Cum te astepti sa evolueze lucrurile in industria de PR anul acesta?</strong></p> <p> O sa castigam daca o sa gandim si o sa vindem PR-ul ca pe un instrument strategic ce da solutii de business – punct.  Dincolo de cosul mixului de marketing (dar nu neaparat in afara lui) chiar si dincolo de zona de comunicare (dar nu in afara ei – pentru ca pana la urma oricum ne intoarcem la comunicare  – la batalia pentru spatial perceptual). Am primit confirmari foarte puternice in directia asta: Digital Zoo (proiect prin care am creat reversal online al Zoo Bucuresti cu ajutorul UPC) a primit un European Excellence Awards, Campania de Combatere a contrabandei cu BAT –  a primit la randul sau un PR awards si mai mai inainte de toate a avut un impact de business foarte puternic, Programul Pampers UNICEF continua sa fie un success atat de business cat si de comunicare pentriu al treilea an consecutiv.</p> <p>  </p> <p> <strong>Graffiti PR</strong></p> <p> Cifra de afaceri (2009): aprox. 1,8 mil de euro</p> <p> Cifra de afaceri (2010): aprox. 1,89 mil de euro.</p> <p> <strong>Portofoliu de clienti: </strong>Automobile Dacia, British American Tabacco, Bayer Schering Pharma, Comisia Europeana, Contrast Management Consulting and Training, Egger, Fundatia Erste, Nestle Romania (Maggi, Nesquik, Nescafe), Nokia Siemens Networks, P&G Romania, Petrom, Renault, UPC Romania, Wrigley, 7 Spice.</p>